Koleje Rosyjskie (RZD) rozpoczęły próbne przewozy multimodalne na trasie z Japonii do Rosji z wykorzystaniem Kolei Transsyberyjskiej. Przewozy prowadzone są na bazie porozumienia zawartego pomiędzy RZD a japońskim ministerstwem transportu.
Pierwszy testowy kontener 40-stopowy opuścił port w Kobe 17 sierpnia tego roku i został skierowany do Portu Wostocznyj w Nachodce w Kraju Nadmorskim, gdzie został przeładowany na przyspieszony pociąg ntermodalny zmierzający do stacji Worsino położonej Między Moskwą a Kaługą. Na miejscu został przeładowany na samochód, który dostarczy go do miejsca docelowego, czyli magazynu w Chimki w pobliżu Moskwy. Cala podróż zajęła 14 dni.
Podobne przewozy zorganizowano na trasie z Jokohamy przez Władywostok do Moskwy – w tym przypadku testowano transport kontenera 20-stopowego, który wyruszył z Japonii 29 sierpnia. RZD zamierza prowadzić testowe przejazdy do końca roku i na jej bezie wybrać najbardziej optymalną trasę i rozwiązania, które pozwolą skrócić czas przewozu.
Przewozy kontenerowe z Japonii do jeden z kolejnych pomysłów RZD na wykorzystanie Kolei Transsyberyjskiej do przewozu ładunków z Dalekiego Wschodu. Przewozy realizowane z Chin nieustannie rosną, ale Rosjanie starają się powalczyć o kolejne rynki.
Ostatnio pojawiła się szansa na podłączenie Korei Południowej to sieci chińskiej i rosyjskiej dzięki poprawiającej się sytuacji politycznej na Półwyspie Koreańskim. Odbudowa linii kolejowych przez Koreę Północną umożliwiłaby wykorzystanie zbudowanych jeszcze przez Japończyków korytarzy transportowych biegnących wzdłuż wschodniego wybrzeża do Władywostoku w Rosji oraz wzdłuż zachodniego wybrzeża od Seulu przez strefę gospodarczą w Kaesŏng po Pjongjang i dalej do granicy chińskiej. W dalszej perspektywie Korea Południowa myśli o wykorzystaniu korytarza wschodniego do podłączenia się do Kolei Transsyberyjskiej i możliwości transportu ładunków do Europy, zaś korytarza zachodniego głównie na rynek chiński i dalej do Azji Centralnej. Więcej na ten temat pisaliśmy w tekście „
Kim, Mun i koreańska kolej”.
Warto w tym miejscu także przypomnieć, że Rosja pomimo konfliktu trwającego na Ukrainie, nie porzuciła pomysłów na budowę szerokiego toru do Wiednia – sprawa wróciła na początku tego roku podczas zorganizowanej w austriackiej stolicy konferencji z udziałem wysokich przedstawicieli RZD.
Zdaniem Kolei Rosyjskich budowa szerokiego toru do Wiednia umożliwi szybsze i wygodniejsze transportowanie koleją kontenerów z państw Dalekiego Wschodu przez Rosję do Europy Zachodniej. Zdaniem Rosjan do roku 2040 skala przewozów pomiędzy wspomnianymi regionami może osiągnąć 40 mln TEU. Szerzej o sprawie powrotu do koncepcji zagrażającej PKP LHS o czym informowaliśmy w materiale „
Wraca pomysł na szeroki tor do Wiednia”.