Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Szymborski: Poprawia się klimat dla inwestycji w trójmiejskim węźle kolejowym

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
02-07-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Szymborski: Poprawia się klimat dla inwestycji w trójmiejskim węźle kolejowym
- Jest zdecydowanie lepiej niż przed rokiem, ale obawiam się niechęci PKP PLK i administracji rządowej do zmiany dotychczasowych planów w zakresie poprawy przepustowości linii kolejowych wiodących do Trójmiasta – ocenia w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Krzysztof Szymborski, prezes terminalu kontenerowego BCT Gdynia i szef Rady Interesantów Portu Gdynia.

Paweł Rydzyński: W niedawno opublikowanym raporcie UTK wskazano na poważne zagrożenia związane z ograniczoną przepustowością węzła trójmiejskiego. Do podobnych wniosków doszedł także, w swoim raporcie, ZDG TOR. O problemach z dostępem koleją do trójmiejskich portów bardzo się dużo ostatnio mówi i pisze w mediach. Czy w związku z tym, poprawił się Pana zdaniem klimat dla realizacji inwestycji zarówno na linii kolejowej nr 201, czyli trasie przez Kościerzynę, jak i na wiodącym przez Tczew i Laskowice Pomorskie ciągu linii 202/9/131?


Krzysztof Szymborski: Rada Interesantów Portu Gdynia aktywnie bierze udział w dyskusji na temat spodziewanych ograniczeń dla przewozów kolejowych portu, organizując analizy, spotkania i konferencje. Jest zdecydowanie łatwiej, niż np. rok temu, rozmawiać na ten temat z każdą zaangażowaną stroną – czy to rządową, czy to uczestnikami obrotu towarowego. Jesteśmy w bliskim kontakcie z UTK, który rzeczowo analizuje przepustowość węzła trójmiejskiego i wyciąga wnioski zbieżne z naszymi. Dzięki szeregowi inicjatyw, powszechna stała się wiedza na temat problemów na obu szlakach kolejowych i ich rola w obsłudze Gdyni. To jest dobra podstawa do racjonalnego planowania inwestycji, o których mówimy.

Czy mimo tego nie obawia się Pan jednak, że mimo optymistycznych deklaracji, także ze strony PKP PLK, z realizacją takich działań jak modernizacja linii 201 będzie tak samo jak np. z remontem linii do Portu Gdańsk, co do której już w ubiegłej dekadzie składano deklarację, że przejdzie ona modernizację?

Obawiam się przede wszystkim niechęci PLK, jak i administracji rządowej, do korekty planów, które mają w swoich biurkach. Przy ograniczeniach finansowych jest to niezmiernie trudne, żeby zmienić priorytety zapisanych projektów. Wyraźnie pokazuje to PLK. Jak na czerwcowej konferencji w KIG w Warszawie stwierdził, po długiej dyskusji, dyrektor planowania strategicznego PLK Maciej Kaczorek: problemu z przepustowością nie będzie do 2019 roku, a modernizacja linii 201 będzie jedynie punktowa, co zdaniem PLK ma wystarczyć. Na nasze wnioski i postulaty z początku roku, odnośnie projektów zapisanych w Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu 2020, ministerstwo w ogóle nie zareagowało i one są nadal na końcu listy. Zatem następnym, krytycznym etapem będzie doprowadzenie do zmiany Strategii i uruchomienie konkretnych projektów inwestycyjnych jak najszybciej.

Czy podziela Pan opinię, którą wyraźnie wyartykułował niedawno Mirosław Łosiński, dyrektor ds. operacyjnych w Lotos Kolej, że potencjalni kontrahenci niechętnie spoglądają na port w Gdyni właśnie z powodu ograniczonej przepustowości linii kolejowych?


Jest to bardzo ważne spostrzeżenie, nie mniej ja się z takimi zastrzeżeniami nie spotkałem. Lotos to bardzo ważny dla nas partner i skoro pan dyrektor Łosiński to zauważył, to na pewno tak jest. Tym bardziej istotnym jest niezwłoczne zrewidowanie planów PLK i doprowadzenie do wcześniejszego, niż pod koniec dekady, pełnego zelektryfikowania linii 201 i budowy drugiego toru na całym odcinku z Gdyni do Maksymilianowa, z towarzyszącą odbudową układów stacyjnych na całym północnym odcinku magistrali.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowe połączenie kolejowe w BCT

Biznes

Nowe połączenie kolejowe w BCT

sg, Rynek Infrastruktury 30 sierpnia 2012

Rekord w BCT

Biznes

Rekord w BCT

BCT 05 grudnia 2012

BCT zaprasza do współpracy słowackich przewoźników

Biznes

BCT zaprasza do współpracy słowackich przewoźników

Rynek Infrastruktury 05 marca 2013

Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni stawia na przewóz ładunków koleją

Biznes

Zobacz również:

Nowe połączenie kolejowe w BCT

Biznes

Nowe połączenie kolejowe w BCT

sg, Rynek Infrastruktury 30 sierpnia 2012

Rekord w BCT

Biznes

Rekord w BCT

BCT 05 grudnia 2012

BCT zaprasza do współpracy słowackich przewoźników

Biznes

BCT zaprasza do współpracy słowackich przewoźników

Rynek Infrastruktury 05 marca 2013

Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni stawia na przewóz ładunków koleją

Biznes

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5