- Brak szeroko określonej polityki Resortu w zakresie koordynacji i współzależności transportu drogowego i kolejowego należy zaliczyć do poważnych zaniechań - komentuje Maciej Grelowski, minister infrastruktury Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC oceniając działalność rządu w IV kw. 2013 r.
- Bezspornie do zadań, które z niezrozumiałych powodów pozostają poza obszarem zainteresowania należy Transport Intermodalny. Zajmujemy jedno z ostatnich miejsc w UE w zakresie wykorzystania tego standardu nowoczesnej logistyki. Brak szeroko określonej polityki resortu w zakresie koordynacji i współzależności transportu drogowego i kolejowego należy zaliczyć do poważnych zaniechań – komentował Maciej Grelowski, minister infrastruktury Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC oceniając działalność rządu w IV kw. 2013 r.
- Modernizowane trasy kolejowe, nowe drogi ekspresowe i autostrady bez skoordynowanej i wyraźnej strategii w zakresie problematyki Intermodalnej stawi Polskę poza standardami europejskimi. W szczególnej zaś dysfunkcji pozostanie projekt tak skutecznie realizowanego w Polsce nowoczesnego transportu morskiego w oparciu o porty kontenerowe. Bez zdecydowanych działań w obszarze infrastruktury portowej paradoksalnie modernizacja linii kolejowych w obszarze Trójmiasta znacząco ograniczy wydolność całego obecnie niewydolnego kolejowego sytemu transportowego – uważa minister infrastruktury Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC.
Udany debiut giełdowy PKP Cargo
Podczas wtorkowego posiedzenia (7 stycznia 2014 r.) Ministrowie Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC dokonali oceny działań rządu w IV kwartale 2013 r. na 2 punkty w skali od 0 do 5, a Premiera na 1 punkt. Najlepiej zostały ocenione działania w obszarze zagospodarowania funduszy europejskich i przemysłu obronnego (po 4,0 pkt), a na 3 punkty aktywność rządu w obszarach: infrastruktura, promocja gospodarki za granicą, prawo pracy, spółki Skarbu Państwa i prywatyzacja. Najbardziej krytycznie ministrowie Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC ocenili działania rządu w zakresie spółdzielczości i rynków finansowych (0 punktów) oraz cyfryzacji i środowiska naturalnego (po 1 punkcie).
Ostatni kwartał roku to – zdaniem Grelowskiego - udany debiut giełdowy spółki PKP Cargo. W opinii ministra infrastruktury Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC zdarzenie to znacząco poprawiło wizerunek Grupy PKP z powodu rzadko osiągniętej skuteczności. - To także sukces ministra Nowaka, którego decyzje właścicielskie umożliwiły proces prywatyzacji PKP Cargo – uważa Grelowski. W zakresie infrastruktury kolejowej Grelowski odnotował kolejny postęp w pracach przygotowawczych nad nowymi projektami i kontraktacje kolejnych projektów, jednak w dalszym ciągu wydatkowanie przez PLK SA funduszy unijnych w całości pozostaje zadaniem Grelowskiego nierealistyczny. - Projekty zastępcze w Grupie jak np. zakup taboru to dobre rozwiązanie dla przyszłych pasażerów, jednak w zakresie strategii grupy to działanie doraźne i być może kreujące zagrożenia ekonomiczne dla Grupy PKP - uważa.
Grelowski przypomniał, że w zakresie zadań drogowych z końcem roku oddano do eksploatacji wiele jednostkowych odcinków dróg ekspresowych i autostrad. - Realizacje te z pewnością są ważnym aczkolwiek opóźnionym dopełnieniem priorytetów rządowych. Żadna z realizacji nie jest jednak finalnym domknięciem całego projektu co zasadniczo ogranicza efekt użytkowy wykonanych prac – skomentował. - Pozytywnym aspektem jest dalsze procedowanie legislacyjne projektów drogowych mających wypełniać zadania wynikające z nowej perspektywy finansowej dla środków z UE - dodał.
Nie zaawansowano skutecznie prac nad zmianami w Pzp
W jego opinii, ważnym wydarzeniem dla środowisk związanych z infrastrukturą drogową i kolejową były konferencje środowiskowe odbyte w ocenianym okresie, w trakcie którego Minister Transportu zaprezentował strategię działania Resortu w zakresie współpracy przy realizacji zadań w kolejnych latach. Wynikiem tej strategii jest m. innymi aktywna współpraca struktur administracji rządowej ze środowiskiem nad wypracowaniem właściwych standardów dla realizacji projektów inwestycyjnych.
- Niestety nie zaawansowano skutecznie prac nad zmianami w prawie o zamówieniach publicznych będących w obszarze odpowiedzialności Resortu Transportu. Podobny brak rezultatów to realne zmiany w systemie prawnym związanym z budownictwem w szerokim znaczeniu tej aktywności. Zaistniała zwłokę należy przypisać tradycyjnie nadmiarowi biurokratycznych procedur w procedowaniu zmian prawnych przez Urzędy Centralne – powiedział Grelowski.
- Wobec dokonanych zmian strukturalnych powstał nowy Urząd Centralny pod nowym kierownictwem. Połączenie problematyki regionalnej z problemami szeroko pojętej infrastruktury to dobry pomysł dla przeniesienia myślenia wyłącznie centralnego na poziom krajowy. Bezpośredni związek pomiędzy projektami a finansowaniem to z pewnością zwiększenie efektywności działań operacyjnych i zmniejszenie ryzyka konfrontacji ze strukturami unijnymi. To także konieczna restrukturyzacja organizacyjna i kadrowa dla połączonych resortów, która daje szansę na zmianę Standarów pracy struktur urzędniczych nowego Ministerstwa. To szansa dla nowych projektów – podsumował minister infrastruktury Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC.