NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

Tory znów połączą Azerbejdżan z Nachiczewanem przez Armenię

| Przemysław Farsewicz 24.01.2021 79

Tory znów połączą Azerbejdżan z Nachiczewanem przez Armenię
Fot. Rzecznik prasowy prezydenta Azerbejdżanu
Rosja, Armenia i Azerbejdżan ogłosiły wspólne oświadczenie w sprawie realizacji działań na rzecz odbudowy i rozwoju infrastruktury kolejowej po konflikcie w Górskim Karabachu. W marcu mamy poznać harmonogram działań. Wśród zapowiedzi jest przywrócenie połączenia kolejowego przez terytorium Armenii z Azerbejdżanu do Nachiczewańskiej Republiki Autonomicznej. To jeden z warunków rozejmu w wojnie w Górskim Karabachu.
Koleje Rosyjskie poinformowały o odbytym 11 stycznia w Moskwie spotkaniu między prezydentem Rosji Władimirem Putinem, prezydentem Azerbejdżanu Ilhamem Alijewem i premierem Armenii Nikolem Paszinianem. Uzgodniono, że do 1 marca trójstronna grupa robocza pod wspólnym przewodnictwem wicepremierów Armenii, Azerbejdżanu i Rosji przedstawi do zatwierdzenia wykaz i harmonogram działań na rzecz odbudowy i budowy infrastruktury dla transportu międzynarodowego przez terytorium Azerbejdżanu i Armenii.

W efekcie Azerbejdżan powinien przywrócić łączność kolejową z Autonomiczną Republiką Nachiczewanu, od której jest oddzielony terytorium Armenii.

– Nowa umowa doprowadzi do tego, że po ponad 30 latach Azerbejdżan będzie miał znowu połączenie kolejowe przez terytorium Armenii z Autonomiczną Republiką Nachiczewanu (kontrolowaną przez Azerbejdżan) – przekazał po spotkaniu prezydent Ilham Alijew. Jak zaznaczył, przed wybuchem konfliktu w Górskim Karabachu w latach 1989-1991 istniało połączenie kolejowe, ale w czasie wojny zniszczono odcinek Ordubad (Autonomiczna Republika Nachiczewanu) – Horadiz (wschodni Azerbejdżan).

Przypomniano również, że Alijew zapowiadał pod koniec grudnia, że Azerbejdżan rozpocznie budowę linii kolejowej z Horadiz do Zangelanu, czyli do granicy z Armenią, zaznaczając, że zajmie to maksymalnie dwa lata. Równolegle mają być prowadzone prace w celu przywrócenia kolei do Nachiczewanu. Jednocześnie w listopadzie Turcja ogłosiła zamiar budowy linii kolejowej do Nachiczewanu.

Wskazano także na efekty porozumienia dla Armenii. – Armenia zyska połączenie kolejowe z Rosją oraz do Iranu przez terytorium Azerbejdżanu – podkreślił prezydent Alijew.

Koleje Armeńskie są zarządzane przez Koleje Rosyjskie, ale obecnie Rosja nie ma bezpośredniego kolejowego połączenia z Armenią (kiedyś połączenie przebiegało przez Gruzję, ale po konflikcie w Abchazji zostało przerwane). Prezydent Azerbejdżanu dodał, że w przyszłości dzięki podjętym teraz działaniom, będzie dostęp do rynku tureckiego oraz do tureckiej i rosyjskiej sieci kolejowej.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5