Prace przy modernizacji głównego dworca w Rzeszowie objęły jego część centralną. Niebawem z krajobrazu stacji zniknie zabytkowa kładka dla pieszych, której część zostanie przeniesiona na jedno z rzeszowskich osiedli. Zdjęcia dokumentujące obecny stan dworca zostały udostępnione przez naszego Czytelnika z grupy „Kolejowe Podkarpacie”.
Przed kilkoma dniami rozpoczęły się prace w centralnej części stacji. Trwa demontaż torów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym przy peronach położonych najbliżej budynku dworcowego. Jednocześnie ekipy budowlane przebudowują plac przydworcowy oraz wiadukty w okolicach stacji.
Wraz z wejściem w życie czerwcowej korekty rozkładu jazdy otwarto
nowy przystanek Rzeszów Zachodni, którego budowa również była częścią inwestycji dworcowej. Przy pierwszym peronie (w grudniu ma zostać otwarty drugi) zatrzymują się pociągi w kierunku Lublina i Stalowej Woli.
Po zakończeniu wartej 205 mln zł netto
przebudowy – w połowie 2021 r. – Rzeszów Główny ma być stacją pozbawioną barier architektonicznych. Perony zostaną podwyższone, a system informacji pasażerskiej – dostosowany do wymogów współczesności. Kładka nad torami, będąca dotychczas dojściem na perony, zostanie zastąpiona wyposażonym w windy przejściem podziemnym. Licząca ponad sto lat stalowa konstrukcja nie zostanie jednak zezłomowana. Jej część będzie przeniesiona na rzeszowskie osiedle Drabinianka. Samorząd Rzeszowa uzgodnił z PKP PLK przekazanie obiektu. Prace rozbiórkowe mają rozpocząć się jeszcze w lipcu. Pasażerowie będą musieli korzystać z przejścia tymczasowego.
Przebudowa stacji i dworca Rzeszów Główny to część dofinansowanego z unijnego Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” projektu „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM)”. Oprócz stolicy Podkarpacia w skład tego przedsięwzięcia wchodzą też prace na głównych dworcach w Szczecinie i Gdańsku.