- Do dalszego uprzywilejowywania komunikacji należy przekonać opinię publiczną, a zwłaszcza grupę „samochodziarzy”.- napisał w komentarzu dla "Rynku Kolejowego" dyrektor ZTM w Warszawie Leszek Ruta.
Leszka Rutę poprosiliśmy o komentarz do akcji Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji, promującej wprowadzanie priorytetów dla komunikacji miejskiej na warszawskich skrzyżowaniach - Każda inicjatywa, zmierzająca do podniesienia komfortu transportu zbiorowego jest godna uwagi. Dlatego z dużym zainteresowaniem zapoznaliśmy się z propozycją SISKOM, dotyczącą działań promocyjnych na rzecz uprzywilejowania tramwajów w sygnalizacji świetlnej - zapewnił Leszek Ruta.
- Do dalszego uprzywilejowywania należy jednak przekonać opinię publiczną, a zwłaszcza grupę „samochodziarzy”. Mieszkańcy stolicy powinni wiedzieć, jakie korzyści w wymiarze zarówno ogólnospołecznym, jak i jednostkowym, przyniesie wprowadzenie większego zakresu priorytetów dla transportu zbiorowego. Dlatego planujemy opublikowanie na naszej stronie internetowej cyklu artykułów dotyczących tego ważkiego zagadnienia. Przedstawimy w nich problemy związane z uprzywilejowywaniem komunikacji w stolicy oraz korzyści, które zostaną osiągnięte po ich wprowadzeniu. Pokażemy również, jak priorytety wpływają na funkcjonowanie komunikacji w innych miastach Polski i Europy - planuje dyrektor ZTM.
- Zarządowi Transportu Miejskiego, jako organizatorowi komunikacji miejskiej zależy na tym, żeby pasażerowie mogli jak najszybciej dotrzeć do celu. Oprócz uprzywilejowywania komunikacji autobusowej poprzez wdrażanie kolejnych buspasów, pracujemy także nad priorytetami dla komunikacji tramwajowej. Na kwestię uprzywilejowywania patrzymy jednak szerzej i rozumiemy, że najbardziej skuteczne działanie jest możliwe jedynie po osiągnięciu merytorycznego porozumienia z zarządcami drogi i organizacji ruchu. Uwzględniamy przy tym fakt, że w stolicy, zgodnie w wytycznymi przyjętymi przez radnych, obowiązuje zrównoważony model transportu - zaznaczył dyrektor ZTM.
- Aktywnie uczestniczymy w cyklicznych spotkaniach dotyczących priorytetów dla transportu zbiorowego, organizowanych przez Inżyniera Ruchu m.st. Warszawy. Ich efektem powinno być wypracowanie standardów oraz rozwiązań, które pozwolą na wdrażanie priorytetów w konkretnych lokalizacjach i skuteczną korektę sygnalizacji w miejscach, gdzie według nas mogłaby działać lepiej lub nie działa jeszcze tak, jak powinna - twierdzi Leszek Ruta.
- W naszej ocenie, sytuację w znacznie obciążonej ruchem drogowym stolicy powinna poprawić lepsza koordynacja sygnalizacji świetlnej na kolejnych skrzyżowaniach wzdłuż poszczególnych tras tramwajowych. Nieznaczna korekta wyświetlenia sygnału zezwalającego tramwajom na przejazd przez skrzyżowanie, wpłynie na płynność całej jazdy i pozwoli skrócić czas podróży. Jeżeli korekty będą wprowadzane na ciągu skrzyżowań, to ich finalny, skumulowany efekt będzie dla pasażerów zauważalny. Zaproponowaliśmy już wspólne przyjrzenie się kilku ciągom dojazdowym do centrum. Mamy nadzieję, że razem uda się wyeliminować większość istniejących obecnie niedoskonałości w programach sygnalizacji. Lepsza koordynacja, wspierająca ruch tramwajowy pozwoli ponadto na wykorzystanie ukrytych rezerw czasowych - zaznaczył Leszek Ruta
Czytaj więcej o priorytetach dla tramwajów w Warszawie: