Tor kolejowy do Sierakowa Wielkopolskiego jest fizycznie przejezdny, dotarła tam bowiem niedawno drezyna PKP PLK. Zarządca infrastruktury nie zamierza jednak na razie umożliwić tam wznowienia ruchu towarowego. Wymagałoby to podjęcia prac naprawczych, które obecnie nie są planowane.
W zeszłym tygodniu informowaliśmy o
rozważaniu przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego wznowienia ruchu pasażerskiego na linii kolejowej nr 368 Szamotuły – Międzychód. Na razie ta wielkopolska trasa pozostaje jednak nieczynna, a na znacznym fragmencie – całkowicie nieprzejezdna. Stosunkowo długo utrzymywano ruch towarowy na 16-kilometrowym odcinku Międzychód – Sieraków Wielkopolski. Dojeżdżały tam też okazjonalnie pasażerskie pociągi specjalne.
PKP PLK prowadzą jedynie objazdy techniczneOd 2013 r. również na tym odcinku ruch nie był już prowadzony nawet sporadycznie. Niedawno na nieczynną stację kolejową w Sierakowie Wielkopolskim dotarła jednak po raz pierwszy od długiego czasu drezyna inspekcyjna PKP Polskich Linii Kolejowych. Zarządca infrastruktury informuje, że nie oznacza to jednak planów trwałego przywrócenia przejezdności trasy.
– 26 października 2018 r. drezyna dokonywała objazdu technicznego tej linii – potwierdza Zbigniew Wolny z Zespołu Prasowego PKP PLK. – Nie jest to jednak jednoznaczne z przywróceniem jej przejezdności. Aktualnie nie są tam planowane żadne prace naprawcze – dodaje.
Długo utrzymywano relatywnie wysokie parametry techniczneTrasa kolejowa Chrzypsko Wielkie – Sieraków Wielkpolski – Międzychód została otwarta w październiku 1907 r. Rok później ukończono budowę całego ciągu z Szamotuł do Międzychodu. Przewozy pasażerskie na tej linii zlikwidowano w 1995 r. Rok później dla ruchu towarowego został zamknięty odcinek Szamotuły – Sieraków Wlkp.
Jeszcze w 2012 r. pomiędzy Sierakowem a Międzychodem maksymalna prędkość dopuszczalna wynosiła aż 60 km/godz., co wydaje się wartością bardzo wysoką, jeśli wziąć pod uwagę marginalne wykorzystanie połączenia. To w dużej mierze efekt przeprowadzonego w latach 70. ubiegłego stulecia generalnego remontu, w ramach którego m.in. wymieniono podkłady drewniane na betonowe. W ciągu ostatnich kilku lat stan infrastruktury, który należało wcześniej ocenić jako dostateczny, znacząco się jednak pogorszył.