Grecja rozpoczęła proces prywatyzacji państwowego przewoźnika towarowego Train OSE. Już wiadomo, że wśród zainteresowanych zakupem udziałów są czołowi światowi gracze branży kolejowej, ale nie tylko. Zainteresowanie jest o tyle ciekawe, że grecka kolej od lat przynosi bardzo wysokie straty.
Koleje Rosyjskie RŻD oraz Koleje Francuskie SNCF - to dwa podmioty, które jako konsorcjum wyraziły chęć zakupu udziałów greckiego przewoźnika towarowego Train OSE. Wśród zainteresowanych prywatyzacją jest także przedsiębiorstwo żeglugowe China Ocean Shipping Company (COSCO). Kolejny zainteresowany udziałami podmiot to rumuńskie przedsiębiorstwo Romanian Railway Group (GRF). Przedsiębiorstwo ma już za sobą udany zakup udziałów towarowego przewoźnika Chorwacji HZ Cargo, w wyniku którego udało się zakupić 75 proc. aktywów przedsiębiorstwa. Teraz GFR liczy na powodzenie w zakupie udziałów w Train OSE. GFR jest również zainteresowane zakupem udziałów BDZ Cargo - bułgarskiego przewoźnika towarowego, który niebawem ma zostać wystawiony na sprzedaż. GFR został także uznany za najkorzystniejszego oferenta przy sprzedaży udziałów rumuńskiego przewoźnika towarowego - CFR Marfa. Tym samym GFR stanie się niebawem właścicielem 51 proc. udziałów Marfy.
W tej chwili trwa faza A prywatyzacji greckiego przewoźnika towarowego. Zgłoszenia zainteresowanych podmiotów mają być przyjmowane do 16 września. W fazie B mają być przeprowadzone procesy analizy spółki due diligence. Analitycy przewidują jednak, że sprzedaż Train OSE może okazać się trudna, ponieważ cała gracka kolej - podobnie jak i państwo - pogrążona jest w głębokim kryzysie. W 2010 r. strata OSE sięgnęła 13 mld euro i od tamtego czasu systematycznie rośnie.