NUMER 04/2019
NUMER 04/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
PKP podsumowują 2018 r.
szukaj
Śledź nas:

RŻD wprowadza na tory nowe wagony płackartne [zdjęcia]

| Michał Szymajda 06.04.2019 255

RŻD wprowadza na tory nowe wagony płackartne [zdjęcia]
Zmodernizowane wagony płackartne w pociągach RŻD Fot. RŻD
RŻD wprowadza na tory nowe wagony płackartne [zdjęcia]
RŻD wprowadza na tory nowe wagony płackartne [zdjęcia]
RŻD wprowadza na tory nowe wagony płackartne [zdjęcia]
RŻD wprowadza na tory nowe wagony płackartne [zdjęcia]
Rosyjskie Koleje Państwowe rozpoczynają sprzedaż biletów na całkowicie zmodernizowane wagony płackartne. Wagony, które są podstawą taniego przemieszczania się po Rosji, ale także w byłych Republikach Radzieckich, przeszły poważną transformację.
Wagon płackartny to symbol kolei Związku Radzieckiego. Pomimo spartańskich warunków podróży, pasażerowie mają zagwarantowane miejsce leżące, co jest istotne zważywszy na odległości, jakie pokonywało się po ZSRR.
Przedziały w takim wagonie nie są zamykane, leżanki na dwóch poziomach (są też od strony korytarza) oddzielone są od siebie jedynie ściankami działowymi. Nieodzownym elementem każdego z wagonów jest stała obsługa, która odpowiada za porządek w pojeździe, spełnia rolę sprzedawców w małym bistro, przydziela też pościel i dba o to, by toalety pozostały zamknięte w „sanitarnych zonach”, czyli w odległości kilku kilometrów od miejsca zatrzymania. Każdy pasażer może też liczyć na darmowy wrzątek, czyli „kipiatok”, który jest konieczny do przygotowania herbaty. Przy tym wszystkim cena za przejazd takim wagonem jest niewygórowana.

Ma to jednak swoją inną cenę. Przez cały czas podróży jesteśmy zmuszeni do przebywania z wieloma innymi pasażerami, wdychania rozmaitych zapachów, z których przynajmniej część jest nieprzyjemna, a na intymność możemy liczyć jedynie wtedy, gdy przykryjemy się kołdrą. Osoby wyższe mogą mieć też problem z wygodnym wyciągnięciem nóg, gdyż leżanki nie są dla nich przygotowane. Problemem jest także dalece niewystarczająca wentylacja, zwłaszcza w wagonach, w których ze starości w ramach zapiekły się okna.

Jak ograniczyć wady i utrzymać zalety płackart?

Wagony kursują w niemal całej Rosji, a także np. na Ukrainie, Białorusi i w wielu inny republikach, które odziedziczyły poradziecki tabor kolejowy. Z jednej strony – nie spełniają już żadnych standardów współczesności, nawet na wschodzie Europy, z drugiej strony są tanią alternatywą dla innych środków transportu, dlatego pasażerowie chętnie z nich korzystają. Koleje Rosyjskie jako pierwsze poddają je tak kompleksowej modernizacji, która ma doprowadzić do ograniczenia ich wad i podtrzymania ich zalet.

Do wykonania wnętrz wagonów użyto przede wszystkim nowoczesnych materiałów, które mają pozostawać estetyczne przez kolejne dziesięciolecia a przy tym mają być łatwe do czyszczenia. Istotne jest to, by nie ulegały szybkiemu zużyciu. Przy projektowaniu leżanek postawiono na umożliwienie pasażerom podróży w poczuciu większej intymności. Pojawiły się więc specjalne zasłonki, którymi możemy wygrodzić się od ogólnej przestrzeni, jest też indywidualne oświetlenie i gniazdka elektryczne z gniazdami usb. W każdym oknie są teraz rolety. Problem nieodpowiedniej wentylacji został załatwiony poprzez montaż klimatyzacji. Pojawiło też udogodnienie, którego bardzo brakowało w wagonach płackartnych: niewielka kabina prysznicowa.

Cena przejazdu pozostaje ta sama

Pierwsze zmodernizowane wagony pojawiły się w pociągach „firmiennych” (a więc o nieco lepszym standardzie) z Rostowa nad Donem do Moskwy i z Anapy do Moskwy. RŻD zaznacza, że cena biletów na nowe płackarty nie różni się od ceny na wagony stare. Do końca 2019 roku na rosyjskich torach ma się pojawić 50 wagonów płackartnych z całkowicie odmienionym wnętrzem.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Rosja (347)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Rosja (347)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2019
NUMER 04/2019
W najnowszym numerze miesięcznika Grupa PKP podsumowuje 2018 rok. W kontekście gospodarki “narodowej” pytamy, jaka firma jest naprawdę polska. Poruszamy również najważniejsze aktualnie tematy: intermodalu, IV pakietu kolejowego oraz Krajowego Programu Kolejowego. Polecamy jak zawsze ciekawe rozmowy, m. in. z prezesem ŁKA Januszem Malinowskim.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5