Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

System ERTMS zwiększy poziom bezpieczeństwa na linii Kraków – Rzeszów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
25-01-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
System ERTMS zwiększy poziom bezpieczeństwa na linii Kraków – Rzeszów
fot. PKP PLK
Na trasie z Krakowa do Rzeszowa sprawniejsze podróże koleją i większy poziom bezpieczeństwa zapewni ERTMS – europejski system zarządzania ruchem kolejowym. PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowy na projekt wart ponad 89 mln zł, współfinansowany ze środków UE.

PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały dziś (25 stycznia) umowy na zabudowę systemu ERTMS/ETCS poziom 2 na linii E30 Podłęże – Rzeszów oraz nadzór inżynierski. Efektem wdrożenia nowoczesnego systemu ERTMS (European Rail Traffic Management System) będzie podniesienie poziomu bezpieczeństwa podróżowania pociągami i przewozu towarów. Sprawniejsze zarządzanie ruchem kolejowym pozytywnie wpłynie na punktualność pociągów. Wprowadzenie systemu umożliwi także swobodne przekraczanie granic na europejskich liniach kolejowych bez konieczności wymiany lokomotyw.

– Podpisana umowa to kolejne działanie PKP Polskich Linii Kolejowych SA zwiększające bezpieczeństwo pasażerów i transportu kolejowego w Polsce. Zapewni ono również sprawny przejazd pociągów na międzynarodowej trasie – mówi Łukasz Smółka, dyrektor gabinetu politycznego Ministra Infrastruktury.

ERTMS poziomu 2 opiera się na dedykowanym kolei systemie łączności bezprzewodowej GSM-R oraz na nowoczesnych technologiach IT. Składa się z dwóch elementów: Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (European Train Control System, ETCS) i systemu łączności GSM-R (GSM-Railways). Jego działanie polega na wykorzystaniu urządzeń przytorowych systemu ETCS (Europejski System Sterowania Pociągiem) i systemu Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej GSM-R. Odpowiedniego przystosowania wymagają także urządzenia pokładowe w lokomotywach.

– Wprowadzenie ERTMS na trasie E30 Podłęże – Rzeszów zapewni bezpieczniejszy i sprawniejszy ruch kolejowy na ważnym międzynarodowym korytarzu transportowym z zachodnich krajów UE przez Polskę na Wschód. To kolejny krok PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. do zwiększenia bezpieczeństwa na krajowej sieci kolejowej – mówi Tomasz Szydło, dyrektor Południowego Regionu Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Projekt przewiduje wyposażenie 135 km linii Podłęże – Rzeszów w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Obejmie 16 stacji kolejowych, które będą zarządzane z dwóch lokalnych centrów sterowania w Tarnowie i Rzeszowie. Dzięki systemowi ETCS, lokalizacja i prędkość pociągów będą na bieżąco weryfikowane m.in. przez umieszczone na torach czujniki, tzw. eurobalisy, które przesyłają sygnały o wszelkich zmianach na trasie do wyposażonej w komputer lokomotywy. Informacje, wraz z danymi o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów, trafią na pulpit maszynisty. Dzięki temu kierujący pociągami uzyskają wszystkie dane niezbędne do bezpiecznego prowadzenia składu. System nie ogranicza się tylko do przekazywania bieżących danych. Analizuje on także decyzje maszynisty i w przypadku zignorowania ostrzeżeń, automatycznie dostosuje prędkość pociągu do panujących warunków.
– Małopolska zyskuje coraz lepsze połączenia kolejowe. Dzięki modernizacji linii Kraków – Rzeszów mieszkańcy obu regionów zyskali szybsze i wygodniejsze podróże na tej trasie. Cieszę się, że nowoczesne systemy wpłyną na jeszcze większe bezpieczeństwo pasażerów podróżujących na Podkarpacie – mówi Józef Gawron, wicewojewoda małopolski.

Uzupełnieniem sytemu ETCS jest system komunikacji bezprzewodowej GSM-R. Zapewnia on wymianę informacji pomiędzy urządzeniami pokładowymi a centrum sterowania radiowego (RBC). Umożliwia także łączność głosową oraz jednoczesny odbiór i nadawanie komunikatów między osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo ruchu – dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami i obsługą techniczną.

Wykonawca zabudowy ERTMS, firma Thales, wykona pełną dokumentację robót budowlanych oraz uzyska wszystkie niezbędne pozwolenia na użytkowanie. Na prace przewidziano 39 miesięcy. Wartość umowy 82 mln zł netto. Umowa na nadzór oraz pełnienie funkcji inżyniera projektu to ponad 7 mln zł. Razem blisko 90 mln zł. Projekt pn. „Zabudowa systemu ERTMS/ETCS poziom 2 na linii E30 Podłęże – Rzeszów w 85% jest współfinansowany przez Unię Europejską z instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility- CEF) i jest realizowany w ramach zadania „Zabudowa ERTMS/ETCS na liniach sieci bazowej TEN-T”.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Michał Szymajda 26 lipca 2023

GSM-R: Kary umowne od PKP PLK dla konsorcjum Nokii

Biznes

GSM-R: Kary umowne od PKP PLK dla konsorcjum Nokii

Mikołaj Kobryński 25 czerwca 2023

GSM-R: Tysiąc dni opóźnienia i gigantyczne roszczenia

Innowacje

Koniec prac przy ERTMS na linii Warszawa – Gdynia

Infrastruktura

Koniec prac przy ERTMS na linii Warszawa – Gdynia

inf. pras., oprac. ms 21 kwietnia 2021

Polski ERTMS/ETCS mocno opóźniony. PLK: Nadganiamy zaległości

Infrastruktura

Zobacz również:

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Michał Szymajda 26 lipca 2023

GSM-R: Kary umowne od PKP PLK dla konsorcjum Nokii

Biznes

GSM-R: Kary umowne od PKP PLK dla konsorcjum Nokii

Mikołaj Kobryński 25 czerwca 2023

GSM-R: Tysiąc dni opóźnienia i gigantyczne roszczenia

Innowacje

Koniec prac przy ERTMS na linii Warszawa – Gdynia

Infrastruktura

Koniec prac przy ERTMS na linii Warszawa – Gdynia

inf. pras., oprac. ms 21 kwietnia 2021

Polski ERTMS/ETCS mocno opóźniony. PLK: Nadganiamy zaległości

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5