W przyszłym roku powstanie tunel ze stacji metra Dworzec Gdański do dworca PKP i dalej do ul. Zajączka. Pasażerowie nie będą musieli wspinać się na wiadukt, by dotrzeć na Żoliborz.
To, że takie połączenie jest potrzebne, wiadomo było już w czasie projektowania stacji metra. Nie udało się go zbudować, bo na przeszkodzie stanęła kolejowa biurokracja i brak pieniędzy. Teraz Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na dokumentację potrzebną do przebudowy Dworca Gdańskiego i budowy przejścia podziemnego.
Dla warszawiaków najważniejsze jest to, że będzie można przejść ze stacji metra na Żoliborz bez wdrapywania się na wiadukt ul. Mickiewicza. Przejście podziemne będzie prowadziło od metra pod peronami dworca na drugą stronę torowiska do ul. Zajączka. Metro Warszawskie zbuduje odcinek od stacji do dworca kolejowego.
- Mamy już projekt i pozwolenie na budowę. Czekamy na kolej. Prace muszą być skoordynowane - mówi Grzegorz Żurawski, rzecznik MW.
Jednocześnie przebudowane zostaną tory i perony na dworcu PKP. Trzy perony zostaną podwyższone i poszerzone, tak aby można było tam umieścić wyjścia z przejścia podziemnego. Pojawią się wiaty, a zejścia zostaną wyposażone w windy. Nowe torowisko będzie przystosowane do prędkości pociągów wynoszącej 160 km/h.
- Dzięki temu dworzec będzie mógł przyjmować składy dalekobieżne - mówi Ryszard Bandosz, rzecznik warszawskiego oddziału PLK. - Na nim będą się zatrzymywały pociągi w trakcie planowanego na 2009 r. remontu tunelu średnicowego.
- Dworzec Gdański ma pełnić także rolę przystanku kolei aglomeracyjnej. - Jest tu metro, dojeżdża kilka linii autobusowych i tramwajowych - mówi Igor Krajnow, rzecznik ZTM. - dlatego jest to dogodne miejsce do przesiadek dla osób dojeżdżających z Legionowa, a w przyszłości będzie ważnym przystankiem w sieci miejskiej kolei.
Plany przebudowy dworca biorą to pod uwagę.Powstanie bezpośrednie połączenie towarowe, dzięki któremu pociągi z Legionowa będą mogły dojechać przez Dworzec Gdański aż do Zachodniego. Dodatkowo przygotowane zostanie miejsce na perony kolei jadącej na Bemowo, przystanki przy wiadukcie al. Jana Pawła II (na wysokości Arkadii) oraz przy ul. Powązkowskiej.
Zarząd Transportu Miejskiego na bazie istniejących torów chce stworzyć cały system transportu miejskiego - na terenie Warszawy znajduje się ok. 100 km linii kolejowych i 44 stacje. Planowana jest budowa 17 nowych przystanków szybka Kolej Miejska docelowo będzie miała osiem linii.
- Chcemy przedstawić Radzie Miasta projekt uchwały zapewniającej SKM świadczenie usług dla miasta na najbliższe 15 lat - zapowiedział wiceprezydent Jacek Wojciechowicz.
Niestety, sama bryła dworca nie zmieni się. Kolej nie planuje budowy nowego budynku.
- Najważniejsze są teraz dworce Centralny i Wschodni - mówi Michał Wrzosek, rzecznik prasowy PKP. - Prowadzimy bardzo wstępne rozmowy z inwestorami finansowymi, którzy wybudowaliby w tym miejscu budynek biurowy z częścią dworcową. Jednak nie potrafię określić, kiedy taka inwestycja byłaby zrealizowana.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.