Dzisiaj, 23 stycznia, z dworca Moskiewskiego w Sankt Petersburgu odjechał pierwszy elektryczny zespół trakcyjny Desiro Rus "Jaskółka" ("ласmочка"), które Siemens dostarcza Kolejom Rosyjskim (RŻD).
W ciągu ubiegłego roku pierwsza "Jaskółka" przechodziła testy konieczne do uzyskania homologacji na rosyjskiej sieci kolejowej. "ласmочка" jest pojazdem opracowanym na bazie Siemens Desiro ML. RŻD zamówiły 38 takich pociągów w 2009 roku, a rok później zamówienie zostało powiększone o kolejnych 16 pojazdów. Nowy elektryczny zespół trakcyjny będzie kursować z Sankt Petersburga do Czudowa. W Czudowie zestaw będzie rozłączany, na dwa oddzielne pociągi - do Nowogrodu Wielkiego nad rzeką Wołchow (cena biletu z Sankt Petersburga to 400 rubli), oraz do Bołogoje (bilet kosztuje 500 rubli).
W uroczystej ceremonii oddania do eksploatacji pociągu uczestniczyli m.in. wiceprezesi RŻD Walentin Gapanowicz, i Michaił Akułow, gubernator regionu Oleksandr Drozdenko, czy dyrektor Siemensa Jochen Aykholt. - Zakup pociągów "Jaskółka" to innowacyjny projekt w dziedzinie transportu pasażerskiego. Są one tak zaprojektowane, aby sprostać wymaganiom klimatu, bezpieczeństwa i ochrony środowiska na terenie Rosji - powiedział Gapanowicz.
W październiku 2011 roku Koleje Rosyjskie i Siemens podpisały umowy na utrzymanie tych 54 pociągów, oraz wyprodukowanie przez Ural Locomotives (spółkę joint-venture Siemensa i Sinary) kolejnych 240 pięciowagonowych składów Desiro RUS. Wartość tych dwóch ostatnich kontraktów to w sumie 2,5 miliarda euro. "Jaskółki" mają układ miejsc 2+3 i są w pełni klimatyzowane. Pociągi "Jaskółka" będą wykonywane w dwóch wersjach systemu napięcia - 3 kV DC i 25 kV 50 Hz AC.