Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Track Tec: Przetargi na inwestycje kolejowe – potrzeba przyspieszenia

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
25-05-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Track Tec: Przetargi na inwestycje kolejowe – potrzeba przyspieszenia
fot. PKP PLK
Aby uniknąć spiętrzenia inwestycji w latach 2021-2023, PKP PLK powinny zdecydowanie przyspieszyć ogłaszanie przetargów, tak by w bieżącym roku wyprzedzić harmonogram – powiedział podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego wiceprezes zarządu Track Tec SA Krzysztof Niemiec. Postępowania powinny być też ogłaszane systematycznie, aby nie doprowadzić do dużych wahań cen na rynku. Według Niemca pozwoli to także uzyskiwać korzystniejsze warunki kredytowania firm zaangażowanych w inwestycje kolejowe.

Układając plany na rok 2020, spółka opierała się na Krajowym Programie Kolejowym. Wartość przewidzianych w nim wydatków PKP PLK na rok bieżący wynosi 12,3 mld zł, a na przyszły – już 15,3 mld zł. – To wielkości, których nie osiągnięto nigdy wcześniej. Wszyscy musimy się do tego przygotować – stwierdził Niemiec.

Wyroby zakontraktowane dla potrzeb realizowanych obecnie inwestycji, w większości, zostały już przez Track Tec dostarczone, a część z nich znajduje się w depozycie. Najważniejsze z perspektywy firmy jest więc ogłaszanie nowych przetargów. – Już w ostatnich trzech miesiącach ubiegłego roku dało się zauważyć spowolnienie w tym zakresie. Z doświadczenia wiemy, że przerwy w ogłaszaniu postępowań powodują poważne konsekwencje. Był już okres, w którym zwycięskie oferty były o kilkadziesiąt procent niższe od kosztorysu, ale potem zaczynały znacząco przewyższać szacowania inwestora – przypomniał wiceprezes. Systematyczne rozpisywanie nowych postępowań pozwala uniknąć takich wahań cen, a dostawcom takim jak Track Tec pomaga lepiej zaplanować produkcję i dostawy. – Czekamy na bardziej sprawne ogłaszanie przetargów – podkreślił członek zarządu firmy.

Doświadczenia z poprzednich unijnych perspektyw budżetowych nie nastrajają optymistycznie. – W latach 2015-2016 miał miejsce ogromny spadek wydatków na inwestycje kolejowe – z 7,7 do 4,9 mld zł. Odczuliśmy to dość boleśnie – wspominał Niemiec. Zwrócił też uwagę, że w kolejnych latach normą jest przesuwanie niezrealizowanych wydatków na kolejne lata, przy okazji akceptowania wydatków z roku ubiegłego. Rząd przyjmuje taką uchwałę zwykle w czerwcu lub lipcu. – W pierwotnej wersji KPK na lata 2021-2023 planowano wydanie tylko 11,9 mld zł. Teraz ta kwota zwiększyła się do 35,3 mld zł, a więc średnio 11,8 mld zł na rok! – podkreślił.

Zdaniem wiceprezesa Track Tec w obliczu takiego spiętrzenia inwestycji w ostatnich trzech latach okresu rozliczeniowego funduszy unijnych, samo wykonanie planu przetargów na bieżący rok nie wystarczy. Zarządca infrastruktury powinien starać się wręcz go wyprzedzić. – Rok 2021 będzie bardzo wymagający: trzeba zrobić, co można, w zakresie ogłaszania przetargów i realizacji robót, by przesunąć z niego część z kwoty 15,3 mld zł na rok 2020 – przekonywał Niemiec. Jak zastrzegł, nie wszystko zależy pod tym względem od PKP PLK. – Zaangażowane w cały proces są – między innymi – także instytucje państwa, takie jak Krajowa Izba Odwoławcza, która od 16 marca nie rozpoznaje spraw – stwierdził. Sprawne i terminowe zamknięcie obecnej unijnej perspektywy budżetowej będzie koniecznym warunkiem szybkiego rozpoczęcia realizacji inwestycji dofinansowanych ze środków kolejnego okresu programowania na lata 2021-2027.

Efektywna realizacja inwestycji kolejowych jest ważna także z innego powodu. – Ich specyfika, w odróżnieniu od inwestycji drogowych, powoduje, że wymierny efekt widać dopiero po oddaniu dłuższego odcinka linii. Z tego względu w instytucjach finansowych inwestycje kolejowe nie są przyjmowane tak, jak byśmy sobie życzyli – ocenił wiceprezes, wyrażając nadzieję, że poprawa tempa procesu inwestycyjnego pozwoli zmienić ten stan.

Pytany o innowacje w obszarze kolei, w kontekście zapowiadanych i w Polsce inwestycji, takich jak CPK, stwierdził: – Musimy sięgnąć po nowe technologie i to robimy. Przykładem są nasze rozjazdy na 250 km/h. Produkowanie nowoczesnych wyrobów jest warunkiem koniecznym naszej obecności w kilkudziesięciu krajach świata. W przypadku Kanady można już mówić o standardzie Track Tec, gdzie kolejne miasta zamawiają nasze rozjazdy dla szybkich kolei miejskich. To ważne, gdyż przez wiele lat to inni dyktowali standardy. Zależy nam na tym, aby inwestycje kolejowe, w tym te w przyszłości z wyższymi parametrami, powstawały z maksymalnie możliwym wykorzystywaniem myśli i produkcji krajowej. W tym kierunku współpracujemy z PKP PLK – podsumował Niemiec.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Track Tec obecny na rynku czeskim

Biznes

Track Tec obecny na rynku czeskim

materiał partnera 23 lutego 2023

Track Tec: Inwestując w kolej, unikniemy wstrząsu

Biznes

Track Tec: Inwestując w kolej, unikniemy wstrząsu

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 07 lutego 2023

Stacja Ścinawka po odbiorze końcowym

Infrastruktura

Stacja Ścinawka po odbiorze końcowym

inf. pras 14 listopada 2022

Track Tec na RailwayTech Indonesia 2022

Biznes

Track Tec na RailwayTech Indonesia 2022

inf. pras 19 października 2022

Zobacz również:

Track Tec obecny na rynku czeskim

Biznes

Track Tec obecny na rynku czeskim

materiał partnera 23 lutego 2023

Track Tec: Inwestując w kolej, unikniemy wstrząsu

Biznes

Track Tec: Inwestując w kolej, unikniemy wstrząsu

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 07 lutego 2023

Stacja Ścinawka po odbiorze końcowym

Infrastruktura

Stacja Ścinawka po odbiorze końcowym

inf. pras 14 listopada 2022

Track Tec na RailwayTech Indonesia 2022

Biznes

Track Tec na RailwayTech Indonesia 2022

inf. pras 19 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5