We wtorek Paweł Orłowski, wiceprezydent Sopotu, złoży oświadczenie w formie aktu notarialnego, o przystąpieniu Gminy Miasta Sopotu do PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. Tym samym Gmina Miasta Sopotu obejmie 3500 udziałów tej spółki po 500 złoty każdy. Udział Sopotu wyniesie, na razie, 1 750 000 złotych.
Podpis który złoży Orłowski, jest realizacją uchwały Rady Miasta Sopotu z 29 maja br., o wejściu kapitałowym Sopotu do SKM. Podobną uchwałę, także w maju, o dokapitalizowaniu SKM kwotą 1 mln zł, podjęła Rada Miasta Gdyni. Akt notarialny w tej sprawie zostanie podpisany prawdopodobnie w przyszłym tygodniu.
Sopot zamierza wejść kapitałowo do SKM w sumie na kwotę 4 750 000 złotych. Kolejna transza, także w wysokości 1 750 000 złotych, ma zostać „przyklepana” jeszcze w tym, a ostatnia, w wysokości 1 250 000 złotych, w przyszłym roku. W przyszłym tygodniu uchwałę o woli dokapitalizowania SKM kwotą 1 mln mają podjąć radni Pruszcza Gd.
W tym momencie struktura udziałów w PKP SKM prezentuje się następująco.
- Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Finansów: 28 302 500,00 zł, 56 605 udziałów po 500 zł, 55,16 proc.
- PKP SA: 500,00 zł, 1 udział po 500 zł, 0,0009 proc.
- Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego: 16 000 000,00 zł, 32 000 udziałów po 500 zł, 31,19 proc.
- Gmina Miasta Gdańsk: 7 000 000,00 zł, 14 000 udziałów po 500 zł, 13,64 proc.
Dokapitalizowanie SKM przez samorządy ma zostać spożytkowane na projekt „Rozwój SKM”. W jego ramach powstać ma nowy przystanek SKM Gdańsk Śródmieście (linia 250 SKM Rumia - Gdańsk Gł. będzie przedłużona o 1,8 km, powstaną też nowe tory postojowe), wyremontowane będą przystanki Gdańsk Politechnika, Wrzeszcz oraz Żabianka, Sopot i Sopot Wyścigi, a także Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana, do remontu pójdą 22 składy EZT, zbudowany zostanie system zdalnego sterowania ruchem na całej linii 250.
W ciągu kilku lat ma nastąpić całkowite usamorządowienie SKM.