Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Stacja Hel zmieniła oblicze

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Autor:

dw, RK

Data publikacji:
06-08-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
dw, RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Stacja Hel zmieniła oblicze
Dobiega końca remont stacji Hel zlokalizowanej na końcu linii nr 213 w województwie pomorskim. Oblegana tłumnie w sezonie letnim przez turystów całkowicie zmieniła oblicze. Ciasna, ale w wakacje tętniąca życiem stacyjka, zmieniła się w solidną stację do masowej obsługi podróżnych. Niestety, choć bardziej funkcjonalna, stała się brzydsza.

Stację Hel obsługuje bezpośrednio do niej przyległy dworzec. W jej obrębie znajdują się dwa perony. Dawniej obsługiwała także port wojenny za pośrednictwem dużej pętli torowej zapewniającej dostęp do portu z obu jego stron. Ze stacji wyprowadzony jest tor do portu rybackiego, jednakże jego pełne wykorzystanie utrudniają obiekty fokarium i małej gastronomii na bulwarze.

Dawniej stacja wyposażona była w trójkąt manewrowy do zawracania parowozów wyposażony w metalowe podrozjazdnice i podkłady. Obiekt ten jednak został rozebrany w 2012 r., prawdopodobnie bez wiedzy PLK. Na północnej części stacji znajduje się także nieużywany już peron towarowy.

Jest luźniej

Dotychczasowe perony były wąskie, przez co pełne wykorzystanie ich czterech krawędzi było niemożliwe. Z trudem mieścili się na nich podróżni wysiadający z jednego pociągu. W efekcie wykorzystywano jedynie peron I przy torze przelotowym (krawędź przy torze doczołowym była za krótka). Po przeprowadzonej rewitalizacji zmieniono układ torowy stacji i poszerzono oraz wydłużono perony tak, że dostępne są wszystkie cztery krawędzie. Płyty peronów podniesione do wysokości 760 mm nad główką szyny czekają tylko na doposażenie w elementy małej architektury i wiatę.

Układ torowy stacji zmieniono na bardziej funkcjonalny. Dotychczas wszystkie pociągi wykonywały złożone manewry, co wiązało się z koniecznością wjazdu na fragment toru portowego, przez co w sezonie letnim niemal co chwilę blokowany był przejazd kolejowy przez tłumnie uczęszczaną ulicę Sikorskiego. Mieszkańcom domów wczasowych przeszkadzały sygnały ostrzegawcze emitowane także w porze nocnej. Nowy układ torowy eliminuje tę konieczność, a dzięki odpowiedniej organizacji ruchu, przy zmianie czoła pociągu bądź przy manewrach wjazdy na tor rybacki niemal w ogóle nie są wykonywane. Jednocześnie zlikwidowano lokalną nastawnię, zaś pracę stacji, podobnie jak wszystkich przejazdów, zautomatyzowano.

Odcięte zabytki

Pętlę torową obsługującą port wojenny odcięto od południowego wlotu, a zachowano wylot w kierunku północnym. Już teraz jest częściowo wykorzystywany w charakterze toru postojowego. Odchodzącą od niego jednak pozostałość trójkąta manewrowego do zawracania parowozów (tor 13) służącą jeszcze we wrześniu 2014 r., jako miejsce postoju miasteczka wczasowego, ma być zlikwidowana w ramach bieżących prac. Zlikwidowano już resztkowy kikut po trójkącie na terenie stacji.

Nowocześnie i łyso

Kolej z uporem maniaka w całej Polsce likwiduje roślinność znajdującą się bliżej, niż 15 metrów od torów. Nie inaczej jest w Helu. Szpaler drzew i krzewów broniących pieszym wstępu na torowisko był karczowany w czasie naszej wizyty w Helu. W tym przypadku jest to działanie wyjątkowo szkodliwe. Obok dworca znajduje się skwer i jego główna alejka wjedzie wzdłuż peronów. Stanowi ona główny ciąg komunikacyjny dla letników udających się pieszo do swoich ośrodków. W upalne i słoneczne dni lata szpaler drzew dawał kojący cień podróżnym oraz uniemożliwiał przekroczenie torowiska poza przejazdem zlokalizowanym kilkadziesiąt metrów dalej. Miejsce ucierpiało pod względem estetycznym. Zamiast sentymentalnej stacyjki mieszkańcy i wczasowicze zyskali surowy kolejowy plac manewrowy w centrum miasta.

PLK milczy i chwali

Próbowaliśmy się dowiedzieć, czy zieleń będzie odnowiona i czy faktycznie był sens jej likwidacji. Niestety, od początku lipca nie otrzymaliśmy odpowiedzi. W zamian PKP Polskie Linie Kolejowe sp. z o.o. wydała komunikat promujący inwestycję.


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Linia na Hel do ponownej modernizacji, a potem elektryfikacji

II linia metra

Linia na Hel do ponownej modernizacji, a potem elektryfikacji

jm, Rynek Kolejowy/Gazeta Wyborcza 07 lipca 2017

Niepełnosprawni mają problem na linii helskiej

Infrastruktura

Niepełnosprawni mają problem na linii helskiej

Dominik Wójcik, Rynek-Kolejowy.pl 20 września 2015

W kierunku elektryfikacji linii kolejowej Reda – Hel

Infrastruktura

W kierunku elektryfikacji linii kolejowej Reda – Hel

pr, Rynek Kolejowy 18 grudnia 2015

Odcięci, czyli remont stacji Hel

Infrastruktura

Odcięci, czyli remont stacji Hel

dw, RK 08 sierpnia 2015

Zobacz również:

Linia na Hel do ponownej modernizacji, a potem elektryfikacji

II linia metra

Linia na Hel do ponownej modernizacji, a potem elektryfikacji

jm, Rynek Kolejowy/Gazeta Wyborcza 07 lipca 2017

Niepełnosprawni mają problem na linii helskiej

Infrastruktura

Niepełnosprawni mają problem na linii helskiej

Dominik Wójcik, Rynek-Kolejowy.pl 20 września 2015

W kierunku elektryfikacji linii kolejowej Reda – Hel

Infrastruktura

W kierunku elektryfikacji linii kolejowej Reda – Hel

pr, Rynek Kolejowy 18 grudnia 2015

Odcięci, czyli remont stacji Hel

Infrastruktura

Odcięci, czyli remont stacji Hel

dw, RK 08 sierpnia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5