Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Trójmiejski zator kolejowy: Trzeba działać bardzo szybko

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
16-06-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Trójmiejski zator kolejowy: Trzeba działać bardzo szybko
Pomysłów na podniesienie przepustowości trójmiejskiego węzła kolejowego jest dużo. Problemów jeszcze więcej. A wszystko wskazuje, że działać trzeba będzie bardzo szybko – pisze Paweł Rydzyński, dziennikarz „RK” i współautor raportu ZDG TOR, podnoszącego tematykę problemów z dowozem ładunków koleją do trójmiejskich portów.

Raport wskazuje szereg niebezpieczeństw, mogących prowadzić do „zakorkowania” linii łączących Trójmiasto z południem Polski: zarówno trasy przez Tczew, jak i trasy przez Kościerzynę. Lawinowy wzrost przeładunków w trójmiejskich portach, przy jednoczesnym rozwoju transportu pasażerskiego (przede wszystkim za sprawą PKM) to zjawiska z jednej strony budujące, ale z drugiej strony – wymagające wytężonych działań związanych z rozbudową infrastruktury przez PKP PLK.

Podczas niedawnej debaty na ten temat nie sposób nie było zauważyć, że zarówno PKP PLK, jak i władze oraz kontrahenci trójmiejskich portów nie mają wątpliwości, iż znaczące inwestycje w infrastrukturę są niezbędne – nawet biorąc pod uwagę, że strony znacząco różniły się w zakresie ocen potrzeb i zagrożeń.

Diabeł (nie) tkwi w szczegółach

Klienci portu gdyńskiego stoją np. raczej na stanowisku, że cały odcinek linii 201 pomiędzy Gdynią i Maksymilianowem powinien być dwutorowy i zelektryfikowany, natomiast PKP PLK sygnalizuje, że będzie koncentrować się na modernizacji odcinków najbardziej odciążonych. W raporcie ZDG TOR wskazaliśmy, iż na trasie „tczewskiej” najbardziej problematyczny może być w najbliższych latach odcinek pomiędzy Gdańskiem Gł. i Pruszczem (gdzie na dwóch torach muszą „zmieścić się” wszystkie pociągi pasażerskie i towarowe), natomiast UTK stoi na stanowisku, że bardziej problematyczny może być odcinek pomiędzy Pruszczem i Pszczółkami (który – choć trzytorowy – zostanie w najbliższych latach znacząco obciążony w wyniku spodziewanego zwiększenia liczby pociągów do i Portu Gdańsk).

Diabeł tym razem jednak nie tkwi w szczegółach – bo nikt nie ma wątpliwości, że poprawa przepustowości zarówno korytarza „tczewskiego”, jak i „kościerskiego” jest niezbędna – lecz w tempie działań. A te muszą być jak najszybsze: wszystkie prace inwestycyjne na obu trasach powinny być wykonane w ramach perspektywy 2014-20.

Środki pomocowe mogą się zmniejszyć

Dlaczego? Ano dlatego, że wiele znaków na niebie i ziemi wskazuje, iż po 2021 r. Polska nie będzie dysponować już tak dużymi środkami pomocowymi z UE jak obecnie. Koronnym tego przykładem jest casus Mazowsza.

Najbogatsze polskie województwo jest już w tym momencie… zbyt bogate jak na unijne standardy, dlatego też wielkość środków pomocowych w mazowieckim RPO na lata 2014-20 wynosi zaledwie 63% wysokości RPO WM na lata 2007-13. Wszystko przez to, że w minionej „siedmiolatce” Mazowsze, jako jedyne województwo w Polsce, wskoczyło nad unijną kreskę: wskaźnik zamożności tego regionu (PKB w przeliczeniu na 1 mieszkańca) n wynosi 102 proc. średniej unijnej. W efekcie, choć na Mazowszu mieszka prawie 14% mieszkańców Polski, to wielkość mazowieckiego RPO wynosi niespełna 7% łącznej wielkości środków podzielonych pomiędzy poszczególne RPO.

Należy domniemywać, że na starcie perspektywy unijnej 2021-27 wskaźniki zamożności naszego państwa będą na tyle wysokie, że jeśli nawet Polska nie stanie się jeszcze wówczas płatnikiem netto, to stosunek wielkości składki członkowskiej UE do wielkości środków pomocowych nie będzie już tak korzystny jak obecnie. A co za tym idzie – dostępność środków inwestycyjnych na duże przedsięwzięcia infrastrukturalne będzie prawdopodobnie znacząco mniejsza niż obecnie. Nie popadając w czarnowidztwo, nie można zatem wykluczyć, że jeśli opisanych wyżej inwestycji nie uda się przeprowadzić w najbliższych latach, to nie uda się ich przeprowadzić już nigdy. I to jest rzecz, o której planiści w PKP PLK powinni w pierwszej kolejności pamiętać.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MSZ chce zainteresować Węgrów polskimi portami morskimi

Infrastruktura

MSZ chce zainteresować Węgrów polskimi portami morskimi

Mikołaj Kobryński 13 czerwca 2023

Port morski w Policach czekają ogromne zmiany

Infrastruktura

Port morski w Policach czekają ogromne zmiany

Mikołaj Kobryński 25 maja 2023

Co z tymi portami?

Infrastruktura

Co z tymi portami?

Redakcja 25 grudnia 2022

Port Gdańsk: 2019 r. rekordem, 2020 r. dużym wyzwaniem. Zdaliśmy egzamin

Infrastruktura

Zobacz również:

MSZ chce zainteresować Węgrów polskimi portami morskimi

Infrastruktura

MSZ chce zainteresować Węgrów polskimi portami morskimi

Mikołaj Kobryński 13 czerwca 2023

Port morski w Policach czekają ogromne zmiany

Infrastruktura

Port morski w Policach czekają ogromne zmiany

Mikołaj Kobryński 25 maja 2023

Co z tymi portami?

Infrastruktura

Co z tymi portami?

Redakcja 25 grudnia 2022

Port Gdańsk: 2019 r. rekordem, 2020 r. dużym wyzwaniem. Zdaliśmy egzamin

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5