Bank Gospodarstwa Krajowego i Bank Zachodni WBK udzieliły spółce Torpol gwarancji bankowej do kwoty 160 mln złotych i kredytu na kwotę 40 mln złotych w ramach programu Inwestycje Polskie. Gwarancje są Torpolowi potrzebne do ruszenia na dobre z pracami przy modernizacji linii Rail Baltica.
Spółka Torpol podpisała z Bankiem Gospodarstwa Krajowego i Bankiem Zachodnim WBK umowę dotyczącą wystawienia konsorcjalnej gwarancji bankowej do kwoty 160 mln zł oraz udzielenia kredytu w wysokości 40 mln PLN dla wykonawcy kontraktu. Gwarancja dobrego wykonania, stanowiąca 10% wartości kontraktu brutto oraz kredyt były niezbędne do realizacji modernizacji linii kolejowej E75 Rail Baltica. Kontrakt na prace w systemie "projektuj i buduj" o wartości 1,6 mld złotych konsorcjum, którego liderem jest Torpol, zdobyło w ubiegłym roku. Udział Banku Gospodarstwa Krajowego oraz Banku Zachodniego BZ WBK w finansowaniu jest równy.
- Negocjacje z Torpolem i BZ WBK przebiegały bardzo dobrze. Projekty infrastrukturalne zawsze są bardzo skomplikowane, a należy pamiętać, jak ważna jest Rail Baltica - powiedział Adam Świrski, wiceprezes Banku Gospodarstwa Krajowego. Jak zdradził, oba banki podzieliły się transakcją po połowie. - Bank Gospodarstwa Krajowego będzie coraz bardziej widoczny we wszystkich inwestycjach, które przyczyniają się do wzrostu produktu krajowego – dodał Świrski.
Bank oceniał potencjał Torpolu
- Nie są to łatwe produkty jeśli chodzi o rynek finansowy. Sam projekt trwa około trzech lat wraz z przygotowaniem dokumentacji. Do tego dochodzi aż 5 lat gwarancji i rękojmi za usterki. Mam nadzieję że to nie ostatni projekt wspierany przez BGK - powiedział prezes Torpolu Tomasz Sweklej. Wiceprezes Świrski przyznał, że bank musiał ocenić potencjał Torpolu - Tak naprawdę dłużej jednak trwało przygotowanie umowy pod kątem formalnym, ze względu na skomplikowany proces inwestycyjny - wyjaśnił.
- Zdolność do realizacji tego kontraktu i zleceń toczących się równolegle bardzo dobrze świadczy o przygotowaniu i potencjale Torpolu. Gwarancja należytego wykonania umowy jest w dzisiejszych czasach niezbędna przy realizacji dużych kontraktów infrastrukturalnych, niezależnie od finansowania samej inwestycji – stwierdził Piotr Lasecki, drugi wiceprezes BGK. - Uzyskanie takich gwarancji przez firmy budowlane wykonujące prace jest utrudnione między innymi ze względu na kondycję sektora budowlanego. Dzięki temu, że daliśmy tzw. „ostatnią złotówkę”, ta ważna dla Polski inwestycja zostanie zrealizowana – dodał.
Nawet 8 mld z Inwestycji Polskich w tym roku
Świrski zapowiedział, że uruchomienie przez BGK założonych 8 mld złotych w ramach programu Inwestycje Polskie do końca 2013 roku wciąż jest realne. - Plan jest taki żeby kwota przyrastała w kolejnych latach - mówi Świrski. Bank negocjuje kolejne umowy. W tym miesiącu podpisana została umowa na finansowanie obligacjami inwestycji PKP PLK na kwotę 1,5 mld złotych. Jak się dowiedzieliśmy, to ostatnia umowa BGK i zarządcy infrastruktury w 2013 roku.
Dzisiejsza umowa to pierwszy kontrakt w ramach programu Inwestycje Polskie z wykonawcą prac na liniach kolejowych. - To że spółka jest w grupie Polimeksu nie było decydujące przy wyborze tego projektu. Główną przesłanką było to, że model transakcji się „spina” i jest ten element wartości dodanej – modernizacja, bezpieczeństwo i ochrona środowiska. Do tego firma Torpol daje rękojmę jakości - zapewnia Świrski.
Czy są szanse na kolejne takie umowy? - Nie chcę mówić o konkretnych projektach kolejowych. Przyglądamy się kilku transakcjom. Potrzeba modernizacyjna jest dość duża w Polsce, także z racji stanu technicznego linii kolejowych. Będziemy zawsze wchodzić w takie projekty, jeśli będzie w tym sens ekonomiczny. Postępujemy jak każdy inny bank w Polsce - zaznaczył wiceprezes BGK.
Prace na Rail Baltica ruszyły
Kontrakt dotyczący modernizacji linii kolejowej E75 Rail Baltica jest drugą co do wielkości umową modernizacyjną w historii polskiej kolei. Wartość zakresu robót realizowanych przez spółkę wynosi ponad 1 mld zł. Zakres zadania zakłada przygotowanie projektu oraz modernizację odcinka linii Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne) o długości ponad 66 km. Plan robót przewiduje kompleksową modernizację linii oraz budowę wszystkich elementów infrastruktury kolejowej, w tym zabezpieczeń związanych z ochroną środowiska. Wszystkie perony na przystankach i stacjach będą przystosowane do obsługi niepełnosprawnych i pasażerów z cięższym bagażem. W planach jest również budowa skrzyżowań wielopoziomowych oraz likwidacja przejazdów w poziomie szyn. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie będą mogły rozwijać prędkość podróżowania do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h.
- Na odcinku Zielonka - Wołomin Słoneczna w ramach inwestycji powstanie dodatkowa para torów dla ruchu podmiejskiego. Takie rozwiązanie pozwoli na prowadzenie ruchu pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych po oddzielnych torach – w efekcie umożliwi to sprawniejsze zarządzanie intensywnym ruchem kolejowym. Realizowany przez nas kontrakt jest istotnym elementem planu modernizacji polskich kolei, prowadzonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Jest to jedna z kluczowych inwestycji o znaczeniu krajowym i międzynarodowym dla rozwoju transportu kolejowego. Tym bardziej cieszy nas fakt zaangażowania BGK, jedynego banku państwowego, który aktywnie wspiera rozwój polskiej przedsiębiorczości. Korzystając zatem z okazji pragniemy podziękować BGK za wspólną z Bankiem Zachodnim WBK organizację obsługi finansowej kontraktu – mówi prezes Torpolu.
Udział Torpolu w pracach konsorcjum na linii E75 wynosi ponad 80 proc. Jak zapewnił Tomasz Sweklej, większość prac projektowych została już zakończona, a prace na pierwszym odcinku o długości 20 km ruszyły 4 listopada. Kolejne wnioski o pozwolenie na budowę są obecnie składane przez Torpol. Prace na pozostałych odcinkach mają ruszyć wkrótce. Inwestycję dofinansowaną ze środków unijnych trzeba zakończyć i rozliczyć do końca 2015 roku.