Partnerzy serwisu:
Biznes

Spada liczba sokistów, choć koszt ich pracy jest niższy niż ochroniarzy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
06-10-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Spada liczba sokistów, choć koszt ich pracy jest niższy niż ochroniarzy
fot. M. SzymajdaZdjęcie ilustracyjne
O niezwykle ciekawe aspekty pracy sokistów i ochroniarzy na terenie kolejowym pytali posłowie Bogusław Wontor i Tadeusz Tomaszewski. Ministerstwo Infrastruktury bardzo skrupulatnie policzyło, ile kosztuje nas ochrona dworców i pociągów. Ciekawych informacji jest dużo.

Pierwsza informacja, o którą prosili posłowie to ta dotycząca kosztów, które poniosło PKP Intercity i PKP SA na ochronę swojego mienia w latach 2015–2019. Ministerstwo Infrastruktury wyliczyło, że przewoźnika kosztowało to we wspomnianych latach 32,1 mln złotych netto.

Jak podkreśla resort, w wielu przypadkach, w wypadku ochrony taboru przed dewastacją, firmy ochraniające zobowiązane są do pokrycia równowartości strat w wypadku niedopełnienia obowiązku strzeżenia pojazdów. Z kolei PKP SA zapłaciła za ochronę dworców i terenów przyległych w latach 2015-2019 186 milionów złotych.

Tutaj bardzo ciekawa uwaga: zgodnie z informacjami przekazanymi przez PKP PLK wynika, że średni bezpośredni koszt godziny pełnienia służby przez funkcjonariusza Straży Ochrony Kolei wynosi: 27,50 zł. (SOK podlega pod PKP PLK, podane kwoty dotyczą kosztów brutto).

– Natomiast średni bezpośredni koszt godziny pełnienia służby przez strażnika i starszego strażnika w Komendzie Regionalnej Straży Ochrony Kolei we Wrocławiu wynosi 21,09 zł, natomiast ten sam koszt służby w Warszawie to 22,50 zł. Natomiast z informacji otrzymanych od PKP SA wynika, że aktualna stawka za 1 roboczogodzinę, w ramach ochrony przez podmioty zewnętrzne, obowiązująca od dnia 9 lipca 2020 r. wynosi dla dworców Wrocław Główny 34,00 zł, zaś Warszawa Centralna 31,79 zł. – napisał sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel.

Z informacji przekazanej posłom wynika ponadto, że średni wiek strażnika SOK to 44 lata. Sokistów jest też coraz mniej. Dla porównania: w 2001 roku było ich 3860, w 2010 – 3202, a w roku bieżącym jest ich 3061.

Wiemy też, ile wyspecjalizowana formacja, którą jest SOK, przeznacza na na szkolenie. W latach 2015–2019 kosztowało to 2,68 mln zł.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5