Według kadry zarządzającej Kolei Rosyjskich RŻD, nie ma szans na rozpoczęcie procesów prywatyzacyjnych kolejowego przewoźnika Rosji przed rokiem 2018. Takie stanowisko menadżerów pracujących w RŻD zostało wyrażone w raporcie opublikowanym przez Gazprombank.
Według wcześniejszych założeń, Federalna Agencja Zarządzania Mienia Państwowego Federacji Rosyjskiej miała rozpocząć prywatyzację RŻD od sprzedaży 5 procent udziałów kolejowego giganta do końca 2014 roku. Kolejna sprzedaż miała z kolei objąć 20 proc. udziałów z terminem sprzedaży do końca roku 2016.
portal RZD-Partner powołuje się na opublikowany przez Gazprombank dokument zawierający opinię pracowników RŻD dotyczącą prywatyzacji. Znajduje się w nim informacja, że na razie nie ma bliższych szczegółów dotyczących zasad planowanej prywatyzacji z kilku powodów. Jednym z nich jest niedawno podjęta decyzja o zwiększeniu kapitału RŻD.
W maju 2013 roku portal RZD-Partner informował, że eksperci ds. transportu oceniają prywatyzację RŻD jako przedwczesną.W badaniu All-Russian Public Opinion Research Center udział wzięło 25 specjalistów ds. transportu, w tym przedstawiciele stowarzyszeń zajmujących się transportem, firm transportowych oraz naukowcy. Według raportu, rosyjska kolej nie jest jeszcze gotowa na prywatyzację. "Głównym problemami sektora jest wysoki poziom zużycia floty lokomotyw (nawet 74,9 proc. według specjalistów) oraz niska rentowność. Do 70 proc. kosztów RŻD jest stała i nie zależy od wolumenu przetransportowanych towarów. Lwia część wydatków związana jest z koniecznością wspierania zdolności transportowej kolei na odpowiednim poziomie" - czytamy w raporcie opublikowanym w pierwszej połowie 2013 roku.