Szwedzki przewoźnik A-Train AB podpisał ze Stadlerem umowę na 7 EZT Flirt do obsługi linii lotniskowej. Prawo opcji obejmuje dostawę kolejnego, ósmego zespołu. Ich produkcja w szwajcarskich zakładach koncernu w Rheintal rozpocznie się pod koniec przyszłego roku.
Jednostki, o których mowa, będą od końca roku 2029 kursować na linii łączącej sztokholmski dworzec centralny z obsługującym stolicę Szwecji lotniskiem Arlanda. Ich wprowadzenie do eksploatacji ma pozwolić na zwiększenie łącznej pojemności obsługującego linię taboru o 50% (we Flirtach dla A-Train będzie 323 miejsc siedzących i 650 stojących). Obecnie na bardzo obciążonej trasie kursują czteroczłonowe EZT X3 produkcji Alstomu z roku 1999.
Pojazdy, które dostarczy przewoźnikowi Stadler, będą składały się z sześciu członów. Ich długość będzie wynosiła 165 metrów. Jednoprzestrzenne, dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności wnętrze zostało zaprojektowane w stylu nordyckim specjalnie na potrzeby tego kontraktu. Znajdą się tam – między innymi – miejsca na większy bagaż ręczny, przestrzenie dla wózków inwalidzkich, a także strefa ciszy z miejscami rezerwowanymi.
Prędkość maksymalna pozostanie bez zmian w stosunku do eksploatowanych dziś X3 (200 km/h). Parametry silników trakcyjnych – maksymalnie 6400 kW mocy chwilowej i 4000 kW mocy ciągłej – mają pozwolić na przyspieszanie przy pełnym obciążeniu w tempie 0,77 m/s².
Ciekawym rozwiązaniem będzie zastosowanie dwóch różnych wysokości wejścia do pojazdów: 76 oraz 115 cm nad główką szyny. Jest to spowodowane różnicami w wysokości peronów na linii do lotniska Arlanda. Prezes zarządu Stadlera Peter Spuhler podkreśla, że platforma Flirt umożliwia elastyczne konfigurowanie kolejnych odmian. – Dotyczy to zarówno techniki, jak i wyglądu pojazdów – zauważa.
– Dzięki tej inwestycji będziemy mogli nadal zapewniać naszym pasażerom usługi najwyższej klasy – zapowiada prezes A-Train Magnus Zetterberg. Przewoźnik obserwuje wzrost liczby turystów przybywających do Sztokholmu drogą lotniczą. Zwiększenie przepustowości linii, a z drugiej strony – poprawa komfortu podróżowania, stało się więc pilną potrzebą.
Wartość umowy to ok. 350 milionów franków szwajcarskich. Jej częścią jest piętnastoletni kontrakt na utrzymanie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.