– Duże inwestycje infrastrukturalne po raz kolejny ominą większość Polski Wschodniej – alarmuje Europoseł Tomasz Poręba. Dodaje, że rząd konsekwentnie pomija Podkarpacie w planowaniu inwestycji finansowanych z udziałem środków unijnych.
Poręba wskazuje, że w ostatnim czasie pojawiła się szansa na pozyskanie środków na inwestycje infrastrukturalne w ramach rozporządzenia dotyczącego kształtu korytarzy transportowych TEN-T, instrumentu „Łącząc Europę” oraz planu Junckera.
– Niestety, w ramach żadnego z nich nie ma inicjatywy rządu, żeby rozwijać transport na Podkarpaciu. Bardzo żałuję, że rząd nie wykorzystał tych szans, by uwzględnić między innymi szlak Via Carpathia na całej długości, w tym na Podkarpacki chociażby odcinek między Babicą a Barwinkiem, o co wielokrotnie prosiłem i apelowałem do rządu – mówi europoseł.
Podkreśla on, że widać zdecydowaną dysproporcję między inwestycjami planowanymi na zachodzie i wschodzie Polski. W ramach CEF zaplanowano modernizację odcinków kolejowych między Poznaniem i Warszawą, Poznaniem i Szczecinem oraz Poznaniem i Wrocławiem. Natomiast nie zgłoszono żadnej inwestycji, która służyłaby poprawie dostępności komunikacyjnej na Podkarpaciu.
– Rząd konsekwentnie omija nasz region w transportowych inwestycjach ze środków UE. PO i PSL dążą do rozwoju Polski, który będzie skoncentrowany wokół kilku głównych ośrodków metropolitalnych, położonych głównie na zachodzie Polski – komentuje dla portalu Rynek Infrastruktury.pl Poręba.
Europoseł dodaje, że reszta kraju zostanie tym samym skazana na peryferyzację, co jest sprzeczne z jedną z głównych zasad funkcjonowania UE, którą jest zasada zrównoważonego rozwoju. Natomiast środki unijne powinny wyrównywać różnice między regionami, zamiast je pogłębiać.
– Polska Wschodnia musi być wreszcie sprawiedliwie traktowana w ramach planowanych inwestycji europejskich. Niestety, ostatnie osiem lat to w znacznej części stracony czas dla infrastrukturalnego rozwoju Polski Wschodniej, która nadal pozostaje białą plamą na transportowej mapie naszego kraju – dodał Poręba.
Podkarpacie to nie jedyny niezadowolony region. Jak czytamy w Dzienniku Zachodnim, bielskie Stowarzyszenie Niezależni.BB protestuje przeciw programowi Śląsk 2.0. "Nasz największy niepokój budzi kształt proponowanych inwestycji, które skupiają się na infrastrukturze Górnego Śląska, pomijając zupełnie - po raz kolejny - Bielsko-Białą i Podbeskidzie" - tak stowarzyszenie skomentowało zapowiedź goszczącej przed kilkoma dniami na Śląsku minister infrastruktury i rozwoju Marii Wasiak o przeznaczeniu do 2020 roku na remonty infrastruktury kolejowej w województwie śląskim 9 mld zł.
2015-07-07 09:14:45 Autor: G o r a l
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
"PO i PSL dążą do rozwoju Polski, który będzie skoncentrowany wokół kilku głównych ośrodków metropolitalnych, położonych głównie na zachodzie Polski"
No Ameryki nie odkrył... ;) Przecież nie od dziś wiadomo, że PO to partia metropolitansów i prowincję ma głęboko wiadomo gdzie. Pierdziosraczka i konsekwentne niszczenie segmentu ekonomicznego (poprzez idiotyczną ofertę i ceny z kosmosu) jest tego najlepszym wyrazem.
2015-07-07 09:19:00 Autor: Oświęcimianin 78
---.oswiecim.vectranet.pl
Województwo Bielskie 3,4 najbogatsze w Polsce przed podziałem administracyjnym...
Bardzo chętnie widział bym powrót tego województwa może nawet pod zmienioną nazwą np. Beskidzkie ale jednak -bo aż nadto rzuca się w oczy jak nie równo Katowice dzielą pieniądze traktując podbeskidzie jedynie jako obszary wypadowe a nie miejsca równych inwestycji...
Ja również w moim mieście mam dość marszałka ptaka i chętnie widziałbym moje miasto z powrotem w Bielskim...
2015-07-07 09:19:28 Autor: p.
---.static.ip.netia.com.pl
A remontowana wlasnie trasa Krakow-Rzeszow-Przemysl na Podkarpaciu najwidoczniej nie lezy...
@ Goral
pokaz mi kraj w ktorym PKB buduje wies! Wszystkie kraje wysokouprzyemyslowione maja duzo wyzszy odsetek ludnosci miejskiej.
2015-07-07 09:22:48 Autor: soad1
---.dynamic.chello.pl
Panie Pośle - pan kłamie.
Inwestycje drogowe są realizowane - A4
Modernizacja linii kolejowej Rzeszów - Dębica - Tarnów - Kraków będzie zakończona. Natomiast budowa KDP na terenach wschodniej polski nie jest przewidywana ale kto wie?
Może w ramach aktywizacji zawodowej bezrobotnych "zasiłek za jazdę z Rzeszowa do Lublina" - genialny pomysł?
2015-07-07 09:22:50 Autor: sn61
---.162.14.39
Oho, pierwszy płatny hejter Patologii Obywatelskiej już działa..
2015-07-07 09:28:04 Autor: Stefan banderą
---.sggw.waw.pl
@Goral
to naturalne, że rząd pomija Podkarpacie, bo znajduje się ono głównie w Czechach, Ukrainie i Rumunii
https://pl.wikipedia.org/wiki/Podkarpacie#/media/File:Carpathians_Subcarpathia.svg
Zarówno węzeł Babica
http://www.gddkia.gov.pl/userfiles/articles/rze_info_nt_k_technolog_oraz_PBDK/rys-1z4.jpg
jak i Barwinek znajdują się w Karpatach wewnętrznych, które nie są Podkarpaciem!
Województwa z 1999 roku i ich durne nazwy pójdą do zaorania - idę o zakład!
Wykorzeńcie je zawczasu ze swoich zakutych łbów administracyjnych i szanujcie polskie regiony historyczne i geograficzne!
2015-07-07 09:29:52 Autor: Stefan banderą
---.sggw.waw.pl
@p.
Linia Kraków-Rzeszów-Przemyśł akurat leży w całości na Podkarpaciu
2015-07-07 09:54:07 Autor: G o r a l
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ sn61
Niestety jestem tylko skromnym hejterem Pierdziosraczki i w ogóle PICU jako takiego oraz zwolennikiem konfrontacji prowincja (nie tylko wieś sensu stricte) vs. metropolie, zaś co do PełO tylko stwierdzam fakty widziane z perspektywy prowincji właśnie.
2015-07-07 09:57:27 Autor: Maurycy+
---.97.198.193
Wot i kolejny ykspert Poręba od transportu,
szczawik, który w wieku 30 lat po nic nie robieniu wstąpił do PiS,
i dzięki spolegliwości pana prezesa udaje wielkiego fahofca,
panie europośle - prezes ma bilion zeta w budżecie na pomysły gospodarcze ,
panie eu-pośle - na jesieni Rzeszów dorobi się metra, KaDePe, na Podkarpaciu wybudują ze 4 lotniska - w tym jedno w Stróżach - obowiązkowo,
jak wyżej wspomniano - to prowincja jest twórcą PKB, żaden przemysł, a rolnictwo, a pani przyszła premier Szydło wyciągnie kasę z worka przy pomocy wc-premiera kukiza...
2015-07-07 09:59:44 Autor: G o r a l
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ sn61
p.s.: Nie jestem ani zwolennikiem, ani tym bardziej wyborcą PiSu, a całkiem niedawno głosowałem na BK. Po prostu patrzę i wyciągam wnioski, a one są niestety jednoznaczne, co - jako mieszkańca prowincji - mnie, nazywając to bardzo delikatnie, "denerwuje".
2015-07-07 10:08:17 Autor: G o r a l
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ Maurycy+ & p.
Oczywiście, że obszary wiejskie i rolnictwo nie przyczyniają się w znaczącym stopniu do wzrostu PKB, ale z drugiej strony - pomijając je w polityce redystrybucji dóbr finał finałów doprowadzi się do pogłębienia różnic społeczno-ekonomicznych, co może skutkować potem nawet niepokojami społecznymi.
Oczywiście druga rabacja galicyjska się już nie wydarzy ;) ale przegrana BK i raczej pewna przegrana PO na jesieni jest (i będzie) efektem m.in. pogardy dla prowincji okazywanej przez obecny rząd. Bo nie o same tzw. "obszary wiejskie" tu chodzi, a o zdecydowanie szerzej rozumianą "prowincję", tj. wszystko poza największymi metropoliami i ich strefami podmiejskimi. Jak widać war(wsza)wsko-trójmiejsko-poznańsko-wrocławski punkt widzenia nie jest tym jedynie słusznym i właściwym... ;)
2015-07-07 10:38:24 Autor: huciński PL
---.dynamic.chello.pl
I znowu - zagospodarowanie przestrzenne - które może być dobre (tanie w utrzymaniu, sprzyjające generowaniu (tworzeniu) się odpowiednich - potoków pasażerskich - dla różnych form transportu (w tym kolejowego) np. zwarta zabudowa mieszkaniowa, wielo i jedno - rodzinna, lub z.p. złe (które jest drogie w utrzymaniu, nie tworzy zadowalających potoków pasażerskich) np. rozproszona zabudowa jednorodzinna, do której to można dotrzeć jedynie samochodem, rowerem,... transport publiczny nie utrzyma się na takim obszarze.
I woj. podkarpackie, niestety łączy wszystkie negatywne cechy, przestrzenne i społeczno - ekonomiczne. Jak to jest że region w którym rodzi się najwięcej dzieci, jednocześnie jest jednym z najbardziej zapuszczonym regionem ? Gdzie jest masowa emigracja, i wędrówka za chlebem w inne regiony ? Wszystkim polecam przyglądanie się woj. warmińsko - mazurskiemu, bo to województwo ma szansę jako pierwsze z pięciu, wybić się z tej tzw. biedy Polski wschodniej. Ma ogromny potencjał turystyczny, bliskość Rosji, Pomorza, a jednocześnie mądrą na razie politykę transportową, m.in. tramwaje w Olsztynie, Elblągu,...
2015-07-07 10:44:28 Autor: Kalle Blomkvist
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ Stiopa
"Województwa z 1999 i ich durne nazwy pójdą do zaorania"
Ciekawe, przez kogo? Pana z muszką? Hahahaha! Przecież nawet jego "wierne" kuce w większości się od niego odwróciły i poszły do nacjonal-socjalisty, niejakiego Kuku. Przecież to on jest teraz "ten fajny".
@ G o r a l
To właśnie przez takich ludzi jak ty, "zwolenników konfrontacji" takich z siakimi, siakich z owakimi, w tym kraju nigdy nie będzie dobrze. Co do redystrybucji - może tak zacząć ją w ogóle ograniczać? Redystrybucja zawsze będzie niesprawiedliwa, bo zależy w zasadzie tylko od tego, komu aktualnie rządząca ekipa chce się przypodobać.
2015-07-07 10:58:35 Autor: Maurycy+
---.97.198.193
@ G o r a l
Czas najwyższy aby większość tzw. zatrudnionych w rolnictwie zrozumiała że z jednej krowy, paru kur i pięciu morgów trudno utrzymać 10-cioro dzieci, spłacić kredyty na furę i 80-calowy LED, etc.,
to nie Francja, Dania czy Niemcy że dopłaty do małorolnych będą takie same!
a postawy wyłącznie roszczeniowe wśród tej grupy były zawsze, od wieków,
no - fakt - ten marny metyl-muzyk na prochach ma jedno rozwiązanie - JOW - Jestem Opętanym Wariatem ...
2015-07-07 11:19:03 Autor: diablak
---.8.182.162
Z tego co się orientuję to portal nosi nazwę "Rynek Kolejowy". Nie przypominam sobie, aby od Babicy do Barwinka prowadziła jakaś linia kolejowa. Temat pasuje do "Rynku Drogowego" i proszę go tam przenieść...
2015-07-07 12:13:04 Autor: Stefan banderą
---.sggw.waw.pl
@Kalle Blomkvist
Województwa, w tym i genialne podkarpackie, zaora bankructwo III RP lub kolejna reforma administracyjna.
Po co w ogóle istnieją województwa i powiaty?
Jeśli chodzi o Kuku, to wcale nie jest taki fajny jak Krul :)
Miejsce JOWów (i demokracji) jest na Jowiszu
2015-07-07 12:16:04 Autor: huciński ...
---.dynamic.chello.pl
No, ale na transport trzeba patrzeć w całościowym ujęciu. To że europoseł mówi o drodze typu S, Babica - Barwinek, to wynika z tego co powyżej już napisałem, z błędów zagospodarowania przestrzennego, zaszłości historycznych, mentalności ludzkiej... No bo o czym ma mówić jak dla niektórych transport = samochód ? To są skutki właśnie tych błędów, które narastały od dziesięcioleci...
A paradoksalnie o czymś czego nie ma, a mogłoby być, gdyby nie te błędy, też można mówić. Jak o kolei w podkarpackim, która ma tam charakter symboliczny, szczątkowy, a gdyby nie błędy, to mogłoby być znacznie lepiej. Budowa dróg zmieni w podkarpackim tyle, że mieszkańcy będą mieli szybciej samochodem na samolot do NYC, czy Chicago z Jasionki w przyszłości, jeszcze szybciej będą emigrować, bo kapitał i tak płynie do 'lepszych' miejsc w Polsce. Drogi na ogół, nie wiążą mieszkańców do swojej małej ojczyzny. I potem ktoś mówi że większość ludzi nie mieszka przy dworcu kolejowym, więc z kolei nie korzysta, tak to prawda, ale to że oni nie mieszkają w sąsiedztwie linii kolejowej jest wynikiem takich a nie innych poczynań, w planowaniu przestrzennym, narosłych przez wiele lat i wciąż niestety pogłębiających się miejscami.
2015-07-07 12:31:19 Autor: G o r a l
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ Stefan banderą
A może właśnie JOWy, ale jednocześnie konstytucyjny zakaz działalności partii politycznych i tylko lokalne komitety dla konkretnych kandydatów na konkretne wybory? Tak, co by owy kandydat - po wyborze na niejaki stolec - czuł odpowiedzialność tylko względem mieszkańców własnego okręgu, a nie jakiegoś zdziwaczałego na starość i z braku kobiety Jarosława K., czy Ewy również K. z mózgiem na wylot przepalonym od papierochów?
2015-07-07 13:00:42 Autor: Stefan banderą
---.sggw.waw.pl
@Goral
demokracji nie da się usprawnić, bo to bóg, który zawiódł, doprowadził do wielkich tragedii w XX wieku i trzeba go w XXI wieku ostatecznie zaorać
http://www.fijor.com/demokracja-bog-ktory-zawiodl/
Akceptuję jedynie monarchię i dyktaturę (jeśli Krul/dyktator będzie mądry), ale docelowo na Ziemi powinien zapanować anarchokapitalizm, a JOWy na Jowiszu można wprowadzić i wysłać tam pana Kuku i wszystkich posłów PO-PIS.
2015-07-07 14:01:32 Autor: krzysztof rytel
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
krzysztof rytel Bezsensowne bicie piany. Inwestycje kolejowe w Polsce wschodniej nie są zgłaszane do CEFu, tak samo jak i nie znajdą się w POIiŚiu, bo jest osobny program operacyjny Polska Wschodnia, z którego zostaną sfinansowane.
Inwestycje drogowe natomiast od początku miały być finansowane z CEFu w bardzo małym zakresie - jedynie Via Baltica, która nota bene jest w Polsce Wschodniej. Reszta drogowych jest za to w POIiŚ.
2015-07-07 14:03:43 Autor: Zetes
---.lebork.vectranet.pl
Podkarpacie nie ma aż takich powodów do narzekań... Wystarczy spojrzeć na mapę inwestycji drogowych lub kolejowych chociażby na Pomorzu - pomiędzy Trójmiastem a Szczecinem. Dobrze, że to tzw. "ziemie odzyskane" i coś jeszcze po Niemcach pozostało!
2015-07-07 14:09:36 Autor: Stefan banderą
---.sggw.waw.pl
@zetes
Nowogard i Słupsk mają obwodnice w postaci S8, a Łańcut i Przeworsk rozjeżdżane przez traznyt, bo A4 się urywa nagle, ale na EURO 2012 będzie otwarta autobahna Wrocław-Lwów-Kijów, że o super szybkim pociągu nie wspomnę :)
Jechałem kiedyś DK8 - dobrze się śmiga i ruch niezbyt duży.
2015-07-07 14:16:25 Autor: G o r a l
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ Stefan banderą
A jak się monarsze/dyktatorowi pop... we łbie w trakcie sprawowania rządów, jak to się swego czasu pop... Jarosławowi K. i niejakiemu Zbigniewowi Tadeuszowi Z., gdy zamordowali niejaką Barbarę B., to co wtedy? Ludzie na ulice, rewolucja i zawieszenie delikwenta na gałęzi najbliższego Belwederowi drzewa? Bez sensu, to już lepsza jest ta zgniła wg Ciebie demokracja, przynajmniej można bezkrwawo obalić aktualny w danym momencie układ parlamentarno-rządowy. Rewolucje w "tradycyjnej" formie są jednak nieciekawe, bo zwykle cierpią najbiedniejsi, a obławia się elita siły politycznej prowadzącej ową rewolucję.
2015-07-07 14:25:03 Autor: Stefan banderą
---.sggw.waw.pl
@Goral
Jak się monarsze/dyktatorowi pop.. we łbie, to później będziemy się martwić, ale docelowo anarchokapitalizm.
Demokrację należy wyśmiewać, tępić i wyplenić z umysłu ludu przesąd, że demokracja jest dobra, bo jest zła.
Historia Europy po rewolucji francuskiej, a zwłaszcza po I wojnie światowej dobitnie to pokazuje!
2015-07-07 14:27:33 Autor: Stefan banderą
---.sggw.waw.pl
a że akurat II RP jest "bękartem I wojny światowej" i upadku 3 wielkich cesarstw, to przypadek historii.
Władza ludu to zło, bo lud jest głupi!
2015-07-07 15:28:47 Autor: rhcp
---.centertel.pl
A tak poza tym to "zrównoważony rozwój" oznacza całkiem coś innego niż ten śmieszny pan Poręba twierdzi. Bierze kase z Brukselki a nie wie co jego żywiciel na ten temat twierdzi?
2015-07-07 16:09:34 Autor: lupa
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
mają żal niech by głosowali za rządzącymi -sami są sobie winni
2015-07-07 16:37:19 Autor: Połonina
---.interq.pl
Opieszale remontowana linia Kraków-Rzeszów-Przemyśl nie załatwia problemów transportowych Podkarpacia! Co z modernizacją linii 108 i 107 na Słowację, Rumunię i Węgry przez Krosno, Zagórz, Łupków? Co z elektryfikacją linii z Rzeszowa przez Kolbuszową, Sandomierz w kierunku Warszawy? Co z linią Dębica-Mielec? Dlaczego "nie da się " połączyć Ustrzyk Dolnych z resztą kraju? Jak wygląda realizacja krośnieńskiego łącznika skracającego podróż z Bieszczad i Krosna do Rzeszowa? Kiedy wyremontowany zastanie odcinek 108 Jasło-Stróże - najkrótsze połączenie z Bieszczad w kierunku Krakowa i Śląska?!
2015-07-07 19:04:00 Autor: haha
---.g-net.pl
015-06-29 20:57:52 Autor: adr ---.free.aero2.net.pl
@srkDlaczego wprowadzasz czytelników w błąd?
Jest 9 korytarzy transportowych należących do sieci bazowej. W żadnym!!!!! nie ma szlaku E-30 od
Katowice przez Kraków do Medyki. Natomiast równoległy przez Słowację to korytarz 8 Rhine-Danube
Corridor. Dlatego żadna!!! inwestycja na wschód od Katowic nie może być finansowana z CEF. Co ciekawe sieć bazowa jest od Szczecina przez Wrocław do Katowic i stop!!! dalej tylko na południe na Słowację. Z logicznego punktu widzenia kompletny bezsens i faktycznie aż trudno uwierzyć.
Każdy sam oceni.
Mapka sieci bazowej TEN-T do przeglądnięcia:
http://ec.europa.eu/transport/themes/infrastructure/ten-t-guidelines/corridors/doc/ten-t-corridor-ma
p-2013.pdf
http://www.rynek-kolejowy.pl/58265/ke_proponuje_13_1_mld_euro_na_cef.htm
2015-07-07 19:07:11 Autor: Stefan banderą
---.sggw.waw.pl
@Połonina
Jest Jasionka.
Jest A4 na W.
Nie jest źle w Rzeszowie w porównaniu do Białegostoku, choć z punktu widzenia dojazdu furą do Warszawy droga na Radom dużo gorsza niż carska droga: bez zakrętu, bez świateł, bez problemów poza remontem
2015-07-07 20:40:03 Autor: Adam Zz
---.wapgw.era.pl
@huciński PL
Popieram.
2015-07-08 07:46:00 Autor: kmac
---.tktelekom.pl
Zarówno autor jak i zdecydowana większość komentatorów to hejterzy. Zapomnieli o RPO w ramach którego realizowane są spore przedsięwzięcia transportowe. Zapomnieli również o budowie (przez całą kadencję PO) trasy z Rzeszowa do Warszawy przez Kolbuszową.
2015-07-08 10:48:10 Autor: Kinga13
---.centertel.pl
Należy zadać pytanie do Marszałka Województwa Podkarpackiego dlaczego tak mało środków z Regionalnego Programu UE w latach 2007-2013 i 2014-2020 przeznacza na transport kolejowy. Dlaczego Pan Europoseł nie wystąpił z takim pytaniem. Czy to jest normalne. Ponadto jak inwestować w infrastrukturę kolejową na podkarpaciu jak Województwo ogranicza liczbę połączeń. Czy mamy inwestować w linie kolejowe tylko dlatego że to jest podkarpacie czy inwestycja winna sie obronić również ekonomicznie. Na południu jest dużo przypadków linii kolejowych na których przeprowadzono inwestycje i teraz jeżdzą albo i niejeżdzą dwa pociągi na krzyż.