Jak podaje Urząd Transportu Kolejowego, w I kwartale 2012 roku punktualność kolejowych przewozów pasażerskich wyniosła 94,09%. Oznacza to skokowy wzrost względem punktualności z całego 2011 roku, która wyniosła 89,83%.
Niestety, w ubiegłym roku UTK nie podawał danych dotyczących opóźnień w I kwartale roku. Dane zestawione zostały ze wskaźnikami punktaulności za cały 2011 rok. I tak, w I kwartale bieżącego roku średni czas opóźnień pociągów (z włączeniem opóźnień do 5 minut) wyniósł 7 minut 16 sekund. Licencjonowani przewoźnicy kolejowi uruchomili łącznie 392 tysiące tras. Liczba pociągów, które w I kwartale 2012 roku nie dotarły do stacji docelowej o czasie wyniosła 108,2 tysiąca. W tej liczbie 78,6% (85,1 tys.) stanowiły pociągi opóźnione do 5 minut.
Pociągi opóźnione od 5 do 60 minut stanowiły 20% (21,6 tys.), od 1 do 2 godzin 1% (1,1 tys.) oraz powyżej 2 godzin 0,35% (380). W I kwartale 2012 roku liczba pociągów odwołanych wyniosła 1,1 tysiąca, co stanowiło 0,28% wszystkich uruchomionych pociągów - informuje UTK. Do analizy wskaźnika punktualności przewozów pasażerskich przyjęto pociągi, które dotarły do stacji docelowej z opóźnieniem przekraczającym 5 minut. Wskaźnik punktualności na przybyciu jest ilorazem liczby pociągów, które dotarły do stacji docelowej o czasie (w tym opóźnionych do 5 minut) i liczby wszystkich uruchomionych przez przewoźników kolejowych.
W I kwartale 2012 roku poziom punktualności w Polsce był wyższy niż np. w Wielkiej Brytanii, gdzie wyniósł 92,1%. Do wyliczenia powyższego wskaźnika brytyjski zarządca infrastruktury Network Rail przyjmował większą tolerancję opóźnień pociągów, w tym w komunikacji regionalnej - przekraczających 5 minut, w komunikacji dalekobieżnej - 10 minut - zapewnia Urząd Transportu Kolejowego.
Aktualne i archiwalne dane dotyczące punktualności kursowania pociągów pasażerskich można znaleźć na poniższych stronach internetowych Urzędu:
Punktualność przewozów pasażerskich w 2012 roku (link).
Punktualność przewozów pasażerskich w 2011 roku (link).
Poziom punktualności przewoźników pasażerskich (opóźnienia powyżej 5 minut)
|
I kwartał 2012
|
rok 2011
|
ogółem
|
94,09%
|
89,83%
|
PKP Intercity
|
85,78%
|
77,00%
|
Przewozy Regionalne
|
94,73%
|
89,43%
|
Koleje Mazowieckie - KM
|
89,89%
|
90,01%
|
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście
|
98,67%
|
98,18%
|
Szybka Kolej Miejska w Warszawie
|
92,97%
|
93,42%
|
Warszawska Kolej Dojazdowa
|
99,50%
|
99,50%
|
Koleje Dolnośląskie
|
96,13%
|
93,82%
|
Koleje Śląskie
|
94,31%
|
81,45%
|
Koleje Wielkopolskie
|
96,91%
|
90,73%
|
Arriva RP
|
96,85%
|
91,06%
|
UBB GMBH
|
99,20%
|
98,69%
|
Źródło danych: PKP PLK, PKP SKM w Trójmieście, Warszawska Kolej Dojazdowa, UBB Polska.