Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

RŻD wprowadza na tory nowe wagony płackartne [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
06-04-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Rosyjskie Koleje Państwowe rozpoczynają sprzedaż biletów na całkowicie zmodernizowane wagony płackartne. Wagony, które są podstawą taniego przemieszczania się po Rosji, ale także w byłych Republikach Radzieckich, przeszły poważną transformację.

Wagon płackartny to symbol kolei Związku Radzieckiego. Pomimo spartańskich warunków podróży, pasażerowie mają zagwarantowane miejsce leżące, co jest istotne zważywszy na odległości, jakie pokonywało się po ZSRR.
Przedziały w takim wagonie nie są zamykane, leżanki na dwóch poziomach (są też od strony korytarza) oddzielone są od siebie jedynie ściankami działowymi. Nieodzownym elementem każdego z wagonów jest stała obsługa, która odpowiada za porządek w pojeździe, spełnia rolę sprzedawców w małym bistro, przydziela też pościel i dba o to, by toalety pozostały zamknięte w „sanitarnych zonach”, czyli w odległości kilku kilometrów od miejsca zatrzymania. Każdy pasażer może też liczyć na darmowy wrzątek, czyli „kipiatok”, który jest konieczny do przygotowania herbaty. Przy tym wszystkim cena za przejazd takim wagonem jest niewygórowana.

Ma to jednak swoją inną cenę. Przez cały czas podróży jesteśmy zmuszeni do przebywania z wieloma innymi pasażerami, wdychania rozmaitych zapachów, z których przynajmniej część jest nieprzyjemna, a na intymność możemy liczyć jedynie wtedy, gdy przykryjemy się kołdrą. Osoby wyższe mogą mieć też problem z wygodnym wyciągnięciem nóg, gdyż leżanki nie są dla nich przygotowane. Problemem jest także dalece niewystarczająca wentylacja, zwłaszcza w wagonach, w których ze starości w ramach zapiekły się okna.

Jak ograniczyć wady i utrzymać zalety płackart?

Wagony kursują w niemal całej Rosji, a także np. na Ukrainie, Białorusi i w wielu inny republikach, które odziedziczyły poradziecki tabor kolejowy. Z jednej strony – nie spełniają już żadnych standardów współczesności, nawet na wschodzie Europy, z drugiej strony są tanią alternatywą dla innych środków transportu, dlatego pasażerowie chętnie z nich korzystają. Koleje Rosyjskie jako pierwsze poddają je tak kompleksowej modernizacji, która ma doprowadzić do ograniczenia ich wad i podtrzymania ich zalet.

Do wykonania wnętrz wagonów użyto przede wszystkim nowoczesnych materiałów, które mają pozostawać estetyczne przez kolejne dziesięciolecia a przy tym mają być łatwe do czyszczenia. Istotne jest to, by nie ulegały szybkiemu zużyciu. Przy projektowaniu leżanek postawiono na umożliwienie pasażerom podróży w poczuciu większej intymności. Pojawiły się więc specjalne zasłonki, którymi możemy wygrodzić się od ogólnej przestrzeni, jest też indywidualne oświetlenie i gniazdka elektryczne z gniazdami usb. W każdym oknie są teraz rolety. Problem nieodpowiedniej wentylacji został załatwiony poprzez montaż klimatyzacji. Pojawiło też udogodnienie, którego bardzo brakowało w wagonach płackartnych: niewielka kabina prysznicowa.

Cena przejazdu pozostaje ta sama

Pierwsze zmodernizowane wagony pojawiły się w pociągach „firmiennych” (a więc o nieco lepszym standardzie) z Rostowa nad Donem do Moskwy i z Anapy do Moskwy. RŻD zaznacza, że cena biletów na nowe płackarty nie różni się od ceny na wagony stare. Do końca 2019 roku na rosyjskich torach ma się pojawić 50 wagonów płackartnych z całkowicie odmienionym wnętrzem.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5