22 grudnia minęły 3 miesiące od powołania Marii Wasiak na stanowisko ministra infrastruktury i rozwoju. Co do tej pory zrealizowała nowa minister? Jak można się spodziewać, koalicja i opozycja ma w tej kwestii skrajnie przeciwstawne opinie.
Mimo naszych wielokrotnych próśb o przygotowanie „raportu otwarcia” minister Wasiak, nie otrzymaliśmy listy ani zestawu zrealizowanych w ostatnich tygodniach działań, ani priorytetów na najbliższy okres. Piotr Popa, rzecznik MIR, przekazał nam jedynie że „priorytety resortu są zbieżne z expose premier Ewy Kopacz. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju pracuje nad realizacją zapowiedzi pani premier”. W ramach październikowego expose Ewa Kopacz zapowiedziała „rewolucję na kolei”, jednak nie odniosła się do tego zagadnienia w sposób szczegółowy. W expose padła też m.in. deklaracja budowy w latach 2014-20 w sumie 1770 km autostrad i dróg ekspresowych, a także 35 obwodnic. Zadeklarowała też m.in. 13,5 mld zł na nowy tabor i linie tramwajowe dla polskich miast.
Co zatem o dokonaniach Marii Wasiak sądzą posłowie z Komisji Infrastruktury?
Lamczyk: Nowa minister szybko rozeznała się w zasadach funkcjonowania funduszy UE
– Minister Marię Wasiak trzeba pochwalić przede wszystkim za błyskawiczne rozeznanie się w zasadach funkcjonowania funduszy unijnych. Poza tym już pod jej kierownictwem dokończono prace nad nowelizacją Ustawy o transporcie kolejowym, znacznie ułatwiającą procedury związane ze zdobywaniem pozwoleń na budowę [Sejm parę dni temu przegłosował nowelizację, teraz zajmie się nią Senat – red.]. Zmiana przepisów zbliży procedury przy realizacji inwestycji kolejowych do bardzo uproszczonych w ostatnich latach procedurach dla inwestycji drogowych – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Stanisław Lamczyk, poseł PO.
Jeśli chodzi o wyzwania, przed którymi stoi Maria Wasiak, to Lamczyk wymienia przede wszystkim przyspieszenie inwestycji PKP PLK. – Na kolei zaczynają być robione studia wykonalności dla inwestycji z nowej perspektywy, a na drogach rozstrzygnięte są już niektóre przetargi budowlane. To nie jest wina pani minister, ale jej rolą powinno być sprawienie, żeby tempo prac na kolei było takie same jak na drogach – ocenia Lamczyk.
Król: Na kolei słabo, więc np. o drogach aż strach myśleć
Zupełnie inaczej patrzy na to Piotr Król, poseł PiS z Komisji Infrastruktury. – Wszyscy się spodziewaliśmy, że biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia zawodowe nowej pani minister, sprawy na kolei pójdą szybko do przodu. Tymczasem widać, że wdrożenie Pendolino z każdym dniem rodzi dużo konsekwencji. Rozkład jazdy jest ustawiany pod Pendolino, na czym tracą i przewoźnicy regionalni, i towarowi. Część relacji znika, nierozwiązany jest problem Przewozów Regionalnych. Tu się spodziewaliśmy, że pani minister przedstawi szybko proponowane rozwiązania – zauważa Piotr Król. Należy przypomnieć, że przedstawiony kilka tygodni temu na Komisji Infrastruktury projekt reformy Przewozów Regionalnych nie spotkał się z entuzjazmem polityków PiS.
Poseł Król uważa, że wbrew temu co mówi koalicja rządząca, na kolei nic specjalnego w tym momencie się nie dzieje. – Frekwencja w Pendolino nie rzuca na kolana. Jednocześnie widać problem nadmiernego wykorzystania infrastruktury pod Pendolino. W tym kontekście trudno nie mieć obaw jeśli chodzi o działalność pani minister w zakresie budowy dróg czy systemu viaTOLL – dodaje poseł PiS.
2014-12-24 08:58:29 Autor: Kwakwarakwa
---.tktelekom.pl
i co ? znowu nie dadzą porządzić samodzielnie. Cóż krajów szefów, każdy w Polsce szef ma szefa.
2014-12-24 09:09:05 Autor: Maurycy__
---.97.198.177
A czego można spodziewać się po radomskiej karykaturze ministry?
Czego?
Czy ktoś jest naiwny jeżeli liczy że to coś jest w stanie cokolwiek zrobić?
O czym to ma pojęcie?
O kolei?
Kpina...
2014-12-24 09:21:13 Autor: ted
---.free.aero2.net.pl
Wszystkim liczą że Pani Maria zrobi coś pożytecznego dla kolei muszę rozczarować. Ta Pani wypłynęła za Syryjczyka ,rozpoczęła podział i zwijanie kolei. Czemu nagle miałaby się zmienić.To jest kontynuacja polityki tej nieudanej reformy i żadne Pendolino tego nie przesłoni, szkoda kolejnego roku likwidacji ruchu regionalnego.
2014-12-24 09:24:09 Autor: Wykolejeniec
---.175.202.245
O! Redakcja zmieniła zdjęcie!
2014-12-24 09:58:52 Autor: expose
---.icpnet.pl
...czyli bajanie o niczym:
Najbliższe lata to jednak przede wszystkim rewolucja w przewozach pasażerskich na kolei. Wprowadzone od 2012 roku zmiany w PKP dają wyraźny efekt. Przyspieszenie w inwestycjach liniowych odczujemy jeszcze w tym roku. Na Święta Bożego Narodzenia pojedziemy z Gdańska do Warszawy poniżej trzech godzin, zaś z Wrocławia do Warszawy w około 3 godziny 40 minut, z Krakowa i Katowic do Warszawy w około 2 i pół godziny. W 2015 roku na tory wyjadą całkowicie nowe składy pociągów o wartości 6 mld złotych. Na koniec kadencji ok. 60 proc. taboru PKP Intercity będzie nowe lub zmodernizowane. Dla porównania w 2011 roku było to zaledwie 20 procent.
2014-12-24 10:05:11 Autor: tyż pedagog
---.internetdsl.tpnet.pl
Super spec od kolei Piotrek Król po Wyższej Szkole Pedagogicznej. Piotruś dlaczego nie uzdrawiasz szkolnictwa tylko wymądrzasz się tym na czym w ogóle się nie znasz. PiS rozłożyło koleje a teraz wystawia NAUCZYCIELI by pouczali.
2014-12-24 10:05:18 Autor: adam1234
---.adsl.inetia.pl
Już kiedyś pisałem, że w tym zdjęciu kierownik MIR-u wygląda jak mleczarka w płaszczu kierownika kołchozu
prośba do PeŁo, aby już lepiej rewolucji nie wszczynali, bo jak styropian w postaci rządu Buzka zrobił rewolucje, to do tej pory nie możemy się z tego powodu ogarnąć, a za kilkanaście lat efekty w postaci rzeszy emerytów niskobudżetowych będą zalegać w przytułkach
no i nie wierzę w żadne rewolucje w PKP, bo kierownik MIR-u (sorry, ale na ministra trzeba mieć wygląd i kwalifikacje) zostawiła za sobą tylko zgliszcza (a działa w biznesie kolejowym od dłuższego czasu)
2014-12-24 10:08:13 Autor: peron7
---.play-internet.pl
3 miechy i styka! ileż można patrzeć na chorą twarz?
2014-12-24 11:02:55 Autor: dżep
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
koment wywalony, zdjęcie zmienione, bravo!
2014-12-24 11:04:32 Autor: paluszek
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Ile w Was jadu... Idźcie świętować do swoich rodzin i życzę trochę więcej empatii.
A co do artykułu, to liczycie na to, że w ciągu 3 miesięcy minister (ministra) odpowiedzialna za środki unijne, drogi i kolej (w tej kolejności)
-zbuduje KDP,
-wymyśli rozwiązanie dla słabej przepustowości w aglomeracjach,
-zrestrukturyzuje PR-y (przecież władza jest demokratyczna i wszystko się ślamazarzy)
-wprowadzi PIC na giełdę
-wpłynie na ministra finansów, by zmienił projekt budżetu
-...(koncert życzeń)
oraz oleje drogi, na które czeka jednak większość społeczeństwa, na rzecz kolei? Oj, mikole... Obudźmy się, ekonomia jest to nauka o jak najlepszym radzeniu sobie z niedoborami. A w Polsce daleko do dostatku. Cieszmy się z tego, co mamy. Ja się cieszę z tych 9 Pendolino, odnowionej promocji wcześniej=taniej, superbiletem IR, Internetem w IC, nowym menu Warsa, modernizacjami (wawa-gd, wawa-krk, poz-wrc, wrc-opole). Rządzenie nie jest takie łatwe.
2014-12-24 16:49:21 Autor: lol
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Mi wystarczy, zeby nie spieprzyla spraw drogowych - przynajmniej te inwestycje jakos ida do przodu. Jesli ktos myslal, ze de facto pod koniec kadencji da sie cos wielkiego wskorac, to bardzo sie pomyli. Za to spieprzyc niestety mozna i oby tak sie nie stalo.
2014-12-24 23:30:06 Autor: ag
---.dynamic.gprs.plus.pl
Wszystkiego najlepszego na Święta i Nowy Rok dla Pani Minister - z serca i bez komentarza:-)
2014-12-26 23:42:30 Autor: mar...
---.dynamic.chello.pl
A cóż może zrobić ministerka z PO? Tyle samo co premierka, najwyżej sypnąć trochę kasy klechom.
Nie oszukujmy się, PO to taka PiS, trochę bardziej ukultralniona. I nic poza tym. Zero pojęcia, zero ogłady, zero fachowości. Tylko kler i kler i to jedyny cel jaki widzi przed sobą ta partia.
2014-12-28 09:40:56 Autor: Zenek
---.dynamic.chello.pl
Pani Minister to osoba bardzo inteligentna i znająca realia kolei. Problem jednak w tym, że dynamika jej pracy jej mowić delikatnie umiarkowana, zaś charyzma ma wartości ujemne. Nie należy spodziewać sie rewolucyjnych zmian lub też zdecydowanego przyspieszenia inwestycji, zwłaszcza kolejowych. Będzie biernym administratorem zastanej rzeczywistości aż do wyborów. To stanowisko kosztowało ja osobiście prawie 750 tys. I pare kilogramów z i tak wątłej postury.
2014-12-28 09:40:57 Autor: Zenek
---.dynamic.chello.pl
Pani Minister to osoba bardzo inteligentna i znająca realia kolei. Problem jednak w tym, że dynamika jej pracy jej mowić delikatnie umiarkowana, zaś charyzma ma wartości ujemne. Nie należy spodziewać sie rewolucyjnych zmian lub też zdecydowanego przyspieszenia inwestycji, zwłaszcza kolejowych. Będzie biernym administratorem zastanej rzeczywistości aż do wyborów. To stanowisko kosztowało ja osobiście prawie 750 tys. I pare kilogramów z i tak wątłej postury.
2014-12-28 09:40:57 Autor: Zenek
---.dynamic.chello.pl
Pani Minister to osoba bardzo inteligentna i znająca realia kolei. Problem jednak w tym, że dynamika jej pracy jej mowić delikatnie umiarkowana, zaś charyzma ma wartości ujemne. Nie należy spodziewać sie rewolucyjnych zmian lub też zdecydowanego przyspieszenia inwestycji, zwłaszcza kolejowych. Będzie biernym administratorem zastanej rzeczywistości aż do wyborów. To stanowisko kosztowało ja osobiście prawie 750 tys. I pare kilogramów z i tak wątłej postury.
2014-12-29 09:16:35 Autor: misia
---.sileman.net.pl
Jak MIR pod kierownictwem pani minister Wasiak będzie funkcjonowało tak jak PKP pod jej rządami to widzę MIR w czarnych kolorach !!!!
Dziwna nominacja czy w tym kraju nie ma już na kogo postawić :)
2014-12-31 02:46:32 Autor: trzy miechy
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Trzy ....... To za długo!
2015-01-20 17:07:41 Autor: sylwka
---.adsl.inetia.pl
czyli, cichutko sobie przebimbajmy, ten czas do wyborów, tak chłodnym okiem- nie warto się szarpać, bo przecież ludziom się nie dogodzi...no nie!!!!