NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Sieć trakcyjna połączyła Wilno z Mińskiem

| Martyn Janduła 21.09.2017 90

Sieć trakcyjna połączyła Wilno z Mińskiem
Stacja w miejscowości Mołodeczno Fot. paju, lic. CC BY-SA 3.0
Zakończył się długoletni proces elektryfikacji linii kolejowej łączącej stolice Litwy i Białorusi. Od grudnia pociągi pojadą po nowej trasie w czasie do 2 godzin.
Prace nad końcowym etapem elektryfikacji odcinka o długości 111 km rozpoczęły się we wrześniu 2015 r. Prac po białoruskiej stronie – na odcinku od miejscowości Mołodeczno do granicy w Kenie – podjęły się Koleje Białoruskie oraz China United Engineering Corp. Pieniądze na elektryfikację 84-kilometrowego odcinka pozyskano z pożyczki od China EximBank na kwotę 72 mln dolarów, co stanowi 85% całkowitych kosztów. Inwestycja po stronie litewskiej jest już zakończona. Litwini prowadzili prace na odcinku 28,6 km z Nowej Wilejki (lewobrzeżnej dzielnicy Wilna) do Kyviškėsu-Keny i dalej granicy z Białorusią. Wartość tego projektu wynosiła ok. 94 mln litów.

Po stronie białoruskiej udało się zakończyć inwestycję dopiero 16 września. Jednak dopiero 10 grudnia mają rozpocząć się regularne połączenia pociągami elektrycznymi pomiędzy stolicami państw. Inwestycja pozwoli na skrócenie czasu przejazdu od 40 do 45 minut, dzięki czemu podróż ma trwać ok. 2 godzin. Koleje Białoruskie zapowiedziały, że do wykorzystania linii używać będą elektrycznych zespołów trakcyjnych Flirt Stadlera, z kolei Koleje Litewskie mają w planach uruchamiać na trasie piętrowe pociągi Škody Transportation Class 575.

Plany elektryfikacji dwutorowego szlaku istnieją już od 1980 roku. Ma ona ogromne znaczenie także z punktu widzenia przewozów towarowych, gdyż są one średnio o 30% droższe przy stosowaniu trakcji spalinowej. Oba państwa oczekują teraz, że inwestycja pozwoli również na zwiększenie pojemności składów towarowych w przewozach międzynarodowych w od 40% do nawet 60%. Jednym z celów inwestycji miała być także poprawa połączenia kolejowego z Białorusi do portów nad Morzem Bałtyckim. Również Litwini liczą na, że inwestycja przyciągnie ładunki z państw Europy Wschodniej i Azji do portu w Kłajpedzie.

W 2018 roku Litwa zapowiada dalszą elektryfikację linii w Wilnie, zaś do 2020 roku zakończyć powinna się elektryfikacja odcinka z Radziwiliszki do Kłajpedy.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5