Od nowego rozkładu jazdy nie będzie wagonów barowych w żadnym pociągu TLK spółki PKP Intercity. Spółka rozpoczyna wycofywanie tej marki na rzecz nowej - „InterCity”, w której wagony barowe będą częścią standardu.
Przypomnijmy: W grudniu na trasie Przemyśl – Szczecin i Wrocław – Gdynia PKP Intercity zmieni kategorię części pociągów z TLK na „InterCity”. Ma to związek z różnicami w jakości taboru, którym obsługiwane są połączenia TLK. Przewoźnik na uruchamianie połączeń IC otrzyma takie samo dofinansowanie, jak do połączeń TLK. Dzięki temu nie zmienią się ceny biletów
Będzie to de facto powrót starej marki, którą PKP operowało wiele lat, obsługując pod jej szyldem szybkie i komfortowe połączenia pomiędzy dużymi miastami Polski. Nowa kategoria obejmie część pociągów na trasie Przemyśl – Szczecin i Wrocław – Gdynia, które zestawione będą wyłącznie ze zmodernizowanych wagonów. Przewoźnik chce wyraźnie odróżnić od pociągów TLK składy o standardzie dorównującym obecnym EIC, zestawione z wagonów zmodernizowanych dzięki funduszom Unii Europejskiej.
Intercity wycofuje się z marki TLK
Zaledwie w czerwcu 2013 roku przewoźnik uporządkował kategorie pociągów, włączając Expressy (Ex) i EuroCity (EC), do kategorii Express InterCity (EIC). Wówczas obecny prezes Marcin Celejewski mocno zaznaczał, że na uproszczeniu oferty do dwóch marek skorzysta pasażer. Czy wprowadzając niedługo później nowe marki: najpierw EIC Premium, a teraz Intercity, przewoźnik sam sobie zaprzecza?
Zuzanna Szopowska, rzeczniczka spółki tłumaczy „Rynkowi Kolejowemu” że wcale tak nie jest - a to dlatego, że marka TLK ma zupełnie zniknąć z rynku. Zastąpią ją marki zawierające nazwę spółki, uszeregowane logicznie według poziomu oferowanego komfortu: InterCity, Express InterCity, oraz Express InterCity Premium. Kiedy do tego dojdzie? Jak z torów znikną stare wagony, stanowiące trzon taboru TLK. W przyszłym roku do marki InterCity dołączą Flirty i Darty.
Z TLK znikają wagony barowe – już teraz
Jak się okazuje, jednym z wyznaczników marki InterCity, która odróżni ją od TLK będzie obecność wagonów barowych. Teraz obecność baru w TLK jest loterią i dezorientuje pasażera. Od 14 grudnia nie będzie ich wcale - wszystkie bary przechodzą do InterCity. – W nowym rozkładzie wagony Wars stanowią standardowe rozwiązanie w pociągach EIP, EIC oraz IC. Natomiast w pociągach TLK wprowadzamy wózki również obsługiwane przez Wars – mówi Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity.
– Usługa wózków Minibar, czyli sprzedaż obwoźna napojów i drobnych przekąsek w pociągach Twoich Linii Kolejowych prowadzona jest przez Wars od grudnia 2013 r. i obecnie jest to jedna z najbardziej aktywnie prowadzonych i rozwijanych linii biznesowych spółki – zapewnia rzecznik Warsu Iwo Orzełek. Wars rozwija usługę wózków Minibar na zasadach franczyzy. – Franczyzobiorcy obsługujący konkretne pociągi i odcinki wybierani są w postępowaniu konkursowym, które odbyło się listopadzie. Koszty inwestycji ustalane są indywidualnie z franczyzobiorcą i zależą przede wszystkim od liczby pociągów i odcinków, które będzie obsługiwał franczyzobiorca – zdradza rzecznik Warsu.
W aktualnym rozkładzie jazdy 2013/2014 r. usługą sprzedaży obwoźnej objętych jest ok. 50 proc. pociągów TLK. – Należy podkreślić, że sprzedaż z wózków Minibar w pociągach TLK dostępna jest w danym pociągu na jednym lub kilku odcinkach trasy pociągu. Od nowego rozkładu jazdy Wars planuje objęcie usługą 80 proc. pociągów TLK – mówi Orzełek.