NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Internauci pozytywnie o podróży kolejami

| Monika Tomsia, PR Manager i Konrad Wróbel, Asystent ds. PR, IMM 07.09.2016 107

Internauci pozytywnie o podróży kolejami
Fot. Jakub Sus, SM42.pl
Wraz z końcem wakacji Polacy ruszyli w powrotne podróże pociągami, a z trasy dzielili się wrażeniami z podróży. Na przełomie sierpnia i września internauci w social media najczęściej wspominali o PKP Intercity i Przewozach Regionalnych. Komentarze na temat tych przewoźników mogły zostać wyświetlone nawet 2,5 mln razy – pisze Monika Tomsia, PR Manager i Konrad Wróbel, asystent ds. PR z Instytutu Monitorowania Mediów.
Wsiąść do pociągu, ale jakiego?

IMM zmonitorował dyskusję o dziesięciu największych przewoźnikach ujętych w zestawieniu Urzędu Transportu Kolejowego na temat liczby pasażerów przewiezionych w pierwszej połowie 2016 roku. Tylko w czasie ostatniego weekendu sierpnia w mediach pojawiło się ponad 20 tysięcy publikacji na temat podróżowania pociągiem. Wzmianki te wywołały blisko 1,7 mln interakcji, z czego, aż 88% stanowiły udostępnienia – wynika z danych IMM. W dyskusji na temat kolei najbardziej wyróżniają się komentarze na temat marek przewoźników.

Na pierwszym i drugim miejscu uplasowali się przewoźnicy ogólnopolscy – PKP Intercity (37-procentowy udział w internetowej dyskusji) oraz Przewozy Regionalne (15%), które zgodnie z analizą UTK w badanym okresie przewiozły najwięcej pasażerów. Ostatnie miejsce podium zajęła Warszawska Kolej Dojazdowa (10%), nieznacznie wyprzedzając Koleje Śląskie (9%), Łódzką Kolej Aglomeracyjną (8%) i Koleje Mazowieckie (7%).
 
Internetowa dyskusja wokół najpopularniejszych w sieci przewoźników dotyczyła najczęściej komfortu jazdy, punktualności, wyglądu pociągów jak również wybranych kierunków podróży.
„Każda podróż zaczyna się od planów – co zwiedzić, czym pojechać. Najlepiej postawić na pociągi PKP Intercity. Pociąg do podróży ze względu na komfort, bezpieczeństwo i atrakcyjny czas przejazdu. Jednak zanim zdecydujemy, którym pociągiem jechać, warto najpierw sprawdzić, jaka jest w nim frekwencja” – możemy przeczytać na facebookowej stronie poradnikowej poświęconej podróżowaniu.

Monitoring mediów społecznościowych w IMM wykazał, że ogromną rolę w dyskusji o pociągach odgrywają pasjonaci kolei, którzy fotografują każdego rodzaju pojazdy szynowe oznaczając dokładnie kierunek jazdy oraz przewoźnika, a następnie dzielą się zdjęciami w social media. Na Facebooku istnieje wiele grup zrzeszających fanów kolei: zarówno regionalnie, jak i na obszarze całego kraju. Oprócz fotografii, dużą popularnością wśród nich cieszą się filmy z przejazdów pociągów publikowane w serwisie YouTube.

Życzymy przyjemnej podróży

W badanym okresie najczęściej deklarowanym celem podróży internautów była Warszawa (blisko 2 tys. wzmianek). Jak wynika z analiz IMM, na kolejnych miejscach znalazły się Poznań, Kraków, Wrocław oraz Gdańsk.
 

Biorąc pod uwagę słowa wartościujące najczęściej występujące w relacjach z podróży, IMM zbadał także nastawienie internautów do kolei. Okazało się, że zwroty takie jak „wygodnie”, „czysto” czy „szybko”, padają niemal dwukrotnie częściej niż: „opóźnienie”, „tłok” lub „duszno”.

„Obiecałem sobie. Nigdy więcej pociągów. Ale gdy @Rozgrywka wzywa to trzeba! Jadę chłopaki!’ – komentuje twitterowicz i natychmiast otrzymuje komentarz: „Dlaczego? Przecież jeżdżenie pociągami jest super :-)”. „Jadę właśnie Słonecznym Kolei Mazowieckich i jestem zachwycony! Nowoczesny piętrus z panoramicznym oknami na górze :3333” – dzieli się pozytywnym doświadczeniem inny użytkownik mikrobloga.

Niektórzy internauci wyrażali zadowolenie z możliwości podróży w samotności: „Prawie pusty, klimatyzowany pociąg. #wygrałam J” – czytamy w jednym z komentarzy. Inni natomiast decydują się na przyjemne i kreatywne wykorzystanie czasu z współtowarzyszem podróży.
  
Pasażer mocno zaangażowany

Najwięksi przewoźnicy kolejowi działają na swoich profilach społecznościowych i organizują wydarzenia mające na celu budowanie pozytywnego wizerunku wśród pasażerów. Łódzka Kolej Aglomeracyjna promuje swoje przejazdy m.in. na Instagramie, organizując konkursy dla swoich klientów.

PKP Intercity proponowało swoim pasażerom wysłanie kartki pocztowej dla osób walczących w Powstaniu Warszawskim za pomocą uruchomionej przez siebie Kolejowej Poczty Powstańczej. M.in. dzięki tej inicjatywie przewoźnik wysunął się na prowadzenie na mapie benchmarkowej oceniającej skuteczność angażowania odbiorów w social media.
 
Interakcje z treściami dotyczącymi kolei, pociągów i przewoźników wyraźnie przyspieszyły na przełomie sierpnia i września. Ponad 88% interakcji stanowiły udostępnienia, których w badanym okresie było łącznie ponad 1,5 miliona.

Internauci angażują się także w dyskusje na nieoficjalnych profilach związanych z wybranymi przewoźnikami. Szukają tu m.in. informacji o prowadzonych remontach, utrudniających punktualne dotarcie do celu. W takich przypadkach liczą się najbardziej aktualne informacje dotyczące przejazdu, które często najszybciej dostępne są właśnie w social mediach poza oficjalnymi kanałami przewoźników. Takie miejsca w sieci mogą stanowić dla tych marek dobry punkt zaczepienia do rozwijania skutecznej komunikacji.

Podróżowanie pociągiem może wywołać różne emocje, a świadczy o tym często podawany dalej tweet: „twoja skóra pachnie jak ostatnie dni wakacji, po co mi ten pociąg skoro ciebie nie ma na stacji?”. To fragment jednej z piosenek rapera Taco Hemingway’a. Jak wynika z monitoringu mediów społecznościowych, niektórym pasażerom w pamięci zapada nie tylko podróż, ale i inni pasażerowie.
 
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1126423927451106&id=393204827439690

O badaniu:

Badanie IMM zostało przeprowadzone w okresie 26.08 – 5.09.2016 w oparciu o dane z monitoringu prasy, telewizji, radia, internetu i social mediów w odniesieniu do wybranych przewoźników kolejowych według zestawienia przygotowanego przez Urząd Transportu Kolejowego z pierwszego półrocza 2016 roku. Monitorowano frazy: „Pociąg”, „PKP Intercity”, „Przewozy Regionalne”, „Koleje Mazowieckie”, „PKP SKM”, „Koleje Śląskie”, „Koleje Dolnośląskie”, „SKM Warszawa”, „Koleje Wielkopolskie”, „Warszawska Kolej Dojazdowa”, „Łódzka Kolej Aglomeracyjna”, „Arriva RP”, „Koleje Małopolskie UBB”.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5