Rząd przyjął wczoraj projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra spraw wewnętrznych i administracji. Na jej mocy od 1 stycznia 2012 r. za bezpieczeństwo na dworcach i peronach ma odpowiadać policja kolejowa.
"Restrukturyzacja przedsiębiorstwa państwowego PKP spowodowała, że w wyniku przeprowadzonych działań rozgraniczono działalność przewozową kolei od zarządzania liniami kolejowymi. Sprawy związane z zarządzaniem przeszły do spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. W skład tej spółki weszła Straż Ochrony Kolei (SOK), która tym samym straciła status formacji państwowej" - twierdzi Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
"Ze względu na fakt, że funkcjonowanie SOK w strukturach spółki prawa handlowego nie jest możliwe ze względu na konflikt interesów, w projekcie ustawy usunięto przepisy regulujące funkcjonowanie SOK. Na ich miejsce zaproponowano rozwiązania, zgodnie z którymi zadania dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenach kolejowych i pociągach pasażerskich wykonywać ma policja kolejowa. Będzie ona działać na zasadach określonych w ustawie o Policji" - czytamy na stronie KPRM.
"W konsekwencji zaproponowanej regulacji zmieni się status pracowników PLK SA, którzy są funkcjonariuszami SOK. Po pozytywnym zaliczeniu postępowania kwalifikacyjnego osoby te zostaną funkcjonariuszami Policji. Ich dotychczasowy staż pracy w SOK zostanie wliczony do okresu służby w Policji. Dotyczyć to będzie wszystkich uprawnień związanych z tą służbą z wyjątkiem okresu, od którego zależy nabycie prawa do policyjnej emerytury. Dla tych funkcjonariuszy SOK, którzy nie podejmą służby w Policji, przewidziano możliwość uzyskania kwalifikacji zawodowych w zakresie ochrony osób i mienia. Zgodnie z projektem ustawy, policjanci wykonujący zadania na terenie obszaru kolejowego i w pociągach (lub innych pojazdach kolejowych) uzyskają prawo do 100 proc. ulgi na przejazdy środkami publicznego transportu zbiorowego na podstawie biletu jednorazowego. W projekcie ustawy wprowadzono ponadto przepis mówiący o obowiązku ochrony obszarów kolejowych. Z tego względu minister infrastruktury został zobowiązany do wskazania obszarów, obiektów i urządzeń, które będą wchodzić w skład infrastruktury kolejowej objętej obowiązkową ochroną" - czytamy w komunikacie na stronie rządu.