NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Średzka Kolej Powiatowa – dobry rok 2018 i... trudna przyszłość

| jar, Rynek Kolejowy 13.01.2019 2,4k

Średzka Kolej Powiatowa – dobry rok 2018 i... trudna przyszłość
fot. jar (2018)
W ubiegłym roku z uruchomionych ponad 300 pociągów skorzystało około 40 tys. podróżnych. Mimo dużego zainteresowania podróżnych, ze względów finansowych w rozkładzie jazdy na rok 2019 zarządca okroi ofertę pociągów prowadzonych parowozem. Ma również kilka wyzwań związanych z utrzymaniem kolei, w tym kontynuację naprawy lokomotywy parowej Px48-1920.
40 tysięcy podróżnych...

Jak informuje „Rynek Kolejowy” Arkadiusz Kaczmarek, wiceprezes Towarzystwa Przyjaciół Kolejki Średzkiej „Bana” będącego zarządcą wąskotorówki, w ubiegłym roku uruchomionych zostało ponad 300 pociągów. Zdecydowana większość przejazdów odbyła się na podstawie rozkładu jazdy – uruchomiono 138 par. Pozostałe składy pojechały na zamówienie grup zorganizowanych – dzieci i młodzieży. Pociągi pozarozkładowe przewiozły wycieczki turystów angielskich i niemieckich. Uruchomiono również przejazdy specjalne dla miłośników kolei. Łącznie z pociągów skorzystało około 40 000 podróżnych, czyli średnio w każdym składzie jechało ponad 130 osób. Składy przewoziły także m.in. zabytkowe samochody oraz dużą liczbę jednośladów.

Plany, zmiany w 2019 r.

Zarządca Średzkiej Kolei Powiatowej planuje kontynuować działalność w zakresie poprawy sytuacji taborowej oraz poprawy stanu infrastruktury. Jak podaje Arkadiusz Kaczmarek, trwa naprawa drugiego parowozu Px48-1920. Z uwagi na poważny zakres przedsięwzięcia ogłoszona została zbiórka publiczna na ten cel – więcej informacji można znaleźć na portalu „zrzutka.pl”. Z pozyskanych środków planowane jest zamówienie nowych obręczy kół parowozu oraz czopów napędnych. W planach jest również zakończenie naprawy głównej wagonu osobowego typu 1Aw.

Towarzystwo będące organizacją pożytku publicznego przymierza się do remontu parowozowni. Środki na ten cel stowarzyszenie chciałoby pozyskać z odpisów 1% podatków.

Jak wyjaśnia udzielający informacji, w bieżącym roku nie uda się utrzymać oferty ubiegłorocznej. – Rosnące koszty płac, a także paliw i energii spowodowały, że podjęliśmy decyzję o tym, iż parowóz będzie kursował jedynie co drugi weekend, w pozostałe natomiast lokomotywa spalinowa. Prócz tego w miesiącu maju i czerwcu jesteśmy zmuszeni usunąć z rozkładu część pociągów – informuje Arkadiusz Kaczmarek.

Zagrożenie dla kursowania pociągów turystycznych?

Innym wyzwaniem dla zarządcy wąskotorówki jest wiadukt nad normalnotorową linią kolejową Poznań – Krotoszyn. Ze względu na stan techniczny obiektu, być może będzie mógł być użytkowany warunkowo jedynie do 2020 r. Obecnie zarządca nie posiada środków na kosztowny remont obiektu. A jego zamknięcie spowoduje kres obecnej oferty w zakresie kursowania pociągów turystycznych – odcinek między stacją Środa Miasto, gdzie znajduje się zaplecze wąskotorówki, a wiaduktem to jedynie niespełna 2 200 m.

O średzkiej kolei...

Średzka Kolej Powiatowa to wąskotorówka łącząca Środę Wielkopolską z Zaniemyślem. Eksploatowana linia o prześwicie szyn 750 mm ma długość 14 km. Na tle innych kolei wąskotorowych odznacza się prowadzeniem większości ruchu turystycznego trakcją parową oraz dość długim okresem regularnego kursowania – w ubiegłym roku „sezon” trwał od początku maja do połowy listopada.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5