PKP PLK twierdziła dotychczas, że zainstalowania ekranów domaga się RDOŚ, a ich wykonanie zostało nakazane w decyzji środowiskowej. Tymczasem okazuje się, że spółka PLK sama w raporcie zaproponowała postawienie ekranów.
Decyzję dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie i budowie (modernizacji) linii średnicowej w układzie dalekobieżnym (linia nr 1 i 2) i w układzie podmiejskim (linia 447 i 448) na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia, łącznie ze stacjami oraz przystankami i tunelem średnicowym w układzie dalekobieżnym wydał Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie.
W decyzji z dnia 10 czerwca 2010 r. RDOŚ nakazała wykonanie ekranów akustycznych o wysokości 4,5 m. Ekrany nie dość, że wysokie, to jeszcze mają być nieprzezroczyste drewniane, z tworzyw sztucznych lub typu zielona ściana. Ekrany będą mogły być zasłonięte roślinnością. „Hałas generowany przez ruch kolejowy w trakcie eksploatacji przedsięwzięcia spowoduje przekroczenia wartości dopuszczalnych na niektórych terenach zabudowy mieszkaniowej. W celu ograniczenia tego oddziaływania na etapie eksploatacji przedsięwzięcia przewidziano wykonanie ekranów akustycznych, według parametrów technicznych i zgodnie z lokalizacją zawartą w raporcie (pkt 1.3. ust.l) sentencji decyzji). ” – czytamy w uzasadnieniu decyzji.
Wynika z tego, że ekrany zostały wpisane do projektu jeszcze na etapie sporządzania raportu, na którym swoja decyzję oparł RDOŚ. Sporządzenie raportu środowiskowego spoczywa na inwestorze, czyli PKP PLK. Polskie Linie Kolejowe jego przygotowanie zleciła firmie Poyry. - Raport oddziaływania na środowisko przeprowadzony przez niezależną firmę wykazał przekroczenia norm hałasu. Aby ograniczyć emisję czynników wibroakustycznych generowanych przez tory i tabor, musimy zastosować szereg rozwiązań wynikających z decyzji środowiskowej, do których należą m.in. ekrany. Jako zarządca infrastruktury nie mamy wpływu na normy, jesteśmy zaś zobowiązani do ich przestrzegania - mówi Robert Kuczyński, rzecznik PKP PLK.
Ekrany akustyczne mają powstać na wiaduktach nad ul. Leona Kruczkowskiego i Solec na Powiślu oraz nad ul. Wybrzeże Kościuszkowskie. Nie powstaną one natomiast na wiadukcie nad ulicą Targową, ponieważ ten wiadukt jest wpisany do rejestru i ewidencji zabytków.
- Ekrany akustyczne są jednym z rozwiązań minimalizujących oddziaływanie akustyczne przedsięwzięć, pozwalających na dochowanie norm środowiskowych na terenach sąsiednich wymagających ochrony przed hałasem. Wydaje się, iż jeżeli inwestor zaproponował budowę ekranów akustycznych, zastosowanie innych metod (np. specjalne rozwiązania konstrukcyjne podkładów kolejowych) nie byłoby skutecznym działaniem minimalizującym negatywne oddziaływanie akustyczne linii kolejowej – taki komentarz do sprawy uzyskaliśmy z Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.