Grupa pasażerów i pasjonatów kolei chce powrotu na stację Sosnowiec Południowy kasy biletowej. Twierdzą, że wraz z jej likwidacją, znacznemu pogorszeniu uległ komfort podróżowania pociągami, a część podróżnych po prostu zrezygnowała z usług kolei.
- Odkąd zlikwidowano kasę, zaczęły się problemy, których wcześniej po prostu nie było. Czasami do pociągu wsiada duża grupa osób. Każdy z nich chce kupić bilet. Nawet pomimo terminali biletowych, zakup biletu w takiej sytuacji trochę trwa. Pasażer zamiast wygodnie usiąść, musi stać w kolejce, niczym petent w jakimś urzędzie – denerwuje się Tomasz Matusiak, jeden z twórców strony internetowej poświęconej stacji Sosnowiec Południowy (zobacz). - Nie raz widziałem, że ktoś przejechał z Sosnowca do Katowic za darmo, bo konduktor nie zdążył wystawić wszystkim biletów – dodaje Matusiak.
To nie jedyne zarzuty pasażerów. – Poważnym problemem jest niedziałający system zapowiadania pociągów. W momencie, gdy pociąg się spóźnia, pasażer tak naprawdę nie wie, co robić. Czekać? Iść na autobus? Pół biedy, gdy jest jeszcze ładna pogoda. Ale czekanie w zimie, czy w deszczu nie należy już do przyjemności. W ten sposób kolej na własne życzenie traci pasażerów. Mam nadzieję, że Koleje Śląskie to zmienią – mówi Matusiak i podkreśla, że jest entuzjastą powołania przez władze woj. śląskiego własnej spółki. – To bardzo dobry pomysł i krok we właściwą stronę - twierdzi Matusiak.
Zdaniem Renaty Rogowskiej ze Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Katowicach likwidacja kasy biletowej była podyktowana względami ekonomicznymi. - Kasa biletowa na stacji Sosnowiec Południowy została zamknięta w lipcu 2009 roku z uwagi na niekorzystny wskaźnik pokrycia kosztów utrzymania osiąganymi przychodami z tytułu sprzedaży biletów. W chwili obecnej spółka Przewozy Regionalne, wzorem przewoźników europejskich, inwestuje w nowe kanały dystrybucji biletów (kasy mobilne, automaty biletowe) wygodniejsze dla podróżnych i tańsze dla przewoźnika – zaznacza Rogowska.
- Co do przyszłości kasy biletowej na stacji Sosnowiec Południowy. Jeśli znajdzie się nowy podmiot, który przejmie dworzec i będzie zainteresowany tym, aby przywrócić do funkcjonowania kasę biletową oraz zaproponuje korzystne dla przewoźnika warunki, to jesteśmy otwarci na rozmowy – podkreśla Renata Rogowska. - W chwili obecnej nie ma natomiast możliwości technicznych uruchomienia informacji megafonowej, jak również nie ma podmiotu zainteresowanego świadczeniem usługi wygłaszania zapowiedzi megafonowych – dodaje.