Od miesiąca PKP Polskie Linie Kolejowe testują europejski system zarządzania ruchem kolejowym ERTMS poziomu drugiego. Na szlaku, który wybrano do przeprowadzenia prób, badane jest między innymi działanie urządzeń w ekstremalnych sytuacjach.
ERTMS to zintegrowany system zarządzania ruchem kolejowym, który docelowo ma działać na najważniejszych liniach kolejowych w Europie. W Polsce wdrażany jest m.in. na linii kolejowej E30 z Legnicy do Bielawy Dolnej. Na liczącym ponad 84 km odcinku zamontowano urządzenia przytorowe – eurobalisy oraz maszty radiokomunikacyjne. Uzupełnieniem systemów ulokowanych w infrastrukturze są urządzenia pokładowe w lokomotywach, wspomagające oraz kontrolujące pracę maszynisty.
W czerwcu na zamkniętych dla ruchu odcinkach linii kolejowych, najpierw od stacji Okmiany i szlaku Okmiany – Bolesławiec, następnie na odcinku pilotażowym Okmiany – Bolesławiec – Zebrzydowa rozpoczęto testy systemu. Pozwolą one zweryfikować przyjęte założenia dotyczące rozwiązań technicznych. W czasie prób sprawdzane są wszystkie aspekty działania systemu, w tym zasięg sygnału radiowego oraz transmisja danych pomiędzy urządzeniami przytorowymi pokładowymi.
– Testy odbywają się według specjalnie opracowanych scenariuszy, które zakładają m.in. usterki czy celowe działania, np. niepodjęcie hamowania przez maszynistę lub niereagowanie na wskazania urządzeń. Pozwoli to sprawdzić, czy system w prawidłowy sposób zareaguje w tych ekstremalnych sytuacjach – mówi Jarosław Kozłowski z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., odpowiedzialny za inwestycję. – Przeprowadzone do tej pory próby potwierdzają, że system sprawuje się zgodnie z przyjętymi założeniami – dodaje.
System testują elektrowozy typu EP09 z zabudowanymi urządzeniami pokładowymi ETCS i GSM-R. W lokomotywach zainstalowała go firma Newag Gliwice Po pomyślnym zakończeniu testów linia kolejowa wraz z systemem zostanie wprowadzona do eksploatacji, a wiedza zdobyta podczas badania posłuży do wdrożenia podsystemów ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R na sieci kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe.
System ERTMS drugiego poziomu obejmuje ETCS, czyli Europejski System Sterowania Pociągiem, który umożliwia ciągłą kontrolę pracy maszynisty. Jego działanie polega na komunikowaniu się urządzeń przytorowych z lokomotywą i przekazywaniu informacji dotyczących m.in. maksymalnej dozwolonej prędkości na danym odcinku. W skład ERTMS drugiego poziomu wchodzi również cyfrowy system kolejowej komunikacji GSM-R, który wykorzystuje dedykowany kolei standard bezprzewodowej transmisji danych GSM do komunikacji głosowej między pracownikami kolei (dyżurnymi ruchu, dyspozytorami, maszynistami, pracownikami obsługi technicznej) oraz do przekazywania informacji do lokomotyw.
2014-07-20 10:16:52 Autor: życzliwy
---.dynamic.chello.pl
Ktoś wie kiedy zakończono montaż systemu, balis i masztów?
2014-07-20 10:25:21 Autor: amigo.ze.szwecji
---.centertel.pl
a to niespodzianka
2014-07-20 12:43:11 Autor: amigo.ze.szwecji
---.58.144.198.bredband.tre.se
Ertms 2 no no .
(Jakis amigo falszywy niby ze Szwecji)
2014-07-20 12:49:33 Autor: Ciołołek
---.gl.digi.pl
Amigo ze Szwecji z polskim IP, może się sklonował i jeden przybył z ziemi szwedzkiej do polskiej :)
2014-07-20 13:26:57 Autor: Potop
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
To pewnie kolejny Potop szwedzki ;)
2014-07-20 14:35:48 Autor: Xoov
---.net.azartsat.pl
Xoov W odpowiedzi na post życzliwy:
"Ktoś wie kiedy zakończono montaż systemu, balis i masztów?"
Balisy były już rok temu - http://wstaw.org/m/2014/07/20/DSCN1755.jpg (lipiec 2013), natomiast maszty były stawiane w tym roku.
2014-07-20 15:27:56 Autor: amigo.ze.szwecji
---.68.189.228.mobile.tre.se
Klon sie pojawil. Testy sie pojawily.
2014-07-20 15:33:37 Autor: amigo.ze.szwecji
---.68.189.228.mobile.tre.se
Chcialem tylko dodac ze w Polsce moda,trend ze nawet nazwe wykorzystaja.
2014-07-20 16:05:36 Autor: 52 8177
---.dip0.t-ipconnect.de
" ... elektrowozy typu EP09 ..."
O ile ja wiem, to na razie tylko jeden EP09 ma ETCS!
Albo jest ich naprawde juz "kilka"?
2014-07-20 17:58:45 Autor: Głos z USA
---.hsd1.il.comcast.net
Interesuje mnie, czy urządzenia współpracują z rogatkami na przejazdach?. W ub. roku jadąc do Bolesławca, z kolegą. Mało w portki nie narobiłem mu w kabinie. Jakieś 2km przed Tomaszowem Bolesławieckim, po prawej stronie ciągnie się dość długi ekran. Później po lewej stronie dochodzi drugi ekran. A na końcach tych ekranów, wypada się na lekki łuk w lewo, i jest przejazd z rogatkami. Ten przejazd nie zadziałał i rogatki się nie zamknęły. Tir prawie uciekł nam z przejazdu z przed nosa, przy pełnej szybkości. Z przeciwnej strony jechało Regio DB, 2 człony czerwonych spalinóweczek. Maszynista chyba tez narobił w gacie?.
2014-07-20 21:21:07 Autor: ja
---.adsl.inetia.pl
Musiałeś być nieźle naćpany jak nie zauważyłeś wskazań sygnalizacji przejazdu TOP, jeśli jest usterka ssp masz o tym informację, jeśli usterka jest poza TOP a przejazdem informacje masz z LSC, nieźle musiało być w tej kabinie: dyletant bez uprawnień zagaduje maszynistę i nie wie co się dzieje.
2014-07-20 22:16:32 Autor: soad
---.dynamic.chello.pl
info zawsze aktualne
Generalny konserwator zabytków
wraz z
Ministrem ochrony środowiska
wstrzymali wszelkie prace na lini kolejowej Jaworzno Szczakowa - Mydlniki
linię postanowiono zamienić w skansen kolejnictwa
a na części nasypów utworzono rezerwat ścisły w związku ze znalezieniem siedlisk
unikalnych w świecie gatunków: trupiarza podkładowca i podżerka szynowca
do czasu wybudowania nowej linii w bliżej nieokreślonym czasie uprasza się podróżnych o
korzystanie z autobusów a w razie alergii na drogi o podróż
linią zastępczą przez Warszawę!!!! :)
Życzymy przyjemnej podróży. PLK S.A. InterCity S.A. Przewozy Regionalne
2014-07-20 23:27:17 Autor: Ave Ja
---.242.138.101
A co, myślicie że w Hameryce SSP potrzebne? Nie po to mają lokomotywy ze zderzakami jak u lodołamacza.
2014-07-21 10:06:56 Autor: plk
---.dynamic.gprs.plus.pl
Jeżdżę codziennie tą trasą i jedną i tę samą EP09 widzę. Ta druga pewnie na Targowej stoi !. To się nazywa postęp. W Centrali pewnie taką makietkę mają i się uczą wieczorowo o co chodzi w tej kolei .... A my w upale przy zamkniętych oknach przerabiamy codzienność.
2014-07-21 10:22:43 Autor: d33
---.158.222.80
@ja - nie wiesz jednego - pierwszego błędu półrogatek automatycznych i innych tarcza przejazdowa z reguły nie pokaże gdyż następuje on już po nieudanym wymuszeniu zamknięciu przejazdu czyli również minięciu tarczy, później o awarii to i tak już wszyscy wiedzą więc te lampki na czarno białych słupkach to niech sobie wsadzą unowocześniacze kolei - widomo gdzie.
Odnośnie prób - jaki jest czas reakcji systemu i jego skuteczność na błąd, przejechanie stój , wjechanie na tor niewłaściwy, zajęty, chodzi o faktyczny skuteczny zawsze czas reakcji a nie relacja; faktyczna reakcja - założony czas reakcji bo założyć to wy możecie sobie 3 minuty zamiast 0,3 sek.
2014-07-21 10:55:41 Autor: plk
---.dynamic.gprs.plus.pl
@D33
Głupoty piszesz. Widać, że nie masz żadnej wiedzy.
Po najechaniu na czujnik / przed topem/ włącza się ssp. Jak jest usterka to topy świecą pomarańczowe lub są całkowicie ciemne. Oba przypadki wymuszają na mechaniku 20 km/h na przejeździe. Ile faktycznie pojedzie to jego sprawa. Do czasu.... ETCSu. Ten nie pozwoli szybciej. Dodatkowo usterki ssp są przesyłane do terminala dyżurnego / stacyjnego lub lcs/.
Proste?
2014-07-21 14:54:29 Autor: Palomino XIII
---.internetdsl.tpnet.pl
Może być nawet ERTMS p.5, pytanie tylko czy będzie działał prawidłowo i na czas. Ostatnio mieliśmy okazję czytać o tabletach dla maszynistów..... danie wędki nie zrobi z nas wędkarzy łowiących półtonowe ryby... Pani poseł Bieńkowska, niedługo do tablicy :> wybory idą , już czas czas i czas! :> A zwinny dziobak zahaczy dzióbkiem rąbek sukienki...
2014-07-21 15:12:13 Autor: strojvedouci
---.centertel.pl
@plk
To jak wytłumaczysz zdarzenie: TOP minąłem na biało (na 100%, podwójna obsada, we dwóch trudno byłoby przegapić ) , a pod prawym szlabanem na przejeździe przytrzaśnięty wóz straży pożarnej?
2014-07-21 15:56:27 Autor: plk
---.dynamic.gprs.plus.pl
@strojvedouci
Bardzo prosto. Co jest wymagane dla ssp aby zatrzymać pojazd kołowy? Migające na przemian światła czerwone / kodeks ruchu drogowego/ . Drągi są dodatkowo !. W innych zarządach kolei są tylko światła i wystarcza.
Przytrzaśnièta straż pożarna to dowód na to kto chce być ważniejszy na przejeździe. Tylko że kierowcy zapominają o tym kto jest większy.
Usterka w ssp jest wówczas jak šwiateł ostrzegawczych nie włączy. Wtedy topy na pomarańczowo. Jak masz problem z drągiem to usterka 2 klasy.
Tego niestety wielu kierowców nie pojmuje że z definicji światła zabraniają wjazdu. U nas chodżby bramę żelbetową postawić na przejeździe to zawsze się trafi jakiś kretyn co będzie chciał objechać.
Dodam że nie ma urządzeń kontrolujących wolną strefę na przejeździe jak np radar dla tych zamkniętych półrogatkami co jeszcze chcieli zdążyć przejechać a tu ich wredny system przymknął albo właśnie objeżdżali półrogatki. Na głupotę na przejazdach jedynie pataolog przyjmuje ......
2014-07-21 16:06:38 Autor: Ave Ja
---.242.138.101
@strojvedouci
Światło białe na TOP-ie jest zapalane wtedy, gdy na przejeździe zapalą się drogowe sygnalizatory (2 komory migające na czerwono). TOP jest zapalany zanim opuszczą się rogatki, zostało to ustalone podczas konsultacji podczas tworzenia systemu, gdyż wtedy przy prędkości 160 km/h TOP musiałby być kilka kilometrów od przejazdu, co byłoby dużą komplikacją w kwestii prawidłowego odczytywania przez maszynistę do którego przejazdu odnosi się TOP.
Jest tak, gdyż kiedy kierowca widzi czerwone światło na sygnalizatorze drogowym, to ma bezwzględny zakaz wjazdu na przejazd kolejowy, niezależnie od rogatek i tak musi się zatrzymać, tak jak przed każdym przejazdem bez rogatek.
Sygnalizacja uszkodzonej rogatki jest od razu na nastawni, a system SSP "wie" o tym dopiero w następnym cyklu wzbudzenia.
Tak to po prostu działa, a niezależnie od okoliczności to kierowca ponosi winę za wypadek na przejeździe.
2014-07-21 16:49:25 Autor: d3
---.31.40.246.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Myślę że lepiej było trzymać się starego systemu tak jak to zrobili Ruscy, informacja o stanie przejazdu jest podawana razem z sygnałem blokady poprzez szyny na sąsiedniej częstotliwości, komunikat taki wystarczy nawet gdy się nie domknie szlaban lub sygnalizator siądzie to się maszynista o tym dowie w połowie drogi od czujnika do przejazdu- u nas tak też było ale mało i w czasach styropianów najwyraźniej poszło na złom.
Te TOP-y ja to nazywają nie denerwują was , dwa przejazdy wcześniej niż ten do którego się odnosi, najlepiej pomiędzy dwoma semaforami - śmietnik totalny przy szlaku, brak tylko na czubku koguta fioletowego.
2014-07-21 17:25:41 Autor: plk
---.dynamic.gprs.plus.pl
Dla mnie sprawa jest prosta.
Pociąg jest większy i jak zignoruje jako kierowca światła czerwone na sygnalizatorach drogowych to mnie zabije albo przy odrobinie szczęścia okaleczy.
Tak samo jest np gdy startuję do gościa który jest lepszy, szybszy i zwinniejszy jak ja. Nikt o zdrowych zmysłach tego nie robi.
Dlaczego więc na przejazdach ma być odwrotnie?. Wiecie ile kosztuje ssp, telewizja, topy, dodatkowe systemy spd?. Nie może tak być że " biednego kierowcę" kolej ma chronić. Jak szanuje i przestrzega przepisy - będzie ok. ERTMS przed głupotą kierowcy też nie uchroni.
W końcu kiedyś kultura i karność musi do nas wrócić.
My tu o przejazdach o centrala sukces obwieszcza w etcs!
Co tam jeszcze nowego panowie z Inwestycji powiecie...... Trakcja taki ładny film pokazuje o jakimś wiadukcie a tu tylko kilka zdawkowych informacji o europejskim systemie na kolei polskiej. Marnie jakoś.....
2014-07-22 18:05:50 Autor: ET41-101
---.adsl.inetia.pl
Niech testują, szkoda tylko, że kilka lat później niż planowano.