Na 60. posiedzeniu sejmu posłowie przyjęli projekty nowelizacji ustaw, mające umożliwić budowę tunelu średnicowego w Łodzi oraz działalność kolei turystycznych i historycznych. Z projektu zniknęły jednak zapisy regulujące istotny problem własności gruntów kolejowych, które chcą przejmować samorządy. 
Posłowie przyjęli nowelę ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o transporcie kolejowym. Nowe przepisy mają na celu ułatwienie funkcjonowania kolei i usunięcie barier przez uzupełnienie i doprecyzowanie przepisów dotyczących m.in . budowy tuneli kolejowych oraz działalności kolei turystycznych i historycznych – napisał ustawodawca. 
Projekt przegłosowany przez sejm 
został przyjęty przez radę ministrów 6 lutego tego roku. O szczegółach rozwiązań, które umożliwią (prawnie) budowę tuneli kolejowych, w tym tunelu średnicowego w Łodzi, 
pisaliśmy w tym miejscu. Projekt wprowadza również nowe instytucje wsparcia dla funkcjonowania kolei historycznych i turystycznych. 
Należy zauważyć, że kiedy w sierpniu ubiegłego roku ówczesne Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa rozpoczynało prace nad ustawą, 
jednym z jej głównych celów było uregulowanie problemów z gruntami kolejowymi po wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego, do których roszczą sobie prawa gminy. O 
wyroku NSA pisaliśmy tutaj, natomiast pierwotne założenia ustawy 
można znaleźć w tym miejscu. 
W przyjętych najpierw przez Rząd, a teraz przez Sejm przepisach o gruntach kolejowych zagrożonych przejęciem przez samorządy nie ma ani słowa. Jak wyjaśnia "Rynkowi Kolejowemu" Szymon Huptyś, rzecznik resortu infrastruktury, kwestia wymaga kompleksowych uregulowań prawnych. – Z tego względu, a także z uwagi na wskazywane w uzgodnieniach międzyresortowych wątpliwości wymagające dalszego dopracowania i uzupełnienia, ale przede wszystkim zważywszy na pilną potrzebę zmiany uregulowań dot. realizacji inwestycji kolejowych w tunelach, zagadnienia komunalizacji gruntów kolejowych zostały wyłączone z projektu nowelizacji – wyjaśnia.