- Nasz tramwaj jest pierwszym, jaki Niemcy kupili od zagranicznego producenta, który nie ma fabryki w ich kraju - mówi Solange Olszewska, prezes Solarisa. Konferencja bolechowskiego producenta nieoficjalnie rozpoczęła dziś dziesiąte Targi TRAKO.
Oficjalnie Targi TRAKO rozpoczną się dziś o godzinie 13:00 i potrwają do piątku. Goście na teren Amber Expo w Gdańsku wchodzą już od godziny 10tej. Na parkingu przed wejściem wita ich niepokazywany jeszcze w Polsce tramwaj - Solaris Tramino przygotowany dla Jeny. 29,3-metrowe, dwukierunkowe i w pełni niskopodłogowe tramwaje to pierwszy zagraniczny kontrakt szynowy realizowany przez Solarisa. Dostarczane pojazdy to finał kilku lat pracy nad rozwojem tramwajowej oferty miejskich pojazdów z Bolechowa. Kontrakt z Jenaer Nahverkehr GmbH, o wartości 13,7 mln euro, podpisano w lipcu 2011 roku.
- To pierwszy tramwaj w Polsce, który ma całkowicie płaską, niską podłogę - mówiła Solange Olszewska, prezes Solarisa. Jak zaznaczyła, wszystkie pięć zamówionych tramwajów zostało już odebranych przez klienta w Jenie - Ten egzemplarz przyjechał tu specjalnie po to, żeby zaprezentować go polskiej publiczności na targach - wyjaśniła prezes Solarisa. Jak dodał Dariusz Długaszek z Solarisa, pozostałe tramwaje przechodzą w Niemczech testy homologacyjne.
Nowe tramwaje, o szerokości 2300 mm, składają się z trzech członów. W każdym zamontowano wózek: w środkowym napędzane są obie osie, natomiast w wózkach skrajnych jedna oś. Przystosowane są do 1000 mm szerokości rozstawu szyn. Tramwaj wyposażony jest w cztery silniki, o mocy 90 kW każdy, zasilanych prądem przemiennym i chłodzonych powietrzem. Silniki, zamiast w wózku, umieszczono na pudle uzyskując dzięki temu zmniejszenie masy wózka i jego oddziaływania na torowisko (niższy poziom zużywania się szyn, rzadsza konieczność przeprowadzania konserwacji i remontów), lepsze warunki pracy silnika oraz lepsze możliwości rozplanowania wnętrza.
- To kolejny przykład na to, że dostosowujemy nasze produkty do potrzeb klienta - mówi Długaszek. Jak dodaje producent, zastosowanie przekładni portalowych pozwoliło wyeliminować wszelkie skosy i nachylenia podłogi w okolicach wózków i przejść międzywagonowych.
Dane techniczne tramwaju Tramino Jena
Długość całkowita
|
29300 mm
|
Szerokość pudła wagonu
|
2300 mm
|
Szerokość pudła wagonu wewnątrz (maks.)
|
2090 mm
|
Wysokość przy złożonym pantografie
|
3600 mm
|
Liczba pudeł
|
3
|
Liczba wózków
|
napędowych
|
1
|
tocznych
|
0
|
z jedną osią napędową
|
2
|
Rozstaw kół
|
1000 mm
|
Średnica kół (nowych/zużytych)
|
662 / 580 mm
|
Minimalny promień skrętu
|
20 m
|
Wysokość podłogi ponad główką szyny
|
360 mm
|
Ilość procentowa obszaru niskopodłogowego
|
100%
|
Liczba miejsc siedzących (+ siedzenia uchylne)
|
61
|
Liczba miejsc stojących (4 osób/m2)
|
103
|
Liczba miejsc dla osób z wózkami
|
2
|
Liczba drzwi
|
drzwi podwójne (szerokość 1300 mm)
|
8
|
Napięcie zasilające
|
660 V (+165 V, -200 V)
|
Liczba i moc silników trakcyjnych
|
4 x 90 kW
|
Silniki trakcyjne
|
asynchroniczne
|
Maksymalna prędkość konstrukcyjna
|
75 km/h
|
Maksymalna prędkość
|
70 km/h
|
Klimatyzacja
|
kabiny motorniczego
|
Tak
|
przestrzeni pasażerskiej
|
Tak
|
Okres użytkowania
|
30 lat
|