15 tramwajów do Olsztyna dostarczy firma Solaris. To decyzja komisji przetargowej z 21 sierpnia 2012 r. Tramwaje wyjadą na ulice miasta w 2014 r. Modernizację komunikacji miejskiej i powrót komunikacji szynowej do Olsztyna współfinansuje program Rozwój Polski Wschodniej.
Z ulic Olsztyna tramwaje zniknęły w 1965 roku. Niedługo, po prawie 50 latach, wrócą. Będą dwukierunkowe, niskopodłogowe i klimatyzowane, a także wyposażone w wi-fi.
21 sierpnia 2012 r. komisja przetargowa wybrała po raz drugi wykonawcę zamówienia. W pierwszej ocenie ofert wygrało konsorcjum firm Newag i Modertrans. Jednak zostało ono wykluczone, bo wykonawca nie przedłużył wadium, czyli nie dał gwarancji wywiązania się z umowy. Po ponownej ocenie pozostałych zgłoszeń za najkorzystniejszą została uznana właśnie oferta Solaris.
Za 15 pojazdów miasto zapłaci firmie 120 mln zł. – Tabor zjawi się w Olsztynie jesienią 2014 roku, kiedy już budowa buspasów, nowych ulic i torów będzie zakończona – mówi Magdalena Onych, pełnomocnik prezydenta Olsztyna ds. realizacji projektu.
Buspasy, nowe ulice i ścieżki rowerowe
Zakup tramwajów to tylko część projektu „Modernizacja i rozwój zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w Olsztynie”. Jego celem jest również integracja zbiorowej komunikacji szynowej z istniejącą autobusową.
– Trwa budowa buspasów. Jesteśmy w połowie robót – informuje Magdalena Onych. Powstanie ich 7 km. – We wrześniu 2012 r. ogłosimy przetarg na ITS, czyli system inteligentnego sterowania ruchem – dodaje. Zostaną też wdrożone informacja pasażerska i bilet elektroniczny.
Aby wprowadzić do miasta ruch tramwajowy, trzeba do niego przystosować ulice. Dwutorowa trasa tramwajowa poprowadzi z południa na północ miasta, z os. Jaroty do Dworca Głównego. – Budowa rozpocznie się na przełomie sierpnia i września 2012 r. – mówi Magdalena Onych. W ramach prac budowlanych powstanie nowe przejście podziemne i zostaną przebudowane dwa skrzyżowania. Wykonawca wybuduje także nowe 1100 metrów ul. Obiegowej. Będzie to droga klasy G, która skrzyżuje się dwupoziomowo z istniejącą ul. Żołnierską. Wzdłuż ul. Obiegowej nie zabraknie rowerowej ścieżki.
Całkowita wartość projektu to niemal 500 mln zł, a dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wyniesie ponad 350 mln zł. To dużo, dlatego sfinansowanie zintegrowanego systemu transportu publicznego w Olsztynie wymaga osobnej zgody Komisji Europejskiej. Na razie olsztyńskie tramwaje znajdują się na liście projektów indywidualnych programu Rozwój Polski Wschodniej.