W sierpniu 2017 r. federalny minister transportu Alexander Dobrint (CSU) poinformował, że nowa trasa kolejowa Drezno-Praga stanie się jednym z ważniejszych nowych federalnych projektów kolejowych.
Wykonana analiza pokazała, że zyski i korzyści mają być znaczne. Kilka dni temu projekt został włączony do pakietu zbiorowego, gwarantującego sfinansowanie kosztów postępowania, mającego na celu wyliczenie wstępnych kosztów realizacji projektu.
Jak zauważa minister transportu Saksonii Martin Dulig, „krok ten umożliwia rozpoczęcie planowania prac. Nowa trasa pozwoli nie tylko zbliżyć do siebie Saksonię i Czechy, ale poprawi przede wszystkim jakość życia uskarżających sie na hałas kolejowy mieszkańców doliny Łaby. Odciżąenie istniejącej trasy ułatwi także dostęp do krajowych i zagraniczych portów.”
Mimo wcześniejszych zapewnień, brak jeszcze wyników analizy projektów „Rozbudowa i elektryfikacja linii Drezno-Görlitz-granica państwa“ i „Rozbudowa i elektryfikacja linii Chemnitz-Lipsk”. Zdaniem rządu Saksonii, zwłaszcza elektryfikacja linii do Görlitz jest konieczna i uzasadniona.
Na czerwono i niebiesko zaznaczono nowy, planowany przebieg linii, na czarno - obecny.