Dobiega końca remont stacji Hel zlokalizowanej na końcu linii nr 213 w województwie pomorskim. Oblegana tłumnie w sezonie letnim przez turystów całkowicie zmieniła oblicze. Ciasna, ale w wakacje tętniąca życiem stacyjka, zmieniła się w solidną stację do masowej obsługi podróżnych. Niestety, choć bardziej funkcjonalna, stała się brzydsza.
Stację Hel obsługuje bezpośrednio do niej przyległy dworzec. W jej obrębie znajdują się dwa perony. Dawniej obsługiwała także port wojenny za pośrednictwem dużej pętli torowej zapewniającej dostęp do portu z obu jego stron. Ze stacji wyprowadzony jest tor do portu rybackiego, jednakże jego pełne wykorzystanie utrudniają obiekty fokarium i małej gastronomii na bulwarze.
Dawniej stacja wyposażona była w trójkąt manewrowy do zawracania parowozów wyposażony w metalowe podrozjazdnice i podkłady. Obiekt ten jednak został rozebrany w 2012 r., prawdopodobnie bez wiedzy PLK. Na północnej części stacji znajduje się także nieużywany już peron towarowy.
Jest luźniej
Dotychczasowe perony były wąskie, przez co pełne wykorzystanie ich czterech krawędzi było niemożliwe. Z trudem mieścili się na nich podróżni wysiadający z jednego pociągu. W efekcie wykorzystywano jedynie peron I przy torze przelotowym (krawędź przy torze doczołowym była za krótka). Po przeprowadzonej rewitalizacji zmieniono układ torowy stacji i poszerzono oraz wydłużono perony tak, że dostępne są wszystkie cztery krawędzie. Płyty peronów podniesione do wysokości 760 mm nad główką szyny czekają tylko na doposażenie w elementy małej architektury i wiatę.
Układ torowy stacji zmieniono na bardziej funkcjonalny. Dotychczas wszystkie pociągi wykonywały złożone manewry, co wiązało się z koniecznością wjazdu na fragment toru portowego, przez co w sezonie letnim niemal co chwilę blokowany był przejazd kolejowy przez tłumnie uczęszczaną ulicę Sikorskiego. Mieszkańcom domów wczasowych przeszkadzały sygnały ostrzegawcze emitowane także w porze nocnej. Nowy układ torowy eliminuje tę konieczność, a dzięki odpowiedniej organizacji ruchu, przy zmianie czoła pociągu bądź przy manewrach wjazdy na tor rybacki niemal w ogóle nie są wykonywane. Jednocześnie zlikwidowano lokalną nastawnię, zaś pracę stacji, podobnie jak wszystkich przejazdów, zautomatyzowano.
Odcięte zabytki
Pętlę torową obsługującą port wojenny odcięto od południowego wlotu, a zachowano wylot w kierunku północnym. Już teraz jest częściowo wykorzystywany w charakterze toru postojowego. Odchodzącą od niego jednak pozostałość trójkąta manewrowego do zawracania parowozów (tor 13) służącą jeszcze we wrześniu 2014 r., jako miejsce postoju miasteczka wczasowego, ma być zlikwidowana w ramach bieżących prac. Zlikwidowano już resztkowy kikut po trójkącie na terenie stacji.
Nowocześnie i łyso
Kolej z uporem maniaka w całej Polsce likwiduje roślinność znajdującą się bliżej, niż 15 metrów od torów. Nie inaczej jest w Helu. Szpaler drzew i krzewów broniących pieszym wstępu na torowisko był karczowany w czasie naszej wizyty w Helu. W tym przypadku jest to działanie wyjątkowo szkodliwe. Obok dworca znajduje się skwer i jego główna alejka wjedzie wzdłuż peronów. Stanowi ona główny ciąg komunikacyjny dla letników udających się pieszo do swoich ośrodków. W upalne i słoneczne dni lata szpaler drzew dawał kojący cień podróżnym oraz uniemożliwiał przekroczenie torowiska poza przejazdem zlokalizowanym kilkadziesiąt metrów dalej. Miejsce ucierpiało pod względem estetycznym. Zamiast sentymentalnej stacyjki mieszkańcy i wczasowicze zyskali surowy kolejowy plac manewrowy w centrum miasta.
PLK milczy i chwali
Próbowaliśmy się dowiedzieć, czy zieleń będzie odnowiona i czy faktycznie był sens jej likwidacji. Niestety, od początku lipca nie otrzymaliśmy odpowiedzi. W zamian PKP Polskie Linie Kolejowe sp. z o.o. wydała komunikat promujący inwestycję.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

2015-08-06 08:07:05 Autor: Tadeusz Rozporkiewicz
---.adsl.inetia.pl
Czy są plany elektryfikacji linii na Hel?
2015-08-06 08:07:23 Autor: tt
---.tktelekom.pl
PLK otrzymała już tyle decyzji i kar od UTK za krzewy w pasie kolejowym, że wycinka przy okazji jakichkolwiek robót już nie dziwi.
2015-08-06 08:23:18 Autor: soad1
---.dynamic.chello.pl
Ostatnio tyle było przypadków gigantycznych opóźnień spowodowanych połamanymi drzewami, że akurat w tej sprawie popieram działania PLK
te 15 metrów jest niezbędne
2015-08-06 08:32:15 Autor: ga
---.centertel.pl
Nie ma planow elektryfikacji lini na Hel. I dobrze. Szynobusy poza sezonem sa wystarczajace. Za to latem brakuje pojemniejszego taboru. Moze po likwidacji INTERREGIO za rok pojawia sie Bohuny i doprowadza do uzywalnosci SP32. Jest plan elektryfikacji PKM. Niestety chca tez przy okazji zelektryfikowac Koscierzyne i Kartuzy co uwazam osobiscie, ze oszpeci linie a da tyle, jak znajac zycie, ze SKM pusci stare kible. Zamiast robic drut do Koscierzyny i Kartuz lepiej gdyby zrobili rewitalizacje do Bytowa i Sierakowic. Przydaloby sie tez wydluzenie PKM do Kosakowa czy nawet Rewy
2015-08-06 08:48:02 Autor: Diadem
---.telpol.net.pl
Piszą, że odcięto od sieci torów, bocznicę z tzw. wczasami kolejowymi. Co będzie gdy za kilka, kilkanaście lat te wczasowe wagony rozlecą się kompletnie? Będą dźwigami je stamtąd zabierać? Nie lepiej było zostawić tą bocznicę, by w razie czego mieć możliwość wywozu tych wagonów?
2015-08-06 09:00:10 Autor: Maurycy88
---.tktelekom.pl
Wycinka drzew wynika z nakazu UTK mówiącego, że należy wyciąć drzewa rosnące w pasie do 15m od osi toru skrajnego. Brak takiej wycinki, to kary nakładane przez UTK na PLK, więc pytanie o zasadność wycinki należy skierować do UTK.
2015-08-06 09:10:19 Autor: RuruMaHobi
---.centertel.pl
@Diadem. Wczasy wagonowe są w likwidacji, te wagony są na sprzedaż. Możesz kupić. Watpliwym jednak jest żeby ich stan techniczny pozwalał na jazdę po sieci PLK.
2015-08-06 09:21:35 Autor: ted
---.153.102.250
Ta inwestycja jest przykładem ile szkody może uczynić niekompetentny wykonawca. Roboty miały być chyba skończone dwa lata temu. Linia zamknięta przez pół roku, brak sieci trakcyjnej, mało obiektów inżynieryjnych i takie opóźnienie.
2015-08-06 09:40:43 Autor: gość
---.pkp.pl
Panie dziennikarzu! Nie z żadnym "uporem maniaka" tylko z mocy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dn. 10 listopada 2004 r., (wydanego na podstawie art. 54 ustawy o transporcie kolejowym z 28 marca 2003 r.)
paragraf 2 brzmi: "Na gruntach położonych w sąsiedztwie linii kolejowej drzewa lub krzewy mogą być usytuowane w odległości nie mniejszej niż 15 m od osi skrajnego toru kolejowego."
Więc proszę nie pisać o jakimś uporze maniaka. To są względy bezpieczeństwa, choć rzeczywiście czasem aż prosi się żeby jakieś drzewo pozostawić. A wszyscy którzy widzicie postępujące prace na torach uświadomcie sobie co niestety czeka okoliczną roślinność.
2015-08-06 09:41:16 Autor: Maurycy+
---.97.199.117
Koniec wieńczy dzieło,
w tym przypadku można mówić o całkowitym spartoleniu linii nr 213,
kilka lat SALCEF-u i psu wszystko w dipę...
2015-08-06 10:40:04 Autor: obeznany
---.play-internet.pl
"Kolej z uporem maniaka w całej Polsce likwiduje roślinność znajdującą się bliżej, niż 15 metrów od torów. Nie inaczej jest w Helu (...) Próbowaliśmy się dowiedzieć, czy zieleń będzie odnowiona i czy faktycznie był sens jej likwidacji." Nie kolej z uporem maniaka, tylko polskie prawo. Kto pisał ten artykuł? Młodociany Mikol? Czy Autor zna rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 sierpnia 2008r.?
2015-08-06 11:54:49 Autor: szczur śmietnikowy
---.dynamic.mm.pl
Rzeczywiście to nie kolej tylko młode wilki z uczeka muszą się wykazać, ponieważ mają normy do wyrobienia, które są z kolei egzekwowane przez nieskażonych myśleniem zwierzchników.
Wg tzw. prawo dawców wszelka roślinność, zwłaszcza drzewa, to śmiertelne zagrożenie. Najbezpieczniejsza jest betonowa pustynia, ewentualnie getto akustyczne.
No, ale nie należy narzekać. Wszystkie te bezmózgi które ustanawiają i egzekwują przepisy, robią to dla dobra ciemnego ludu (czyli nas), ludu który nie wie co jest dla niego dobre i wiecznie narzeka.
2015-08-06 12:06:35 Autor: szczur śmietnikowy
---.dynamic.mm.pl
@soad1
Zawsze się trafi jakieś drzewo podczas wichury, które może spowodować szkody. Czy z tego powodu należy drogi i tory zmieniać w obrzydliwą pustynię? Czy ktoś likwiduje nadmierny ruch samochodowy z powodu wypadków? A wcale większość wypadków nie jest spowodowana drzewami. No, ale auta są podobno niezbędne do życia.
Drzewa też są ludziom potrzebne do życia. Poprawiają samopoczucie, bez nich czasem odechciewa się żyć. Szkoda, że to nie dociera do nieskażonych myśleniem mózgowców ustalających "prawo" i jego egzekutorów.
2015-08-06 12:23:23 Autor: r
---.tktelekom.pl
Najciekawsze na stacji Hel są wagony czeskiego przewoźnika CD.
2015-08-06 12:56:02 Autor: pawelo
---.tktelekom.pl
Co to znaczy "zautomatyzowano pracę stacji"? Skąd ona jest teraz sterowana?
2015-08-06 13:49:01 Autor: Trako
---.gliwice.vectranet.pl
Opanujcie się hejterzy wraca po prostu normalność to że w ostatnich 30 latach musiała ustąpić miejsca polityce socjalnej. Był wybór inwestować albo dawać renty i zasiłki wiem że niewielkie ale zawsze i w skali kraju to sporo było. Na kolej nie starczyło. Teraz się w kolej trochę inwestuje głównie na rozkaz Brukseli i częściowo za jej pieniądze. Tak jest w Europie i tak było w Polsce dawniej. Nie ma powrotu do dżungli i chaszczy wzdłuż torowisk to że ludzie się przyzwyczaili trudno muszą się odzwyczaić. A widoczki nie mogą być ważniejsze od infrastruktury bo nigdy się z tego upadku jako kraj nie podniesiemy.
2015-08-06 16:53:10 Autor: ep40
---.szczecin.mm.pl
Żeby chociaż ta moderna coś dała, przed remontem zakazano gagarom wjazdu do Helu choć dawniej przed dominacją papierkologi jakoś mogły. Moderna w założeniach ma poprawić parametry linii, czyli coś co wcześniej nie mogło wjeżdżać z powodu stanu technicznego linii po modernie powinno móc. Niestety skopano sprawę i gagary nadal nie mogą.
Kościerka podobnie, zamiast klimatycznych stacyjek zrobiono współczesne bezduszne perony więc w sumie niech już elektryfikują, bo szkoda dla krajobrazu już się stała. Skopano też modernę przez to, że nie odbudowano mijanek w Babim Dole i Wieżycy.
2015-08-06 17:13:14 Autor: mf
---.146.82.227.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Tor do portu często dalej jest używany do oblotu przez np PR, które dzięki niemu szybko oblatują szynobusem wagony. Ale IC też korzysta.
Niemniej jednak stacja jest bardziej praktyczna.
2015-08-06 19:54:44 Autor: Patryk
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Nie mozna sie dziwić iz autor nie ma zielonego pojęcia o obowiązującym prawie, gdyż kase ma za wiersze a nie merytorykę. Nie mozna miec pretensji do PLK, gdyż realizuje postanowienia obowiązującego prawa. Jestem ciekawy czy takie byłyby takie same komentarze gdyby w wyniku np. Najechania na powalone drżewo zginęli ludzie. Oczywiscie misi byc umiar i profesjonalizm np. Przy obcinaniu gałęzi. No i winni sie tym zajmować specjaliści z tej dziedziny a nie Franek z siekiera. No i nalezy ocenić skutki nie wycinania drzew np. W strefie przejazdów gdzie nalezy wprowadzić ograniczenia prędkości. Dlaczego autor nie krytykuje budowniczych autostrad, którzy wycinają całe hektary drzew i wtedy jest ok. Najlepszym rozwiązaniem bedzie powrót do zaprzęgów konnych. Dlaczego autor nie domaga sie np. Wprowadzenia zakazu wjazdu pojazdow mechanicznych na Półwysep Helski. Moim zdaniem rozporządzenie winno ulec zmianie. Mozna znaleść rozwiązania, ktore zminimalizują karczowanie lasów, ale nalezy rowniez wskazać jaka instytucja bedzie ponosić koszty zwiazane z wypadkami związanymi z np. Najechaniem na drźewo. To nie sa małe koszty. Oczywiscie mozna ustanowić prawo, ktore nie wskaże odpowiedzialnego. Taka sytuacja jest w przypadku zwierząt dzikich, gdy dostaną sie pod pociąg. Skutki tego ponosi prżewoznik.
2015-08-06 21:35:49 Autor: wojtus
---.dynamic.gprs.plus.pl
W odpowiedzi na post ep40:
"Żeby chociaż ta moderna coś dała, przed remontem zakazano gagarom wjazdu do Helu choć dawniej przed dominacją papierkologi jakoś mogły. Moderna w założeniach ma poprawić parametry linii, czyli coś co wcześniej nie mogło wjeżdżać z powodu stanu technicznego linii po modernie powinno móc. Niestety skopano sprawę i gagary nadal nie mogą.
Kościerka podobnie, zamiast klimatycznych stacyjek zrobiono współczesne bezduszne perony więc w sumie niech już elektryfikują, bo szkoda dla krajobrazu już się stała. Skopano też modernę przez to, że nie odbudowano mijanek w Babim Dole i Wieżycy."
pociągi pasażerskie ma prowadzić Gagarin bez agregatów do zasilania?\
czysty debil
2015-08-06 21:52:07 Autor: szczur śmietnikowy
---.dynamic.mm.pl
@Trako
Nie chodzi o dżunglę i chaszcze tylko o debilizm wycinki pięknych, zdrowych drzew które stoją w odległości np 10 metrów od toru i nikomu nie zagrażają, a przez kilkadziesiąt lat wpisały się w krajobraz.
Debilne niszczenie krajobrazu powinno być karalne.
Gdyby zastosować w pełni tzw. "prawo", pisane przez ludzi nieskażonych myśleniem, należałoby wyciąć wszystkie drzewa, pod którym może przejść pieszy. Przecież zawsze może przyjść wichura i przewrócić drzewo na pieszego. Dlatego trzeba zrobić betonową pustynię. Wtedy nikt nikogo nie zaskarży i nikt nie będzie miał pretensji. Będzie idealnie bezpiecznie.
2015-08-06 22:38:15 Autor: Helman
---.free.aero2.net.pl
Niestety poziom artykułu nie pozwala mi przejść obojętnie - widać, że został napisany przez pseudo-dziennikarza, który sam nie wie co chciał powiedzieć. Jak się pisze coś do ogólnopolskiego portalu to warto się trochę przyłożyć i posprawdzać fakty.
Kilka sprostowań:
1. Trójkąt już dawno był wyłączony z eksploatacji a fragment jego został rozebrany ponieważ leżał na terenach wojskowych,
które teraz są na sprzedaż. Dzisiaj komu miałby służyć ?
2."peron towarowy" - tutaj chodzi chyba o rampę
3."Jednocześnie zlikwidowano lokalną nastawnię, zaś pracę stacji, podobnie jak wszystkich przejazdów, zautomatyzowano" - coś
się chyba autorowi pomieszało (może z paryskim metrem). Nie słyszałem o zautomatyzowanych stacjach, a co do nastawni na
stacji Hel to zapewniam, że jest i ma się dobrze podobnie jak obsługujący ją dyżurni ruchu.
4. Te parę wagonów na torze 13 to naprawdę nic w stosunku do ogólnej ilości istniejących jeszcze wagonów wczasowych. Nie może kilka starych pudeł utrudniać pracy eksploatacyjnej na stacji.
5. Wycinka drzew była prowadzona tylko w miejscach gdzie teraz leżą tory 5 i 7
(ponieważ peron 2 jest teraz dłuższy i szerszy).
Kłamstwem jest, że wycięto drzewa wzdłuż traktu pieszo-rowerowego prowadzącego do miasta. Wszystkie drzewa są zachowane,
jedynie usunięto dzikie, wątpliwej urody krzewy, które były schronieniem dla miejscowych miłośników tanich win. Dzięki usunięciu tych krzaków poprawiło się bezpieczeństwo (widoczność) na wspomnianym przejeździe na ul. Sikorskiego oraz na dojściu na peron 2.
Mieszkańcom podoba się, że wreszcie tereny kolejowe w dużej części zostały uporządkowane i nie szpecą już. Trochę jeszcze pozostało do zrobienia ale miejmy nadzieję, że i winnych rejonach stacji
z czasem uda zrobić porządek.
No ale jeśli autorowi podobały się te chaszcze to cóż - o gustach się nie dyskutuje.
2015-08-07 06:52:27 Autor: KK_CTA_USA
---.hsd1.il.comcast.net
Akurat mialem okazje przejechac sie 20.07 z Wladyslawowa na Hel i z powrotem. Zaskoczyla mnie jak i PKP ilosc podroznych. Brak automatow biletowych. Kolejka po bilety do 3 kas na 30min stania. Dobrze ze wszystkim humor dopisywal i wszyscy wspominali jak to bylo kiedys. Niestety niektorzy faktycznie chcieli zdazyc na polaczenia no i juz mieli gorzej. Pociagi jezdza tam praktycznie bez rozkladu jazdy. Udalo sie nam wcisnac z opozniony o 35min poc na Hel do doczepionej bonanzy za 3 wagonowym SZT. Takie bonanzy jeszcze przydalyby sie ze dwie. z Powrotem wydawalo sie ze odjedziemy protypami dla PKM planowo. Ledwie udalo sie wejsc. Niestety, dalekobiezne rozbijaja caly rozklad tam, i okazalo sie ze najlepiej polaczyc dwa SZT z naszego i nastepnego kursu. Nietety byl to ryzykowny pomysl jak to z prototypami i sie nie powiodl. Trzeba bylo rozlaczyc i jechac osobno. 45min w plecy.
Juz kiedys pisano ze przy remoncie powinny byc dolozone mijanki czy np dwa tory na wyjazd z Helu do nastepnej stacji, do tego dodatkowe mijanki na POludnie od Wladyslawowa gdzie jest miejsce. Dla SZT nie trzeba zbyt dlugich. Zadna elektryfikacja w niczym nie pomoze, bo predkosci sa dobre i przyspieszenia tez. Klima dzialala (tzn z nie w bonanzie, ale bylo wietrznie i chlodno 18-20C, morze 16 - okapalem sie bo okazja po 10 latach, nie ma rady).