NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Sandomierz: Świętokrzyskie nie uruchomi pociągu do Rzeszowa

| Kasper Fiszer 16.01.2018 3,6k

Sandomierz: Świętokrzyskie nie uruchomi pociągu do Rzeszowa
Fot. Mariusz Rzekęć
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego nie prowadzi rozmów o uruchomieniu codziennego połączenia kolejowego z Rzeszowem. Zdecydowanie zmniejsza to szanse na powodzenie planów ogłoszonych niedawno przez samorząd województwa podkarpackiego. Region chciał, by jedna para kursów zaczęła obsługiwać tę relację we wrześniu.
Na początku stycznia możliwość wprowadzenia do rozkładu jazdy jednej pary połączeń z Rzeszowa do Sandomierza zapowiedział samorząd województwa podkarpackiego. Władze regionu chciałyby, by pociąg kursował codziennie, począwszy od września. – Uruchomienie bezpośrednich połączeń kolejowych w relacji Rzeszów – Sandomierz – Rzeszów jest aktualnie przedmiotem rozmów przedstawicieli województw podkarpackiego i świętokrzyskiego z burmistrzem Sandomierza oraz Przewozami Regionalnymi – powiedział nam wówczas Zbigniew Kozak, dyrektor Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego.

Świętokrzyskie: żadnych oficjalnych rozmów nie było

Przygotowania do uruchomienia kursu wydawały się dość zaawansowane. UMWP zaprezentował bowiem nawet wstępne założenia rozkładowe: przyjazd do Rzeszowa miałby następować pomiędzy 7:00 a 7:30, zaś wyjazd w drogę powrotną – po 15:00. Wiele wskazuje jednak na to, że droga do porozumienia pomiędzy zainteresowanymi podmiotami jest jeszcze bardzo daleka.

– Dotychczas nie było oficjalnych rozmów na szczeblu organizatorów transportu w poszczególnych województwach. Nie było też żadnych wystąpień [do samorządu województwa świętokrzyskiego] w powyższym zakresie ze strony Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego – powiedziała nam bowiem Anna Grzela, zastępca dyrektora Wojewódzkiego Zarządu Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Świętokrzyskiego. Jak twierdzi nasza rozmówczyni, UMWŚ dowiedział się o planach uruchomienia połączenia przez marszałka sąsiedniego regionu z... doniesień prasowych.

Brak informacji o połączeniach regionalnych także w innych kierunkach

– Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego nie jest organizatorem powyższego połączenia – konkluduje więc nasza rozmówczyni. Tymczasem zgodnie ze stanowiskiem przekazanym nam przed dwoma tygodniami przez Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego, już wówczas miały toczyć się rozmowy dotyczące szczegółów finansowania oferty. – Zarząd Województwa Podkarpackiego podejmie ostateczną decyzję o uruchomieniu kursów po uzgodnieniu wszystkich uwarunkowań organizacyjno-prawnych, w tym zasad finansowania przejazdów na odcinku linii kolejowej położonej na terenie województwa świętokrzyskiego – powiedział nam wtedy Zbigniew Kozak.

Anna Grzela nie odpowiedziała nam jednoznacznie na pytanie, czy rozważane jest rozszerzenie oferty pociągów regionalnych jadących z Sandomierza także w innych kierunkach. Wobec rozbieżności stanowisk obu regionów prawdopodobny wydaje się jednak scenariusz, w którym miasto nadal obsługiwane będzie tylko przez jedną parę pociągów dalekobieżnych. Bardzo skromną ofertę uzupełnią w okresie letnim pociągi sezonowe.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5