Mimo kurczącego się rynku zamówień autobusów, Solaris odnotował w ubiegłym roku przychody w wysokości 1,3 mld złotych. Rok 2012 był korzystny z punktu widzenia zamówień tramwajowych bolechowskiego producenta.
- Do tramwajów doszliśmy dzięki ciężkiej pracy sekcji autobusowych. Dobre opinie klientów rynku autobusowego pomogły spróbować rozszerzyć działalność. Ważne jest to, że przy rynku o charakterze falujących dostaw zapewnia to drugi sektor zamówień o innym charakterze - mówił podczas dzisiejszej konferencji prasowej podsumowującej rok Zbigniew Palenica, który w ubiegłym roku wszedł do zarządu spółki. (Wcześniej pracował w MPK Kraków, jest też wiceprezesem UITP - Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Publicznego - przyp. RK).
W 2012 roku firma Solaris zakończyła realizację zamówienia dla MPK w Poznaniu dostarczając 22 Solarisy Tramino. Była to realizacja drugiej części zamówienia, które łącznie dotyczyło 45 sztuk tramwajów.
W minionym roku rozpoczęły się prace produkcyjne związane z realizacją pierwszego zagranicznego kontraktu na pojazdy szynowe marki Solaris. Chodzi o pięć dwukierunkowych tramwajów dla miejscowości Jena, których dostawa zaplanowana jest na drugą połowę tego roku. - To bardzo wymagające zamówienie, gdyż wymagana jest pełna homologacja w systemie TAB - mówił Palenica.
W roku 2012 Solaris podpisał kolejne dwa kontrakty na dostawę tramwajów. Jeden na rynku niemieckim, gdzie w roku 2014 dostarczonych zostanie do Brunszwiku 18 czteroczłonowych tramwajów o długości 36 metrów. Drugi kontrakt dotyczy rynku polskiego i stolicy Warmii i Mazur. Po 55 latach przerwy Olsztyn powraca do komunikacji tramwajowej. Dostawa piętnastu dwukierunkowych tramwajów o długości 29 metrów przewidziana jest w roku 2014.
W ubiegłym roku firma poczyniła kolejny krok na drodze do realizacji planów rozwojowych związanych z obszarem pojazdów szynowych. Jest nim zdobycie certyfikatu IRIS (International Railway Industry Standard), który potwierdza spełnianie najwyższych światowych standardów w zakresie projektowania, produkcji i dostaw pojazdów szynowych.
- Oczywiście przetargów na rynku tramwajowym jest znacznie mniej niż na autobusowym. Wszystkie postępowanie analizujemy pod względem dostępnej technologii. Priorytetem są dla nas jednak dobre referencje dotychczas zrealizowanych kontraktów - na przykład w Olsztynie. Obecnie mamy zamówienia na prawie 40 tramwajów do wyprodukowania - podsumowuje Palenica.
W ubiegłym roku Solaris wystartował na rodzimym rynku w kilku przetargach, których nie udało się wygrać - na przykład na dostawę 45 tramwajów dwukierunkowych dla Warszawy - Dla Warszawy został przygotowany tramwaj specjalnie na doświadczeniach polskich i niemieckich. Polski rynek cechuje jednak ostra walka cenowa, dlatego nie udało nam się wygrać. Oby za niską ceną nie szło obniżenie jakości... - przestrzega Palenica dodając, że wybór dostawcy jak najbardziej należy do zamawiającego.
- Rok 2012 – biorąc pod uwagę ogólną sytuację gospodarczą i rynkową – należy uznać za trudny ale pomyślny dla naszej firmy. Niezwykle wysoka sprzedaż w latach 2010 i 2011 spowodowana była m.in. kumulacją dwóch niezwykle istotnych czynników jakimi były: „szczyt” absorpcji środków unijnych przeznaczonych na transport publiczny oraz wzrost zamówień w tym obszarze spowodowany przygotowaniami do Euro 2012 w Polsce. Ostatnie 12 miesięcy to raczej powrót do stanu normalnego niż spadek rynku. Portfel zamówień na rok 2013 wygląda obiecująco. Ten rok przyniesie wiele wyzwań dla naszej branży, jak chociażby wdrożenie do produkcji pojazdów spełniających normę emisji spalin EURO6. Jesteśmy jednak dobrze do tego przygotowani. Najbliższy okres to także dalsza praca nad popularyzacją autobusów z napędem elektrycznym i dalszy rozwój pojazdów szynowych. Zbliża się też czas prezentacji nowej generacji autobusów marki Solaris, który nastąpi na targach IAA w Hanowerze w roku 2014 – zapowiada Solange Olszewska, prezes Solarisa.