Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Tajemnicze tunele pod dworcem Grand Central w Nowym Jorku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
05-03-2016
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Tajemnicze tunele pod dworcem Grand Central w  Nowym Jorku
fot. RK
Pod stacją Grand Central Terminal, w samym sercu Nowego Jorku znajdują się tajemnicze tunele i stacja kolejowa. Dlaczego je wybudowano i komu miały służyć?

Pod peronami stacji Grand Central Terminal, głównego dworca kolejowego Nowego Jorku znajduje się oddzielna, ukryta stacja kolejowa. Była wykorzystywana dla potrzeb Franklina Delano Roosevelta, podczas oficjalnych wizyt w Nowym Jorku. Podziemna przestrzeń znajduje się 60 metrów pod peronami.



Grand Central Terminal został wybudowany w wyniku modernizacji starego dworca Grand Central Depot przeprowadzonej w latach 1903 do 1913. Po przebudowie, pasażerom przekazano 44 perony a sam dworzec do dziś jest największym dworcem na świecie pod względem ich liczby. Sama hala peronowa rozciąga się szeroko pod sąsiadującymi z dworcem budynkami, tworząc prostokąt ograniczony ulicami 42 Lexington Avenue, 50 st i linią pomiędzy Vanderbit Avnue i Madison Avenue. Hala główna dworca została zaprojektowana w taki sposób, by podróżny poczuł, że przybył do wielkiej metropolii. Wielkie okna, przez które wpadają strugi światła i gigantyczna pusta przestrzeń o długości 84 metrów i 37 metrów potęgują ten efekt.



Podczas przebudowy dworca, 60 metrów pod ziemią została wybudowana niezwykła konstrukcja. To podziemna elektrownia, służąca do zasilania stacji kolejowej i trakcji. Gdy od 1929 roku zasilanie stacji podłączono do elektrowni Con Edison, pomieszczenie przebudowano na podziemną stację pod luksusowym hotelem Waldorf Astoria.

Podziemna stacja zwana “Torem 61” miała bezpośrednie połączenie z luksusowym hotelem Waldorf Astoria. Gdy prezydent Roosevelt przyjeżdżał do Nowego Jorku opancerzonym pociągiem, wyjeżdżała z niego pancerna limuzyna Pierced Arrow i wjeżdżała bezpośrednio z peronu do specjalnej windy, która przenosiła go na parking hotelu.

Dlaczego prezydent musiał ukrywać się w podziemnych korytarzach zamiast przyjechać limuzyną pod wejście do hotelu? Roosevelt od lat 20. XX wieku cierpiał na chorobę Heinego-Medina i poruszał się na wózku. Nie chciał, by obywatele widzieli swojego prezydenta w takim stanie, dlatego ukrywał ten fakt przed opinią publiczną. Podziemna stacja pozwalała także uniknąć niewygodnych pytań i zdjęć dziennikarzy a także szybko przetransportować prezydenta z pokoju hotelowego w sytuacji zagrożenia.



Stacja przestała być używana na przełomie lat 60-tych i 70-tych XX wieku. Od tego czasu zamieszkali tam bezdomni. Tak opisywał to New York Times: "Ludzie śpią tuż pod windą, która woziła prezydenta Roosevelta na jego wózku". Istnieją również pogłoski, że Andy Warchol zorganizował tu w 1965 roku imprezę. Do dziś na nieczynnym peronie stoi opuszczony, opancerzony wagon, który prawdopodobnie przewoził prezydenta Roosevelta. Podczas wizyty prezydenta George’a W. Busha w 2003 roku tunel został obstawiony przez Agentów Secret Service. Być może infrastruktura obejmująca tor i windę są utrzymywane do dzisiaj, by w razie sytuacji zagrożenia można było bezpiecznie ewakuować prezydenta z Hotelu Waldorf Astoria.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Co słychać w USA? Budowlańcy stracili na kontraktach publicznych

Infrastruktura

Co słychać w USA? Budowlańcy stracili na kontraktach publicznych

Piotr Kumelowski/oprac. jm, Rynek Kolejowy 03 listopada 2019

Kolejowe kontrakty międzynarodowe szansą dla firm z Polski

Infrastruktura

Dalsze spadki przewozów towarowych w USA

Biznes

Dalsze spadki przewozów towarowych w USA

Piotr Kumelowski, lk 06 września 2016

Amerykańskie porty inwestują w kolej

Infrastruktura

Amerykańskie porty inwestują w kolej

Piotr Kumelowski 04 czerwca 2016

USA: Fiasko gigantycznej fuzji na rynku cargo

Infrastruktura

USA: Fiasko gigantycznej fuzji na rynku cargo

Łukasz Kuś 12 kwietnia 2016

Zobacz również:

Co słychać w USA? Budowlańcy stracili na kontraktach publicznych

Infrastruktura

Co słychać w USA? Budowlańcy stracili na kontraktach publicznych

Piotr Kumelowski/oprac. jm, Rynek Kolejowy 03 listopada 2019

Kolejowe kontrakty międzynarodowe szansą dla firm z Polski

Infrastruktura

Dalsze spadki przewozów towarowych w USA

Biznes

Dalsze spadki przewozów towarowych w USA

Piotr Kumelowski, lk 06 września 2016

Amerykańskie porty inwestują w kolej

Infrastruktura

Amerykańskie porty inwestują w kolej

Piotr Kumelowski 04 czerwca 2016

USA: Fiasko gigantycznej fuzji na rynku cargo

Infrastruktura

USA: Fiasko gigantycznej fuzji na rynku cargo

Łukasz Kuś 12 kwietnia 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5