fot. Andrzej Otrębski, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commons
Sporym wyzwaniem na Pomorzu wciąż pozostaje kwestia przejęcia przez samorządy SKM. – My jesteśmy przygotowani, ale do końca nie wiemy, jakie są plany grupy PKP w sprawie Szybkiej Kolei Miejskiej. Umowę wieloletnią, która może być bazą dla rozmowy o wymianie taboru, możemy zawrzeć ze spółką, której przyszłość znamy – mówi Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego.
Witold Urbanowicz, Martyn Janduła, Rynek Kolejowy: Od kilku lat mówi się o komunalizacji Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. Czy ta koncepcja jest aktualna?
Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego: Jestem absolutnym zwolennikiem komunalizacji i usamorządowienia tej spółki. Obecnie zarząd PKP SA ma na stole naszą deklarację współpracy. Ona jest podzielona na różne etapy, rozmawiamy o trzech wariantach. Możemy wprowadzić udział Pomorskiej Kolei Metropolitalnej do Szybkiej Kolei Miejskiej, żeby ogólnie zwiększyć wkład samorządu województwa w SKM. Jesteśmy też w stanie przygotować, przedstawić i wskazać projekty nieruchomościowe, które jesteśmy w stanie – w zamian za udziały w SKM – przekazać PKP. Trzecie rozwiązanie to kwestia aportu, a też wykorzystanie ustawy, która pozwala ministrowi finansów na przekazanie udziałów za przysłowiową złotówkę samorządowi regionalnemu. Jesteśmy absolutnie otwarci i zdeterminowani, powtarzamy to na każdym kroku i w każdej instytucji.
W jakiej perspektywie taki proces mógłby być przeprowadzony?
To nie jest pytanie do mnie. My – jako samorząd – jesteśmy gotowi. Jesteśmy tym podmiotem, który w SKM finansuje tak naprawdę przewozy. Innych przychodów SKM de facto nie ma, pomijając obsługę jakichś szczątkowych relacji. Czujemy się odpowiedzialni za ruch pasażerski w aglomeracji i poza aglomeracją. To my jesteśmy tymi, którzy kładą na stół pieniądze i jesteśmy zdeterminowani do tego, żeby w każdym momencie zasiąść do stołu i rozmawiać o różnych rozwiązaniach – również modelu mieszanego – w zakresie usamorządowienia Szybkiej Kolei Miejskiej.
Czy usamorządowienie wymagałoby także zaangażowania się miast w ten proces?
Taką propozycję miastom złożyliśmy, ale nie wymagamy tego, żeby one w jakiś sposób mocniej się angażowały. Zawsze samorządom lokalnym proponowaliśmy np. wejście kapitałowe do SKM. Zrobił to Pruszcz Gdański, Gdańsk, Gdynia i Sopot. Ale mamy też świadomość, że ktoś z drugiej strony chce mieć wpływ na Szybką Kolej Miejską.
Dużym wyzwaniem dla SKM jest odmłodzenie taboru, który jest w tej chwili dosyć wiekowy. Jak się spojrzy na inne spółki ściśle aglomeracyjne, regionalne, to jednak wymiana taboru szybciej nastąpiła niż w trójmiejskiej SKM.
Na to pytanie jest bardzo prosta odpowiedź. Każdy, kto ma wyłożyć pieniądze, musi wiedzieć komu wykłada te pieniądze. My nigdy od tego jednak nie uciekliśmy – jako samorząd regionalny zabezpieczaliśmy swego czasu obligacje inwestycyjne Szybkiej Kolei Miejskiej. Zawsze jesteśmy w tej sprawie otwarci. Proszę zwrócić uwagę też na to, że umowa wieloletnia, która może być taką bazą dla rozmowy o taborze, musi być zawarta ze spółką, której przyszłość znamy. A my do końca nie wiemy jakie są plany grupy PKP w sprawie Szybkiej Kolei Miejskiej. Chcielibyśmy je poznać, zabiegamy o to, ale takiej wiedzy na tę chwilę nie mamy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.