Partnerzy serwisu:
Biznes

Tramwaje Śląskie: Pesa dostarczy 30 tramwajów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
10-12-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Jerzy GoŚciński

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Tramwaje Śląskie: Pesa dostarczy 30 tramwajów
Dzisiaj o godzinie 14 została zawarta umowa na dostarczenie 30 sztuk nowych niskopodłogowych tramwajów, pomiędzy Tramwajami Śląskimi a zakładami Pesa Bydgoszcz. Wartość kontraktu opiewa na 202,5 mln zł brutto, a jego realizacja ma nastąpić w ciągu 24 miesięcy. Zamówione tramwaje pojawią się na torach Śląska i Zagłębia na przełomie 2013 i 2014 roku, chociaż świeżo wyłoniony wykonawca zadeklarował, że dołoży starań, by pierwsze pojazdy dotarły na Śląsk prędzej. Zakończenie realizacji zamówienia planowane jest na ostatni kwartał 2014 roku

Przetarg na dostarczenie nowych pociągów dla Tramwajów Śląskich był jednym z większych tegorocznych przetargów komunikacyjnych w naszym kraju. Spośród pięciu firm dopuszczonych do przetargu ofertę realizacji zadania złożyła bydgoska Pesa. Następnie proces przetargowy został sprawdzony przez Urząd Zamówień Publicznych, a kontrola uprzednia nie wykazała żadnych uchybień i stąd w poniedziałek wszystkie formalności zostały dopięte.

–To ważne wydarzenie dla nas – powiedział Tadeusz Freishler, prezes zarządu Tramwajów Śląskich - Ostatnie zamówione pojazdy tej klasy to popularne Karliki (Alstom 116 Nd), które jeżdżą już po naszych torach ponad 10 lat. Za nami już pierwszy przetarg na modernizację 45 wozów 105 N i 105 Na, a teraz czas na finalizację zamówienia nowych pojazdów wysokiej klasy. Nie ukrywam, że dla nas był to priorytetowy przetarg.

Zamówione tramwaje  będą miały 32 metry długości, 2,4 m szerokości i składać się będą z trzech członów. Prędkość maksymalna wyniesie 70 kilometrów. W pojazdach zamontowane zostaną monitory LCD, do których zostaną wgrane specjalna aplikacja, dzięki której na bieżąco będą emitowane będą informacje o przebiegu kursu zbliżających się przystankach na danej linii. By usprawnić wymianę podróżnych na przystankach w każdym tramwaju będzie siedem drzwi, pięć  dwustrumieniowych, dwa jedno strumieniowe. Wszystkie pojazdy ponadto zostaną wyposażone w zewnętrzny i wewnętrzny monitoring. 73 procent pojazdu będzie niskopodłogowe.

– Nie ukrywam, że ten rok obfitował w sukcesy naszej firmy, szczególnie za granicą. Jednak wygranie tego przetargu również traktujemy jako wyróżnienie i z drugiej strony jako zobowiązanie ze względu na specyfikę tutejszego regionu. Postaramy się na bieżąco informować o przebiegu montażu tych pojazdów, by tutejsza społeczność brała za pomocą nowoczesnych środków komunikacji i  informacji brała udział w realizacji zamówienia – podkreślił Tomasz Zaboklicki, prezes zarządu i dyrektor generalny bydgoskiego producenta.

Najprawdopodobniej pierwsze pojazdy trafią na linię 15 łączącą Katowice z Sosnowcem, kolejne partie będą zasilać tabor na najbardziej obleganych trasach w regionie (6 i 19), kursujące z Bytomia przez Chorzów do stolicy województwa śląskiego. – Zdajemy sobie doskonale sprawę, że wyjaśnienie zasad i struktur funkcjonowania komunikacji tramwajowej zajęło nam  zajęło nam więcej czasu niż w Poznaniu czy Warszawie, co wynika z tego, że do porozumienia musiało dojść kilkanaście miast, po których jeżdżą tramwaje. Poza tym musieliśmy czekać na przeniesienie praw do zarządzania spółką od Skarbu Państwa. Dopiero od 2008 tak naprawdę mamy możliwości wpływania na ten rodzaj komunikacji. Na szczęście wszystkie zagadnienia prawne są już załatwione i czas na podjęcie starań, by poprawę na torach odczuli najbardziej zainteresowani czyli pasażerowie – stwierdził Piotr Uszok, prezydent miasta Katowice.

Podpisana dzisiaj umowa Tramwajów Śląskich z firmą Pesa jest jednym z elementów realizacji projektu „Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. To największa z umów zawartych jak dotąd przez śląskiego przewoźnika. Warto dodać, że w projekcie uwzględniono również miasto Tychy, chociaż nie posiada ono tramwajów. Tam z kolei modernizowana będzie infrastruktura i tabor trolejbusowy.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Tramwaje Śląskie chcą 25-metrowych wagonów. Jakich?

Zintegrowany transport

Tramwaje Śląskie chcą 25-metrowych wagonów. Jakich?

Jakub Rösler 02 lipca 2024

Tramwaje Śląskie znowu kupują tramwaje jednoczłonowe

Zintegrowany transport

Tramwaje Śląskie kupują nowe tramwaje. W różnych wariantach

Zintegrowany transport

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Tramwaje Śląskie chcą 25-metrowych wagonów. Jakich?

Zintegrowany transport

Tramwaje Śląskie chcą 25-metrowych wagonów. Jakich?

Jakub Rösler 02 lipca 2024

Tramwaje Śląskie znowu kupują tramwaje jednoczłonowe

Zintegrowany transport

Tramwaje Śląskie kupują nowe tramwaje. W różnych wariantach

Zintegrowany transport

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5