NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Sąd Najwyższy oddalił skargę PKP Cargo w sprawie decyzji UOKiK

| Jakub Madrjas 22.03.2018 36

Sąd Najwyższy oddalił skargę PKP Cargo w sprawie decyzji UOKiK
fot. Seweryn Błasiak
Sąd Najwyższy oddalił skargę kasacyjną PKP Cargo w sprawie kary za niewykonanie decyzji UOKiK sprzed czternastu lat. Jeszcze przez cztery lata po decyzji z 2004 roku PKP Cargo nadużywało pozycji dominującej, za co naliczono ponad milion złotych kary. 
7 marca Sąd Najwyższy wydał wyrok dotyczy decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta z 2012 roku i kary 1,7 mln zł nałożonej na PKP Cargo za niewykonanie decyzji z grudnia 2004 r. Zdaniem UOKiK przewoźnik przez ponad cztery lata nie zaniechał w pełni nadużywania pozycji dominującej i nie wprowadził wymaganych przez urząd zmian w umowach z kontrahentami.

Jak podaje UOKiK, PKP Cargo przyznawało zróżnicowane upusty za przewóz węgla kamiennego kontrahentom o podobnej wartości obrotów i wielkości masy przewiezionych towarów. – Umowy wprowadzały też nierówne regulacje dotyczące deklarowanej do przewozu rocznej masy towarów, jak i w poszczególnych kwartałach – uzasadnia urząd.

W kwietniu 2016 r. Sąd Apelacyjny zmienił decyzję UOKiK i obniżył karę do ponad 1,4 mln zł. Teraz Sąd Najwyższy oddalił skargę kasacyjną PKP Cargo. Jak podaje urząd, w ustnych motywach rozstrzygnięcia, sąd wskazał, że wykonanie decyzji wymagało wprowadzenia jednolitych zasad do obowiązujących umów. Sąd orzekł, że spółka umyślnie nie zaprzestała stosowania praktyk ograniczających konkurencję.

Rzecznik PKP Cargo Jacek Wnukowski, w odpowiedzi na prośbę o komentarz do wyroku Sądu Najwyższego informuje, że w ocenie PKP Cargo spółka „podjęła szereg działań o charakterze etapowym, zmierzających do modyfikacji umów w celu wyeliminowania praktyk ograniczających konkurencję poprzez m.in. zaprzestanie zawierania umów wieloletnich oraz wdrożenie modelu ekonomicznego do wyliczania cen i upustów (Pierwszy Model Marżowy).

– PKP Cargo odmiennie niż Sądy przedstawiła kwestię umyślności stosowania praktyk ograniczających konkurencję – mówi Wnukowski, podkreślając, że Sąd Najwyższy podzielił stanowisko PKP Cargo, iż w prowadzonych postępowaniach sądowych doszło do szeregu uchybień formalnych, jednak nie dopatrzył się w tych uchybieniach podstaw do zmiany wyroku.

Warto przypomnieć, że w 2011 roku Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów żądał od PKP Cargo 16,5 mln zł kary za praktyki monopolistyczne. We wrześniu ubiegłego roku sąd apelacyjny zmniejszył wymiar kary w tej sprawie do 3,2 mln złotych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5