Partnerzy serwisu:
Biznes

Szafrański: Przewozy pasażerskie kosztowne

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
10-11-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mg, Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Szafrański: Przewozy pasażerskie kosztowne
- Od XIX w. kolej rozwijała się jako przedsięwzięcie gospodarcze. Wówczas brakowało konkurencyjnego transportu samochodowego, a przewozy pasażerskie były traktowane jako marginalne. Później się to zmieniło. Dzisiaj tę konkurencję mamy bardzo silną i tylko w niektórych, szczególnych sytuacjach, jak np. w USA, kolej rozwija się jako działalność gospodarcza, a nie polityczna - uważa prezes PKP Polskie Linie Kolejowe, Zbigniew Szafrański.

Szef PKP PLK wziął udział w panelu "Kolej i polityka", który odbył się podczas Kongresu Kolejowego. - W Polsce kolej nie jest dominującym środkiem transportu, ale jednym z wielu. Relacje kolej – drogi w sensie odpłatności za korzystanie z infrastruktury, to element polityki. To odpowiedź na pytanie, jak będziemy obciążać poszczególne podmioty działające na rynku - zaznaczył Szafrański.

- Druga sprawa to przewozy pasażerskie. Chcielibyśmy, aby były one wysokiej jakości. Ale to jest bardzo kosztowna działalność. Pytano mnie, czy jestem w stanie zbilansować działalność mojej spółki. Odpowiedziałem, że tak, ale bez przewozów pasażerskich - mówił prezes PKP PLK.

- Kolej była traktowana jako środek transportu nierentowny i wymagający ciągle nowych dotacji do przewozów pasażerskich. Ale przecież to jest ogromny odbiorca usług i dóbr materialnych. Chwalimy się wciąż lukstorpedą, a po wojnie mamy EN57, który pobił rekord serii produkowanej najdłużej w historii. Teraz młodzi ludzie powinni się kształcić z myślą o kolei, ale nie chcą. Jeśli nie pójdziemy w nowoczesnym kierunku, nie będzie rozwoju. Tymczasem np. we Francji TGV nie jest tylko technologią, ale i symbolem Francji. U nas tego nie ma - podkreślił Zbigniew Szafrański.

W trakcie dyskusji padło stwierdzenie, iż kolej w Polsce jest wciąż "skansenem". - Kolejowy skansen nie zrobił się sam - ripostował Szafrański. - To jest skutek polityki wobec kolei od dziesięcioleci. Firmy budowlane chcą inwestować w sprzęt, ale nie w perspektywie trzyletniej, ale np. do 2020 r. - zaznaczył.


Fotorelację z Kongresu Kolejowego 2011 można zobaczyć tutaj.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szafrański: Polski projekt KDP impulsem dla rozwoju kolei w Europie

Infrastruktura

Szafrański: Polski projekt KDP impulsem dla rozwoju kolei w Europie

PKP PLK/wś, Rynek Kolejowy, 12 lipca 2011 12 lipca 2011

Szafrański: Trzy kryteria zamiast tylko ceny

Warte uwagi

Szafrański: Trzy kryteria zamiast tylko ceny

mg, Rynek Infrastruktury, 16 lipca 2011 18 lipca 2011

Szafrański: Powstrzymaliśmy proces degradacji infrastruktury kolejowej w Polsce

Infrastruktura

RK TV: Zbigniew Szafrański o światłowodach

Rynek Kolejowy TV

RK TV: Zbigniew Szafrański o światłowodach

Rynek Kolejowy 11 listopada 2011

Szafrański: Pociągi na Okęcie raczej pojadą

Infrastruktura

Szafrański: Pociągi na Okęcie raczej pojadą

jm, Rynek Kolejowy 07 grudnia 2011

Szafrański: Jak zamrozić projekt, którego nie ma?

Koleje Dużych Prę™dkości

Szafrański: Jak zamrozić projekt, którego nie ma?

mj, Rynek Infrastruktury 08 grudnia 2011

Zobacz również:

Szafrański: Polski projekt KDP impulsem dla rozwoju kolei w Europie

Infrastruktura

Szafrański: Polski projekt KDP impulsem dla rozwoju kolei w Europie

PKP PLK/wś, Rynek Kolejowy, 12 lipca 2011 12 lipca 2011

Szafrański: Trzy kryteria zamiast tylko ceny

Warte uwagi

Szafrański: Trzy kryteria zamiast tylko ceny

mg, Rynek Infrastruktury, 16 lipca 2011 18 lipca 2011

Szafrański: Powstrzymaliśmy proces degradacji infrastruktury kolejowej w Polsce

Infrastruktura

RK TV: Zbigniew Szafrański o światłowodach

Rynek Kolejowy TV

RK TV: Zbigniew Szafrański o światłowodach

Rynek Kolejowy 11 listopada 2011

Szafrański: Pociągi na Okęcie raczej pojadą

Infrastruktura

Szafrański: Pociągi na Okęcie raczej pojadą

jm, Rynek Kolejowy 07 grudnia 2011

Szafrański: Jak zamrozić projekt, którego nie ma?

Koleje Dużych Prę™dkości

Szafrański: Jak zamrozić projekt, którego nie ma?

mj, Rynek Infrastruktury 08 grudnia 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5