Partnerzy serwisu:
Blog KDP

Świat według Nowaka, czyli „prawda” o kolei – cz. 1

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-12-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Robert Wyszyński

Podziel się ze znajomymi:

BLOG KDP
Świat według Nowaka, czyli „prawda” o kolei – cz. 1
„Byt określa świadomość” – głosi przysłowie. A już trzy Byty – określają na pewno. Jeśli są to w dodatku Byty trójmiejskie: Tusk, Nowak i Massel, to świadomość może być jedna: Wszystkie SZYBKIE drogi prowadzą do Gdańska, a do Wrocławia nie wszystkie, bo tylko droga drogowa - pisze na blogu Robert Wyszyński.

Kiedy na stołku wiceministra lądował profesor Juliusz Engelhardt, miało się wrażenie że przynajmniej jest przygotowany teoretycznie do kolejowego tematu. Potem wyszło jak wyszło – tak jest zawsze, kiedy brakuje jakiejkolwiek pokory wobec krytyki, wiedzy praktycznej, siebie i świata. I kiedy słucha się wyłącznie politycznych, związkowych oraz kolejarskich guru.

Kiedy rok temu na stołku wiceministra – po 3 letniej kompromitacji Engelhardta – lądował Andrzej Massel, nadzieje wzrosły – słusznie, bo to nie tylko doświadczony teoretyk, ale również praktyk, naukowiec, realistyczny pasjonat i autentyczny ekspert kolejowy. W ciągu zaledwie roku nawet 10 Dżizusów Chrystusów nie uczyniłoby miliona cudów i nie uzdrowiło kolei, więc tego nie można się było po Masselu spodziewać, ale ZALEDWIE w tak krótkim czasie uporządkował kilka kwestii, sprzątając stajnię Augiasza po poprzedniku. Skończył idiotyczną mega wojnę wszystkich ze wszystkimi, a przynajmniej zgasił główne lonty,. Poczynił kilka dobrych kroków w PLK, choć do ideału jeszcze daleko, SZCZEGÓLNIE daleko w terenie – z Wrocławiem i Wałbrzychem na czele. Był bardzo komunikatywny i dostępny medialnie – zawsze starał się dokładnie objaśniać wszystkie, nawet drażliwe, kwestie. Zaczął lansować proporcje: rewitalizacje – modernizacje 50 do 50%. Słusznie! Pewne SZYBKIE rewitalizacje wdrożył przy pomocy ścisłej współpracy z grupą ekspertów w PLK – także tych terenowych, czego dobrym przykładem Poznań, Bydgoszcz i Gdańsk. Kto obserwuje branżę w miarę obiektywnie - wie o czym piszę. Był i jest chyba pierwszym wiceministrem, który kolej nie tylko zna od strony naukowej oraz praktycznej, ale także ją CZUJE, co w tym temacie ma olbrzymie znaczenie.

I już wydawało się, że w sprawach kolejowych mamy jako taki stabilizacyjny progres, bo już gorszego dna i bajzlu, jaki zaistniał rok temu, chyba nie da się osiągnąć. Tym bardziej, ze Massel z założenia miał być wiceministrem od kolei na następne 4 lata. I jest – na szczęście.

Tymczasem wszystkich poprzedników w randze wiceministrów i ministrów przyćmiła nowa światłość – galaktyczna gwiazda lobbingu i marketingu – ekranowy amant Sławomir Nowak.

Politolog. Kolejny. Jeśli do tej pory twierdzono, że przy otwieraniu lodówki Mikole boją się wyciągnąć z niej – zamiast piwa – Adriana Furgalskiego, to od kilku tygodni lepiej jej w ogóle nie otwierać, bo wyskoczy z niej Sławomir Nowak. Że wyskoczy to jeszcze nic, ale zaraz powie – cytując ludowego Mistrza – że NICZEGO NIE BĘDZIE! Już zdążył zapowiedzieć czego nie będzie.

Otóż nie będzie ciężkiej zimy, nie będzie kłopotów z taborem zimą, nie będzie oblodzeń sieci, nie będzie brakowało ekip naprawczych oraz gorącej herbaty przy spóźnieniu pociągów o 60 minut, nie będzie braku informacji pasażerskiej, nie będzie brakowało wagonów, nie będzie misz maszu z nowym rozkładem jazdy oraz nie będzie tolerancji dla lekceważenia pasażera. No i nie będzie haj spidu – przynajmniej przez 20 lat żadne wredne kolejarskie łapy nie będą przy nim mieszać, bo nie będzie takiej sytuacji, aby rządowi ktoś przeszkodził w wysysaniu podwyższonych akcyz i dokończeniu wielkiego drogowego programu za ok. 140 mld zł. Haj spid bardzo by w tym mógł przeszkodzić. Przy pi-arowych, marketingowych umiejętnościach i deklaracjach nowego ministra na temat czego nie będzie (drżyj Jacku Prześlugo - masz wreszcie godnego konkurenta) peryferyjne zapowiedzi Adriana Furgalskiego, że dołoży ministrowi swoją podpowiedź: „i dworców też nie będzie, bo nie będzie spółki Dworzec Polski oraz opłaty dworcowej” – to ekspercki pikuś.

Jedno będzie. Od teraz dotychczasowym kolejowym gwiazdom mediów będzie ciężko. Przy takiej światłości jak Nowak – bledną! Jak w czwartek w TVP 3 posągowy Furgalski oraz Warsewicz z pankową szpiczastą fryzurą na głowie. Oboje (porównując do Nowaka) jacyś tacy sztywni, zastraszeni, ogólnikowi i nieprzekonywujący – nie to co mistrz Nowak. Ten wali konkretnymi konkretami (zazwyczaj tymi, których nie będzie). Prócz walenia – jak głoszą słuchy - podoba się kobietom i w dodatku ma jedną istotnie ważną zaletę: KOMPLETNIE nie zna się na kolei. Dlatego słucha doradców i ekspertów (czego nie potrafił jego poprzednik Grabarczyk) i potem powtarza to co usłyszał. Nie wiem kogo dokładnie słucha, prócz jednego cenionego medialnie eksperta. Ale wiem, co pisze na Twitterze, a NA PEWNO nie pisze tego ze swojej kolejowej wiedzy, bo jej nie ma. Przytoczę dwa Nowakowe objawienia – zazdroszcząc językowej syntezy:

1) „Info dla prowadzącego poranek w TVN24: nie zrezygnowaliśmy z Pendolino na trasie Gda-Waw-Kat-Krk. Tam pojedziemy w 2014 z pręd. 200-230 km/h”

Tam, to znaczy gdzie, bo na trasie Warszawa – Trójmiasto NA PEWNO więcej niż 200 km/h nie pojedziemy Pendolinem. A i to ostatnie zaczyna być wątpliwe bez tilta, przebicia przechyłek i zastosowania „a” dop. = 1 m/s2 (niech minister spyta ekspertów co to za parametr; mnie jako nie-ekspertowi za objaśnianie ministrowi takich rzeczy nie płacą). No i nie w 2014, tylko – jeśli dobrze pójdzie - najwcześniej w 2015, proszę ministra.

2) „Pendolino to też kategoria pociągów high speed, ale na 200-230km/h i mogą jeździć po konwencjonalnych torach.”

A pociągi o prędkości 300-350 km/h – te których nie będzie - to niby nie mogą jeździć po konwencjonalnych torach? Eksperci panu ministrowi tak powiedzieli? To musi pan ich zmienić – jeśli nie chce Pan się OŚMIESZAĆ, jak do tej pory – bo takie TGV jeździ po ok. 8 TYSIĄCACH kilometrów konwencjonalnych torów, jak pan to ładnie ujął. Poza tym Pendolino – ten NASZ Pendolino na bazie ETR 610, bo są różne serie o różnych parametrach – nie jest „na 200-230 km/h”, tylko na 250 km/h, proszę Pana ministra. Pan minister POWINIEN znać PODSTAWOWE parametry składów klasy high speed kupowanych przez PKP Intercity, jak dotąd Panu podległą.

Jak już gremialnie wiemy z objawień Nowaka, ygrekowego haj spidu przez najbliższe 20 lat nie będzie – nawet rozpoczęcia budowy haj spidu przez 20 lat nie będzie. Sam „Pan Bóg” tej części Wszechświata nie wie co dokładnie będzie za pięć lat, a Nowak wie co będzie za lat dwadzieścia. To znaczy wie, czego nie będzie – FENOMEN kosmiczny! Skąd wie? No jasne, że od kolejowych ekspertów.

Wobec tego dzisiaj dalszego ciągu tekstu również nie będzie – tak jak nie będzie haj spidu. Nie chce mi się wysilać, jako i ministrowi – a dobre wzory płyną podobno z góry. Ale obiecuję w następnej części, pewnie niedługo (może już za 2 dni), napisać co moim zdaniem BĘDZIE, ale nie w ciągu następnych 20 lat (aż tak kosmiczna szajba mi nie odbiła), ale w ciągu ok. 4-5 lat. I co będzie dotyczyć nie tylko kolei high speed (CMK), ale przede wszystkim modernizacji i rewitalizacji, o ile Nowak wie co to takiego. Jak nie wie – zawsze ma u boku kolejowych ekspertów.

Cdn.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rezygnacja z KDP podzieliła PO

Prawo i polityka

Rezygnacja z KDP podzieliła PO

Wprost/RK 16 grudnia 2011

Godson: Słowa ministra są bulwersujące

Koleje Dużych Prę™dkości

Godson: Słowa ministra są bulwersujące

wś, Rynek Kolejowy 16 grudnia 2011

Nowak uspokaja przyjaciół z Łodzi, Poznania i Wrocławia

Infrastruktura

Pomorska kolej może liczyć na miliardy

Infrastruktura

Pomorska kolej może liczyć na miliardy

Dziennik Bałtycki/RK 28 grudnia 2011

Nowak: Przeżyję to jakoś

Koleje Dużych Prę™dkości

Nowak: Przeżyję to jakoś

TOK FM/RK 29 grudnia 2011

Nowak: PKP Intercity zmobilizowane na sylwestrowy szczyt

Warte uwagi

Nowak: PKP Intercity zmobilizowane na sylwestrowy szczyt

wś, Rynek Kolejowy 29 grudnia 2011

Zobacz również:

Rezygnacja z KDP podzieliła PO

Prawo i polityka

Rezygnacja z KDP podzieliła PO

Wprost/RK 16 grudnia 2011

Godson: Słowa ministra są bulwersujące

Koleje Dużych Prę™dkości

Godson: Słowa ministra są bulwersujące

wś, Rynek Kolejowy 16 grudnia 2011

Nowak uspokaja przyjaciół z Łodzi, Poznania i Wrocławia

Infrastruktura

Pomorska kolej może liczyć na miliardy

Infrastruktura

Pomorska kolej może liczyć na miliardy

Dziennik Bałtycki/RK 28 grudnia 2011

Nowak: Przeżyję to jakoś

Koleje Dużych Prę™dkości

Nowak: Przeżyję to jakoś

TOK FM/RK 29 grudnia 2011

Nowak: PKP Intercity zmobilizowane na sylwestrowy szczyt

Warte uwagi

Nowak: PKP Intercity zmobilizowane na sylwestrowy szczyt

wś, Rynek Kolejowy 29 grudnia 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5