Partnerzy serwisu:
Prawo

Trwają prace nad ustawą regulującą czas pracy maszynistów

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
20-03-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ak, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO
Trwają prace nad ustawą regulującą czas pracy maszynistów
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju opracowuje obecnie projekt założeń do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów. Regulacje zawarte w ustawie mają określić jednolite normy i wymiar czasu pracy maszynistów. Dotyczyły będą one także obowiązków pracodawców.

Według ministerstwa, ustawa wyeliminuje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego wynikające z naruszenia przez maszynistów limitów czasu pracy oraz wymaganego okresu odpoczynku pomiędzy służbami. Część zagadnień regulują przepisy prawa unijnego. Dotyczą one jednak jedynie czasu pracy maszynistów prowadzących pociągi w ruchu transgranicznym.

W październiku 2012 roku skierowano do partnerów społecznych kwestionariusze z prośbą o wskazanie zagadnień związanych z warunkami pracy maszynistów, które ich zdaniem wymagają ujednolicenia. Uzyskano odpowiedzi od 15 podmiotów. Kolejny krok w sprawie projektu podjęto w lipcu 2013 roku. Zorganizowano posiedzenie Zespołu ds. Bezpieczeństwa w Transporcie Kolejowym, podczas którego poruszono temat warunków pacy maszynistów. Udział wzięli w nim przedstawiciele związków zawodowych, pracodawców maszynistów i organizacji zrzeszających pracodawców.

„Aktualnie na rynku kolejowym w Polsce mamy do czynienia z niepożądaną sytuacją, w której spośród około 15,5 tys. osób posiadających uprawnienia do prowadzenia pojazdów trakcyjnych, ponad połowa znajduje się w przedziale wiekowym 46-60 lat, a na rynku pracy brakuje około 1100 maszynistów”  – czytamy w projekcie założeń dotyczącym ustawy o czasie pracy maszynistów. „Rosnący niedobór maszynistów na rynku kolejowym w Polsce sprawia, że często są oni, w ramach stosunku pracowniczego, obowiązani do odbywania wielogodzinnych podróży w celu objęcia pociągu, który mają następnie prowadzić, co często jest przyczyną naruszania norm dotyczących nieprzerwanego odpoczynku. Dodatkowo przewoźnicy kolejowi stosują różne zasady zaliczania określonych czynności wykonywanych przez maszynistę do czasu pracy” – uzasadniają autorzy projektu.

Ustawa określała będzie m.in. maksymalny czas pracy, czas wymagany na odpoczynek oraz  maksymalne limity godzin nadliczbowych.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5