NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Talgo przez Kazachstan

| Kasper Fiszer 08.07.2017 64

Talgo przez Kazachstan
Skład Talgo na peronie w Pawłodarze.fot. Kasper Fiszer.
Składy wagonowe Talgo wyprodukowane licencyjnie w Kazachstanie są podstawą funkcjonowania siatki połączeń najwyższej kategorii w tym leżącym na styku Europy i Azji państwie. Pociągi obsługiwane nietypowymi wagonami są droższe, ale znacznie szybsze niż pozostałe. Pozostają więc jednym z najefektywniejszych sposobów przemieszczania się po olbrzymim i słabo zaludnionym kraju.
Duże zainteresowanie budzi kursujący przez Polskę skład Talgo Kolei Rosyjskich (Rossijskije żeleznyje dorogi, RŻD). Rozwiązania tego producenta na terenie b. Związku Radzieckiego funkcjonują jednak nie tylko na sieci, której operatorem jest przewoźnik z Rosji, ale również w Uzbekistanie i Kazachstanie. W tym ostatnim właśnie na składach wagonów Talgo opiera się sieć dalekobieżnych pociągów ekspresowych, które spinają ogromny i słabo zaludniony kraj.

Nowe kategorie ze starymi nazwami

Tym, co najmocniej odróżnia Talgo należące do Kolei Kazachstańskich (Kazachstan Temir Żoły, KTŻ) od swojego hiszpańskiego pierwowzoru, jest układ wnętrza. W związku ze skalą odległości – czas jazdy w wielu przypadkach przekracza dobę – pasażerom oferowane są wyłącznie miejsca leżące, przy czym leżanki składają się i w porze dziennej można korzystać z przedziałów jak z wagonu z miejscami do siedzenia. Podobnie jak w przypadku klasycznych kuszet i wagonów sypialnych w b. ZSRR, miejsca podzielono na trzy klasy.

W najtańszej z nich – oficjalnie nazwanej turist – przedziały są czteromiejscowe (jest także jeden mniejszy, dwumiejscowy). W droższej – biznes-klass – dwumiejscowe, w najdroższej – grand-klass – szerokie dwumiejscowe. Podróżujący na miejscach tej kategorii mogą też skorzystać z prysznica. Równolegle funkcjonują jednak stare rosyjskojęzyczne nazwy klas wagonów: plackart, kupe i liuks. W ten sposób oznaczane są nawet miejsca na biletach.

Terminy kursowania bywają ograniczone

W każdym składzie znajduje się także wagon restauracyjny z obszerną częścią barową w sąsiednim członie. Można w nim zjeść głównie tradycyjne potrawy kuchni kazachskiej, a ceny, choć odbiegają znacznie od tych oferowanych przez lokalnych sprzedawców na peronach mijanych po drodze stacji, pozostają na dość rozsądnym poziomie. Oczywiście, jak zwykle w pociągach na obszarze postradzieckim, obsługa proponuje także szeroki wybór alkoholi, w tym mocnych. Przez cały czas można natomiast korzystać z bezpłatnej wody mineralnej. Duże baniaki instalowane są zamiast tradycyjnych samowarów w wagonach z miejscami do leżenia.

Obecnie wyprodukowane licencyjnie na terenie Kazachstanu składy Talgo obsługują kilkanaście par połączeń wyłącznie w kierunkach rozchodzących się promieniście z Astany – obecnej stolicy kraju – i Ałmaty – dawnego miasta stołecznego. Pociągi docierają m.in. do Pietropawłowska, Atyrau, Ust-Kamienogorska czy Szymkentu. Znaczna część kursów nie jest wykonywana codziennie.

Spać na górze jest taniej

Kursy obsługiwane wagonami Talgo są zawsze najszybszymi połączeniami na trasie, np. pomiędzy Astaną a Ałmaty osiągają czas przejazdu ok. 13 godzin, podczas gdy inne przemierzają ją w 17–19 godzin (trwają także prace nad podniesieniem dopuszczalnej prędkości na niektórych odcinkach sieci KTŻ ze 140 do 200 km/h). Są też jednak znacznie droższe, np. z Pietropawłowska do Ałmaty w klasycznym wagonie kupe można pojechać za ok. 3000 tenge (ok. 35 zł), a w jego odpowiedniku w Talgo – za niecałe 6000 tenge. Ciekawostką jest różnicowanie cen za górną i za dolną leżankę.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Kazachstan (46)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Warte uwagi

Wiecej z regionu:

Kazachstan (46)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5