Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Sąd nakazał PKP udostępnienie informacji przewoźnikom

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
20-10-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ZNPK/Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Sąd nakazał PKP udostępnienie informacji przewoźnikom
Sąd Okręgowy w Warszawie stwierdził, że PKP SA ewidentnie łamała ustawę o dostępie do informacji publicznej. Według orzeczenia w sprawie, którą wytoczył Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych, państwowa spółka nie mogła zasłaniać się tajemnicą przedsiębiorstwa.

Sąd Okręgowy w Warszawie w sprawie z powództwa Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych przeciwko Polskim Kolejom Państwowym o udostępnienie informacji publicznej uznał za niezgodne z prawem utajnianie szeregu informacji odnośnie infrastruktury kolejowej przez PKP SA i nakazał ich ujawnienie Związkowi. PKP SA wyrok wykonała i przekazała Związkowi ogromną liczbę (setki plików Excel) informacji odnośnie lokalizacji poszczególnych elementów infrastruktury kolejowej na terenie całego kraju. 

W 2011 roku ZNPK zwrócił się do PKP SA o udzielenie informacji publicznej w zakresie dotyczącym infrastruktury kolejowej wydzierżawionej do PKP Cargo oraz spółek zależnych. Wobec dwukrotnej odmowy udzielenia informacji, ZNPK skierował sprawę na drogę sądową. W 2013 roku zapadł korzystny dla ZNPK wyrok w sądzie I instancji, który w sierpniu 2014 został potwierdzony wyrokiem sądu II instancji. 

Historyczny wyrok

– To historyczny wyrok. Orzekający w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej sąd stwierdził, iż PKP SA nie może utajniać informacji o oddanych jej w gospodarowanie elementach majątku publicznego, a żądania ZNPK dostępu do tych informacji czyniły zadość interesowi ogółu obywateli. Sąd stwierdził, iż „na PKP ciąży wręcz obowiązek informowania obywateli, którzy złożyli się na mienie spółki, co dzieje się z poszczególnymi składnikami”. Jest to o tyle ważne, że w toku procesu PKP SA starała się udowodnić, iż korzystne dla spółki utajnianie informacji o majątku należy utożsamiać z interesem publicznym – komentuje Wojciech Jurkiewicz, prezes ZNPK.

- Należy podkreślić, iż sąd wyraźnie wskazał w uzasadnieniu wyroku, iż „szeroki dostęp do informacji o majątku publicznym sprzyja rozwojowi konkurencji na rynku kolejowym, a tym samym jest korzystne z punktu odbiorców usług kolejowych i ogólnie interesu publicznego” – i to pomimo, iż „może to być subiektywnie postrzegane przez PKP SA jako zjawisko negatywne”. Ponadto sąd potwierdził to, o czym od dawna mówimy, stwierdzając w uzasadnieniu wyroku, iż „w interesie wszystkich obywateli jest rozwój kolei, a zatem i prawidłowe wykonywanie zadań przez dysponenta majątku oraz doprowadzenie do sytuacji wolnorynkowej i konkurencyjności na rynku przewozów kolejowych w zakresie transportu osób i towarów - dodaje Jurkiewicz, dziękując Rafałowi Milczarskiemu, poprzedniemu prezesowi ZNPK, który postanowił skierować sprawę na drogę sądową.

Najciekawsze fragmenty uzasadnienia

1. ZNPK wykazał istnienie szczególnego interesu publicznego w uzyskaniu sprecyzowanych informacji odnośnie elementów majątku PKP SA.

2. Uzyskanie przez ZNPK informacji o warunkach na jakich udostępniony został majątek publiczny o bardzo dużej wartości oraz o składnikach tego majątku służy niewątpliwie zapewnieniu przejrzystości i umożliwia społeczną kontrolę nad sposobem gospodarowania majątkiem publicznym.

3. Uzyskanie wzmiankowanych informacji przez ZNPK może przyczynić się do usprawnienia jego działania (podmiotów w nim zrzeszonych), a tym samym rozwoju konkurencji na danym rynku usług. Pomimo, że może to być subiektywnie postrzegane przez PKP SA jako zjawisko negatywne, to z pewnością będzie korzystne nie tyle dla ZNPK, ale przede wszystkim dla odbiorców wzmiankowanych usług. Z tego względu należy uznać istnienie interesu publicznego (wzrost konkurencyjności na danym rynku) w uzyskaniu przez ZNPK żądanych informacji.

4. Niewątpliwie PKP SA gospodaruje mieniem, które w poprzednim systemie ustrojowym było mieniem państwowym, czyli publicznym. Z tego względu wręcz obowiązkiem publicznym PKP jest informowanie obywateli, którzy złożyli się na mienie spółki, co dzieje się z poszczególnymi składnikami, jak są wykorzystywane i kto ma do nich dostęp, czy przynoszą dochód czy stratę.

5. Z oczywistych względów, nie jest w interesie PKP czy spółek jej podległych otwarcie rynku kolejowego i pełna konkurencja. Tymczasem w interesie wszystkich obywateli jest rozwój kolei, a zatem i prawidłowe wykonywanie zadań przez dysponenta majątku oraz doprowadzenie do sytuacji wolnorynkowej i konkurencyjności na rynku przewozów kolejowych w zakresie transportu osób i towarów. ZNPK nie ma zatem tylko interesu własnego, ale działa również w interesie  obywateli. Linie kolejowe, bocznice, dworce i inne nieruchomości to majątek publiczny, a możliwość tańszego i ekologicznego dostarczania towarów z jednego miejsca na inne jest przedmiotem zainteresowania większości ludzi. Ujawnieniu podlega zatem nie tylko pierwsze przekazanie majątku – komercjalizacja na rzecz PKP, alei to, co spółka z majątkiem robi dalej, jak nim gospodaruje, czy generuje dochody, komu przekazuje do dyspozycji infrastrukturę, jak dba o mienie, itp.

6. Klauzule („tajemnica przedsiębiorstwa”) pojawiły się w okresie, gdy ZNPK zaczął starać się o ujawnienie danych dotyczących majątku PKP.

7. Uchwała o objęciu wszystkich umów dotyczących mienia PKP tajemnicą jest ewidentnie niezgodna z ustawą o dostępie do informacji publicznej. Uchwała ta jest ponadto aktem wewnętrznym, obowiązującym wewnątrz spółki.

Partner działu

Hanton

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Kasper Fiszer 17 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

inf. prasowa PKP SA 14 czerwca 2023

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Biznes

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Redakcja 09 czerwca 2023

Niebawem remonty kolejnych dworców w województwie łódzkim

Infrastruktura

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Kasper Fiszer 17 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

inf. prasowa PKP SA 14 czerwca 2023

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Biznes

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Redakcja 09 czerwca 2023

Niebawem remonty kolejnych dworców w województwie łódzkim

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5