NUMER 11/2020
NUMER 11/2020
Temat numeru:
Intermodal na Jedwabnym Szlaku
szukaj
Śledź nas:

Nowy przewoźnik Silva LS wchodzi na rynek kolejowego intermodalu

| Roman Czubiński 20.08.2020 17

Nowy przewoźnik Silva LS wchodzi na rynek kolejowego intermodalu
fot. Silva LS
Na polskim rynku przewozów towarowych rośnie liczba nowych podmiotów. Jednym z nich jest Silva LS – spółka powołana przez grupę Kronospan, produkująca wyroby drewnopochodne. Wykorzystując unijne dofinansowanie, przewoźnik zamierza rozwijać przewozy intermodalne nie tylko na wewnętrzne potrzeby grupy, ale także pozyskiwać nowych odbiorców usług.
Choć Kronospan od dawna miał w swoich strukturach komórki zajmujące się transportem kolejowym surowców i towarów na własne potrzeby, wydzielenie spółki zajmującej się tylko tymi zagadnieniami nastąpiło trzy lata temu. Do powołania własnego przewoźnika, a następnie do rozszerzenia jego działalności o usługi transportowe dla firm zewnętrznych skłoniło firmę rosnące zapotrzebowanie na realizację przewozów kolejowych.

Dążenie do większej wydajności

Według dyrektora zarządzającego Silva LS Tomasza Tesche dotychczasowe doświadczenia grupy wskazywały na wymierne korzyści z usamodzielnienia się w tym zakresie. – Uzyskanie licencji przewoźnika kolejowego było naturalnym krokiem na tej drodze – wyjaśnia dyrektor. Nawiązanie współpracy z klientami zewnętrznymi miało służyć optymalizacji kosztów i ograniczeniu pustych przebiegów. – Ta współpraca może być korzystna dla obu stron, ponieważ w najczęściej spotykanym modelu klient musi zapłacić również za transport wagonów próżnych – mówi kierownik projektu Anna Chwaszcz.

Transport ładunków masowych koleją jest – według naszych rozmówców – łatwiejszy i bardziej efektywny. – Jeden skład wiozący płytę drewnopochodną odpowiada 35 samochodom ciężarowym. Mówiąc o transporcie intermodalnym, który obecnie rozwijamy, w pełnym składzie z kontenerami przewozimy ilość płyty odpowiadającą załadunkowi 50 samochodów. To porównanie odnosi się nie tylko do kosztów samego przewozu, ale wskazuje również na kwestię obsługi operacyjnej – opisuje obrazowo Chwaszcz. Choć wyprawienie w trasę pojedynczej ciężarówki wymaga mniej formalności, niż uruchomienie pociągu, zdaniem firmy przy jej skali działalności korzystanie z kolei jest obecnie zdecydowanie łatwiejsze od zorganizowania 50 kursów transportem drogowym.

Znaczenie ma także mniejszy, niż w transporcie drogowym, wpływ na środowisko. Jak podkreśla kierownik projektu, fakt ten wpisuje się w politykę grupy dotyczącą społecznej odpowiedzialności biznesu.

Duże zaangażowanie finansowe. Pomaga UE

Kronospan postanowił ubiegać się o unijne dofinansowanie na rozwój transportu intermodalnego. Starania o wsparcie z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” zakończyły się powodzeniem. – Silva LS pozyskała dofinansowanie o wartości plasującej nas w pierwszej piętnastce beneficjentów, wśród takich gigantów, jak polskie porty i najwięksi przewoźnicy kolejowi – podkreśla Chwaszcz. Jak dodaje, wysokość nakładów na realizację projektu jest dowodem zaangażowania firmy w rozwój transportu kolejowego.

Uzyskane dofinansowanie to ponad 38 mln zł. Pieniądze te, w połączeniu z wkładem własnym, umożliwią zakup przez Silva LS dwóch lokomotyw, 150 wagonów platform oraz 450 kontenerów. Termin dostawy taboru to koniec marca 2021 r. Natomiast dwa wózki wysokiego składowania (reach stacker) do przeładunku kontenerów zostały już dostarczone.

Będą kolejne duże inwestycje

Na tym jednak inwestycje w tabor i infrastrukturę do przewozów intermodalnych nie mają się skończyć. – Rozważamy budowę terminala w miejscowości Planta niedaleko Radzynia Podlaskiego oraz rozbudowę terminali w południowej Polsce. Zakres inwestycji będzie zależny od wyniku realizacji obecnie prowadzonych projektów oraz sytuacji na rynku – deklaruje przedstawicielka grupy Kronospan. Jak dodaje, przewidywania co do perspektyw rozwoju transportu intermodalnego w Polsce są optymistyczne.

Silva LS wykonuje dziś przewozy na trasach łączących zarządzane przez siebie bocznice i terminale. – Na osi wschód-zachód są to terminal w Świsłoczy na Białorusi (przy przejściu granicznym w Siemianówce) obsługujący składy normalno- i szerokotorowe, oraz terminal w Dobroszycach pod Wrocławiem. Dodatkowo obsługujemy terminale i bocznice przy zakładach grupy Kronospan w Szczecinku, Strzelcach Opolskich i Mielcu oraz bocznicę przy terminalu portowym w Szczecinie – wylicza kierownik projektu. Sieć przewozów realizowanych własnym taborem ma być jednak rozwijana. – Dzięki dużej elastyczności jesteśmy w stanie realizować przewozy na terenie całego kraju. Chcemy organizować transporty intermodalne, w pełnym tego słowa znaczeniu, dla grupy Kronospan oraz dla klientów zewnętrznych – deklaruje Chwaszcz.

Intermodal w Polsce – jasna przyszłość, ale...

W ocenie przedstawicieli Kronospan istnieje wiele czynników działających na korzyść rozwoju transportu intermodalnego w Polsce. Jednym z nich są wspomniane dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej. Za konteneryzacją przemawiają jednak – zdaniem firmy – także czynniki czysto techniczne, takie jak ładowność składów. – Na przykładzie płyty drewnopochodnej: 700 ton przewożonych zwykłym składem kolejowym zastępujemy 1200 tonami w składzie intermodalnym – informuje Chwaszcz. Silną stroną kontenerów jest też uniwersalność: ich odmiany stosowane przez Silva LS pozwalają na przewożenie zarówno towarów sypkich, ładowanych od góry, jak i wsuwanych na paletach od boku.

Trudności i wyzwania wiążą się, zdaniem naszej rozmówczyni, głównie z infrastrukturą przeładunkową. – Po pierwsze, potrzebne jest jej dostosowanie do potrzeb i potencjału rynku. Obecnie terminale przeładunkowe zlokalizowane są w dużych odległościach od zainteresowanych klientów. Koszt dowozu, tzw. ostatniej mili, często zabija opłacalność transportu intermodalnego – wskazuje Chwaszcz. – Stawki za dostęp do infrastruktury są w Polsce wysokie i bardzo często są barierą nie do przejścia w konfrontacji z transportem samochodowym, stanowiąc jedną z trzech największych pozycji kosztowych przy realizacji transportu – dodaje.

Podsumowanie przewozów intermodalnych w Polsce w 2019 r.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44949)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (44949)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2020
NUMER 11/2020
„Rynek Kolejowy” 11/2020 jest już dostępny online! Za darmo!

Raport w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego” został poświęcony intermodalowi na Nowym Jedwabnym Szlaku. Warte uwagi są zwłaszcza materiał o tym, jak dalej rozwijać przewozy intermodalne, opisujący tłok na Jedwabnym Szlaku, czy ten wskazujący kierunki rozwoju przewozów intermodalnych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Przy okazji obecnego wydania na nasze pytania odpowiadają rozmówcy, a wśród nich: Anatol Kupryciuk, prezes zarządu Lotos Kolej, Jakub Jakóbowski, koordynator projektu „Powiązanie gospodarcze w Eurazji” w Ośrodku Studiów Wschodnich, Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, Tomasz Warchoł, prezes Kolei Małopolskich.

W numerze znajdą Państwo również tekst prezentujący ciekawą koncepcję dworca Olsztyn Główny. W miesięczniku przeczytać można także o Olechowie, który jest nowym kierunkiem w aglomeracji dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz o wpływie koronawirusa na już rozwarstwiony transport publiczny. W dziale Prawo i polityka wskazujemy zgubne skutki planowanej Ustawy o czasie pracy maszynistów.

W dziale historia Włodzimierz Winek snuje jak zawsze ciekawą opowieść, tym razem o progach kolejowych

 

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5