Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Świętokrzyskie: Infrastruktura w budowie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
14-05-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Jakub Dybalski, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Świętokrzyskie: Infrastruktura w budowie
Podczas odbywającej się w czwartek w Kielcach konferencji „Infrastruktura w Nowej Perspektywie 2014-20 – szanse i nadzieje dla Regionu Świętokrzyskiego” przedstawiciele lokalnych urzędów wskazali co w najbliższych latach będzie budowane w województwie. Przyszłość wygląda korzystnie dla drogowców. Przedstawiciele transportu szynowego raczej wskazują co należałoby zrobić, niż co zostanie zrobione, gdyż część świętokrzyskiej kolei tkwi w XIX w.

Kielce na rozbudowę dróg w latach 2007-13 wydały 1,4 mld zł, z czego unijne dofinansowanie sięgnęło 800 mln zł. W nowej perspektywie miasto może korzystać już tylko z dwór programów operacyjnych (Polska Wschodnia i RPO w ramach ZIT) ale i tak plany są imponujące. W sumie na drogi pójdzie 700 mln zł z czego dofinansowanie unijne ma sięgnąć 550 mln zł. W ramach tego powstanie łącznie 30 km dróg w granicach miasta, z tego 5 km to części dróg krajowych.

Gdyby zresztą wyjść poza granice stolicy województwa też w planach inwestycji jest sporo. Głównym wyznacznikiem co drogowego budować był przyjęty przez rząd w 2007 r. kompleksowy Program Budowy Dróg Krajowych i Autostrad i jego kolejne modyfikacje. W pierwszym etapie, do 2013 r. w województwie przewidziano budowę 9 odcinków. Zrealizowano 65 km dróg, co w sumie kosztowało 2,5 mld zł, w tym m.in. obwodnica Kielc, obwodnica północna Jędrzejowa i drugi most na Wiśle w Sandomierzu.

Priorytetem S7

Realizowane teraz zadania to m.in. rozbudowa S7 na odcinkach Olsztynek – Miłomłym, Nidzica – Napierki, Radom – Skarżysko Kamienna wraz z obwodnicą Radomia (realizuje to kielecka GDDKiA), Chęciny – Jędrzejów oraz Jędrzejów do granicy województwa świętokrzyskiego.

Co w przyszłości? Kolejną modyfikacją rządowego planu jest projekt Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23. Priorytetem jest oczywiście droga ekspresowa S7. Dodatkowo przewidziano 14 obwodnic, w tym m.in. kontynuacja budowy obwodnicy Radomia, a także trzy nowe obwodnice Opatowa, Morawicy i Ostrowca Św. Program ma być finansowany z budżetu państwa, z Krajowego Funduszu Drogowego.

Kolej by chciała

Na tle kolegów zajmujących się drogami, Adam Młodawski z kieleckiego Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji, gdzie zajmuje się transportem kolejowym, głównie narzekał. Ma zresztą na co, bo pod względem kolejowym świętokrzyskie jest mocno zapóźnione.

Przez województwo przebiega co prawda część Centralnej Magistrali Kolejowej i to ta, po której jeździ się z prędkością 200 km/h, ale pociągi najwyższej jakości omijają najważniejsze ośrodki województwa. Jedynym poważnie zmodernizowanym w ostatnich latach ośrodkiem była Włoszczowa Północ. Kielce kolejowo się zdegradowały. W dodatku, o ile świętokrzyskie Przewozy Regionalne wykorzystały fundusze unijne na odnowienie taboru, to nie poszła za tym modernizacja infrastruktury.

– Niezbędna jest zmiana lokalizacji przystanków kolejowych, o czym mało kto wspomina – tłumaczył Mołdawski. – One są przystosowane do tego, gdzie mieszkali ludzie w województwie w XIX w. Teraz mieszkają w zupełnie innych miejscach i jeśli nie dostosujemy ich do nowej sytuacji, to dostępność linii kolejowych będzie wciąż na marnym poziomie.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Komisja Europejska zatwierdziła unijne dofinansowanie kolejowej zakopianki

Prawo i polityka

Komisja Europejska zatwierdziła unijne dofinansowanie kolejowej zakopianki

inf. pras oprac. RK 28 sierpnia 2020

Co po 2023? PLK chce co najmniej 80 miliardów

Infrastruktura

Co po 2023? PLK chce co najmniej 80 miliardów

Jakub Madrjas 04 sierpnia 2017

Zrewitalizują linię do Nysy

Infrastruktura

Zrewitalizują linię do Nysy

Jakub Madrjas 01 lipca 2016

Dżentelmeni o pieniądzach nie rozmawiają?

Biznes

Dżentelmeni o pieniądzach nie rozmawiają?

Tomasz Larczyński 03 kwietnia 2016

Zobacz również:

Komisja Europejska zatwierdziła unijne dofinansowanie kolejowej zakopianki

Prawo i polityka

Komisja Europejska zatwierdziła unijne dofinansowanie kolejowej zakopianki

inf. pras oprac. RK 28 sierpnia 2020

Co po 2023? PLK chce co najmniej 80 miliardów

Infrastruktura

Co po 2023? PLK chce co najmniej 80 miliardów

Jakub Madrjas 04 sierpnia 2017

Zrewitalizują linię do Nysy

Infrastruktura

Zrewitalizują linię do Nysy

Jakub Madrjas 01 lipca 2016

Dżentelmeni o pieniądzach nie rozmawiają?

Biznes

Dżentelmeni o pieniądzach nie rozmawiają?

Tomasz Larczyński 03 kwietnia 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5