NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Świętokrzyskie: Wakacyjne połączenia wracają do Buska

| Roman Czubiński 11.04.2018 4,5k

Świętokrzyskie: Wakacyjne połączenia wracają do Buska
fot. Roman Czubiński
W każdy weekend od 30 czerwca do 2 września między Kielcami a Buskiem-Zdrój będą kursować dwie pary pociągów Regio dziennie. Przejazd ma kosztować 6,20 zł (taryfa normalna Biletu Świętokrzyskiego). Uruchomienie wakacyjnych połączeń może okazać się wstępem do reaktywacji regularnego ruchu całorocznego, a nawet do przedłużenia linii nr 73 do centrum uzdrowiska.
Według opublikowanego już rozkładu jazdy czas przejazdu ma wynosić 53 minuty. Godziny odjazdów z Kielc to 10.52 i 19.16, z Buska – 12.00 i 20.28. Obsługiwane nowoczesnymi, niskopodłogowymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi Impuls pociągi będą skomunikowane z kursami dalekobieżnymi – między innymi – do i z Katowic.

Dla turystów i mieszkańców okolicy

Plany uruchomienia pociągów ogłosili marszałek województwa Adam Jarubas i wicemarszałek Jan Maćkowiak. – Uzdrowisko w Busku to jedna z największych atrakcji turystycznych regionu. Pamiętamy, jak dużą popularnością cieszyły się wakacyjne pociągi do Sandomierza, z których skorzystało kilkanaście tysięcy osób. Mam nadzieję, że połączenia do Buska będą cieszyć się nie mniejszą popularnością. – mówi marszałek.

– To ważne połączenie dla kielczan i kuracjuszy oraz turystów z innych rejonów Polski, ale także dla mieszkańców Buska, którzy otrzymają możliwość dogodnego dojazdu do Kielc i skorzystania z ich oferty kulturalnej lub handlowej – dodaje jego zastępca. – Dojrzeliśmy do decyzji o uruchomieniu połączeń, choć czasu jest niewiele, a pieniędzy potrzeba dużo. Od ubiegłego roku przeprowadziliśmy analizy zasadności oraz kosztów, omówiliśmy też szczegóły z PKP PLK. Rok temu było za wcześnie, byśmy mogli zrobić to odpowiedzialnie – tumaczy. Decyzja o uruchomieniu pociągów została już podpisana. Rekompensata dla obsługujących połączenie Przewozów Regionalnych będzie wynosiła 74 tysiące złotych.

– Z dobrodziejstw uzdrowiska w Busku korzysta rocznie 80 tysięcy kuracjuszy. Dzięki przywróceniu połączeń kolejowych liczba turystów w Świętokrzyskim wzrośnie jeszcze bardziej. Dzięki współpracy z PKP PLK i samorządami różnego szczebla udało się odnieść sukces – cieszy się radny Sejmiku Województwa Grzegorz Gałuszka.

Na pociągach sezonowych się nie skończy?

Burmistrz Buska Waldemar Sikora wyraża nadzieję, że dwie pary połączeń w soboty i niedziele w wakacje to tylko początek. – Rozwiązanie to pozwoli na ocenę sytuacji i kontynuację działań podczas całego roku. Rozpoczęliśmy już prace porządkowe w otoczeniu dworca. Mieszkańcy już dziś są zadowoleni z zapowiedzi powrotu kolei. Informacja została rozesłana także do obiektów uzdrowiskowych – mówi włodarz.

– Po wakacjach policzymy pasażerów, którzy skorzystali z połączenia. Mam nadzieję, że wyniki uzasadnią dalsze rozwijanie oferty. Będzie to zależało od frekwencji, badań rentowności, a także od dalszych prac przy infrastrukturze, której stan wciąż nie jest optymalny – zaznacza Maćkowiak.

Dyrektor świętokrzyskiego Zakładu Linii Kolejowych Grzegorz Łukasik podkreśla, że PKP PLK są zainteresowane jak najszerszym wykorzystaniem zarządzanej przez siebie infrastruktury. – Stan techniczny torów na całym odcinku jest co najmniej zadowalający, a między Kielcami a Włoszczowicami wręcz bardzo dobry. Na dalszym odcinku do Buska zostaną wykonane niezbędne prace – zapowiada dyrektor. PKP PLK apelują o to, by przewozy funkcjonowały nie tylko przez okres wakacji. – W reaktywację linii zostaną zainwestowane środki publiczne, którymi trzeba gospodarować racjonalnie. Jeśli będzie deklaracja rozwoju połączenia, również my będziemy mogli ponosić kolejne nakłady na rozwój infrastruktury i doprowadzenie jej do współczesnego standardu. Zamierzamy skoncentrować się na razie na infrastrukturze pasażerskiej, głównie peronów, której trzeba dostosować do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. Koszty, które trzeba ponieść w tym roku, to 1,6 mln zł – dodaje.

PKP PLK chcą lepszego wykorzystania linii

Ostatnie pociągi pasażerskie odjechały ze stacji Busko Zdrój w roku 2004. Odcinek Sitówka Nowiny – Włoszczowice jest dziś wykorzystywany przez pociągi towarowe, między Włoszczowicami a Buskiem brakuje jakiegokolwiek ruchu. O reaktywacji trasy zaczęło być głośno na początku ubiegłego roku. Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego spotkali się wtedy w tej sprawie z zarządem PKP PLK. – Minimalny zakres prac w zakresie poprawy stanu infrastruktury i przygotowania do obsługi podróżnych, pozwalający na prowadzenie ruchu pociągów z prędkością do 80 km/h, oszacowano na ok. 5 mln zł. Prace mogłyby zostać wykonane w okresie ok. 10-12 miesięcy od zapewnienia finansowania. W związku z brakiem decyzji ze strony UM nie były podejmowane prace remontowe – mówił w marcu br. Rynkowi Kolejowemu rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec.

Skąd ta rozbieżność danych? – Prace, które zostaną wykonane do czerwca, to przystosowanie infrastruktury do przejazdu pociągów (głównie odtworzenie sieci trakcyjnej) oraz modernizacja peronów stacji w Busku. Jeśli okaże się, że przewozy będą kontynuowane, jest możliwość wydatkowania dodatkowych środków – 4,6 mln zł – na przystosowanie w podobny sposób peronów w Sitkówce-Nowinach, Brzezinach, Włoszczowicach i Kijach. Ważne jest jednak to, czy oferta będzie się rozszerzała – tłumaczy dziś Siemieniec.

UMWŚ zapowiada też prace nad koncepcją przedłużenia torów o ok. półtora kilometra w pobliże centrum miasta, strefy uzdrowiskowej i dworca autobusowego. – Przedłużenie ma być zaprojektowane jeszcze ze środków obecnej unijnej perspektywy budżetowej. Jeśli dokumentacja powstanie szybko, myślę, że możliwość budowy pojawi się w najbliższym czasie – deklaruje wicemarszałek. Na razie skomunikowanie z centrum będzie zapewniać linia autobusowa, uruchomiona we współpracy z Urzędem Miasta i Gminy Busko (przejazd możliwy na podstawie biletu kolejowego).
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5