NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Rok 2017: "PKP na dobrym szlaku"

| Redakcja 29.12.2017 82

Rok 2017: "PKP na dobrym szlaku"
Fot. PKP Cargo
2017 rok był rokiem intensywnych prac modernizacyjnych na liniach kolejowych. PKP Polskie Linie Kolejowe oddały do użytku m.in. łącznicę Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki, która skróciła podróże w regionie i na trasie do Zakopanego. PKP SA realizuje największy w historii polskiej kolei program modernizacji dworców kolejowych. PKP Intercity odnotowało znaczący wzrost liczby podróżnych. Dobrymi wynikami może pochwalić się także największy polski przewoźnik towarowy – PKP Cargo.
Jedno z najważniejszych wydarzeń 2017 roku na polskiej kolej to wdrożenie Pakietu Podróżnika – pierwszy krok do wprowadzenia wspólnego biletu. Obecnie na jednym blankiecie biletowym możemy podróżować pociągami PKP Intercity, PKP SKM oraz spółki Przewozy Regionalne (PolRegio). Teraz do projektu będą dołączać kolejni przewoźnicy.

Krajowy Program Kolejowy łączy Polskę i ułatwia podróże

PLK w każdym województwie prowadzą inwestycje – przygotowują lepsze połączenia kolejowe w Polsce. Skróci się czas przejazdu pociągiem, a podróżni na kilkudziesięciu nowo wybudowanych i zmodernizowanych przystankach będą mieli zapewniony lepszy, komfortowy dostęp do kolei. Na torach będzie także bezpieczniej. Widoczne już w terenie modernizacje linii kolejowych m.in. Warszawa – Poznań, Lublin – Warszawa, Kraków – Katowice, tworzą nowe możliwości podróży wewnątrz oraz miedzy województwami, regionami i miastami. Tylko na trasie Lublin – Otwock zmodernizowanych będzie 16 stacji, m.in. Otwock, Garwolin, Łaskarzew, Dęblin, Puławy, Nałęczów, Motycz, Lublin.

Nowa łącznica Kraków Zabłocie –Kraków Podgórze, od 10 grudnia nie tylko skraca czas przejazdu pociągów do Zakopanego, ale ułatwia przemieszczanie się w mieście i aglomeracji. Np. mieszkańcy Skawiny jadą koleją do i z Krakowa tylko 20 min. Dzięki projektowi, Kraków Towarowy – Rudzice, wartemu miliard złoty, miasto zyska dodatkowe tory kolei aglomeracyjnej i kolejne nowe przystanki m.in. Kraków Grzegórzki oraz Kraków Złocień, a pasażerowie pociągów dalekobieżnych krótsze podróże. W Warszawie, dzięki inwestycjom z Krajowego Programu Kolejowego, poprawi się system komunikacji. Podróżni skorzystają z przebudowanych i nowych przystanków na linii obwodowej Warszawa Koło i Warszawa Powązki. PLK zmodernizują także linię średnicową i stację Warszawa Zachodnia. Sprawnie przebiega modernizacja linii Warszawa Włochy - Grodzisk Mazowiecki. W przyszłym roku, po zakończeniu modernizacji kolej będzie bezkonkurencyjna w dojazdach do i ze stolicy.

Na dobrych torach jest Polska Wschodnia. Są już podpisane umowy na 7 z 8 projektów Programu Operacyjnego Polska Wschodnia na linie: Lublin – Stalowa Wola Rozwadów, Skarżysko Kamienna – Sandomierz, granica województwa – Czeremcha – Hajnówka, Białystok – Bielsk Podlaski, Lewki – Hajnówka, Działdowo – Olsztyn oraz Szczytno – Ełk. Atrakcyjność kolei zwiększą m.in. wygodniejsze i wyposażone w nowoczesną infrastrukturę dworce i perony, możliwość łączenia komunikacji miejskiej i indywidualnej z koleją. Dla wielu osób najbardziej przyciągające mogą być krótsze czasy podróży, np. na trasie Szczytno – Ełk pociągi pojadą o ponad 1h 22 min krócej, czas przejazdu wyniesie nie 3 h, lecz około ok 1h i 30 min.

Inwestycje sprzyjają dostępności do rynku pracy, edukacji, rekreacji, rozwojowi relacji gospodarczych, ułatwiają transport towarów. W praktyce Polacy zyskują nowe możliwości podróży. Inwestycje, zapewniają także szybki dojazd do atrakcyjnych turystycznie miejsc i regionów. Budowa łącznic w Krakowie i Suchej Beskidzkiej oraz modernizacja linii do Zakopanego, to coraz krótsze podróże na Podhale. Modernizacja trasy z Tarnowa do Muszyny zapewni szybszą i wygodniejszą podróż w Beskidy. Na Dolnym Śląsku krótko i wygodnie dojeżdżamy już z Wrocławia w Karkonosze. Do szybszych i wygodniejszych podróży koleją nad morze zachęcą m.in. efekty prac na linii Szczecinek – Ustka lub Lębork – Łeba. Szybciej dojedziemy na Mazury m.in. dzięki modernizacji linii Działdowo – Olsztyn.

Będzie więcej towarów na torach, gdyż modernizowane tory to zwiększenie prędkości dla pociągów z węglem, kruszywem na budowę dróg, składów z kontenerami. Nowe i przebudowane mosty oraz wiadukty stopniowo zapewniają cichszą i płynniejsza drogę przewozu bez zbędnych zwolnień i postojów m.in. dla ciężkich pociągów. Na trasie Poznań – Warszawa lepiej wyposażone stacje z dodatkowymi torami zagwarantują sprawną obsługę składów towarowych.

PLK zakontraktowały z końcem roku 2017 inwestycje na kwotę 30 mld zł, m.in. podpisały umowę na budowę tunelu średnicowego w Łodzi. Łącznie, w ramach Krajowego Programu Kolejowego, PLK do 2023 roku przeznaczą na inwestycje ponad 66 mld zł. W roku 2018 PKP Polskie Linie Kolejowe zamierzają zrealizować prace o wartości 10 mld zł. To najambitniejsze zadanie w historii PLK i ogromne wyzwanie dla spółki, która na co dzień odpowiedzialna jest za sprawny i bezpieczny przejazd tysięcy pociągów pasażerskich i towarowych.

Szkolenia i akcje dla bezpieczeństwa


Polskie Linie Kolejowe od 12 lat, prowadzą kampanie społeczną „Bezpieczny Przejazd – Szlaban na ryzyko!”. Jej celem jest zmniejszenie liczby wypadków na torach przez kształtowanie odpowiedzialnych, bezpiecznych zachowań na przejazdach i terenach kolejowych. Kolejarze prowadzą edukację różnych grup wiekowych i społecznych. Są spotkania w szkołach i przedszkolach oraz współpraca z ośrodkami szkoleniowymi i wykładowcami, by lepiej przygotować przyszłych kierowców do bezpiecznego przekraczania przejazdów kolejowo-drogowych.

Szkoleni są pracownicy bezpośrednio odpowiadający za bezpieczeństwo ruchu kolejowego. W 2017 roku około 1500 dyżurnych ruchu skorzystało ze szkoleń na symulatorze odwzorowującym prawdziwe sytuacje na stacjach. Pracownicy zyskali doświadczenie, które ułatwi podejmować właściwe decyzje w trudnych okolicznościach.

Nowe dworce, nowe mieszkania i ułatwienia dla logistyki

Sporo działo się w 2017 w obszarze inwestycji dworcowych i innych należących do PKP SA nieruchomości. W październiku, w obecności ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka, PKP SA przedstawiła założenia Programu Inwestycji Dworcowych, a także ogłosiła listę obiektów, objętych tym programem. Dzięki niemu do końca 2023 r. PKP SA zamierza zmodernizować lub wybudować od nowa około 200 dworców kolejowych. To największe tego typu przedsięwzięcie w historii polskiej kolei.

Przebudowywane dworce to nie tylko obiekty w dużych miastach, ale także w mniejszych miejscowościach. Spółka uwzględnia w prowadzonych inwestycjach również opinię podróżnych i mieszkańców – w tym celu organizowane są warsztaty kreatywne, podczas których wszyscy zainteresowani mogą wyrazić swoją opinię odnośnie przyszłych planów wobec danego dworca i przedstawić własne oczekiwania. Najlepsze pomysły są pomocne przy opracowywaniu projektu inwestycji.

– Polskie Koleje Państwowe realizują już – na różnych etapach – procesy inwestycyjne dla pierwszych 164 dworców ujętych w Programie. Są to zarówno obiekty w dużych miastach, jak i w mniejszych ośrodkach. Najwyższy priorytet mają dworce zlokalizowane przy zmodernizowanych, będących w trakcie przebudowy lub planowanych do modernizacji liniach kolejowych, objętych rządowym Krajowym Programem Kolejowym. Dla PKP SA bardzo ważna jest także współpraca z lokalnymi samorządami, dzięki której modernizowane dworce mają szansę stać się elementami węzłów przesiadkowych integrujących różne rodzaje transportu – mówi Krzysztof Mamiński, Prezes Zarządu PKP SA.

PKP SA aktywnie włączyła się ponadto w rządowy program Mieszkanie Plus. Kolejowa spółka przekazała listę swoich 130 nieruchomości leżących w całym kraju, które mogą zostać wykorzystane w ramach programu. Między innymi w ten sposób spółka angażuje się w programy na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Z kolei w ramach inwentaryzacji swojego mienia PKP SA wytypowała ponad 70 nieruchomości, które mogłyby zostać wykorzystane m.in. pod bazy i centra logistyczne. To bardzo istotne z punktu widzenia intermodalu i coraz większych przewozów na kolejowym Nowym Jedwabnego Szlaku z Europy do Chin.

Dobre wyniki PKP Cargo

Skoro mowa o intermodalu, nie sposób nie wspomnieć o dobrych wynikach PKP Cargo, które w tym segmencie odnotowuje najwyższe wzrosty przewozów. Zdaniem Krzysztofa Mamińskiego, prezesa PKP SA, a zarazem p.o. prezesa PKP Cargo, dobre wyniki towarowego przewoźnika to efekt dyscypliny kosztowej przy rosnących przychodach. Niemal wszystkich towarów PKP Cargo wozi więcej. Pomaga w tym nie tylko dobra koniunktura na przewozy intermodalne, ale także inwestycje prowadzone przez PKP PLK i GDDKiA, wymagające dowozu na plac budów tysięcy ton kruszyw.

Udział Grupy PKP Cargo w rynku wg pracy przewozowej wzrósł po trzech kwartałach bieżącego roku do 52%, tj. o 0,6% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Przychody operacyjne po pierwszych 9. miesiącach br. wyniosły 3,46 mld (więcej o 7,7% w stosunku do trzech kwartałów 2016), przy kosztach operacyjnych równych 3,35 mld zł. W stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku to wzrost o jedynie 1,6%, co dobrze rokuje wynikowi netto, który za 9 miesięcy br. wyniósł 52 mln zł na plusie. To o 169 mln zł więcej niż po trzech kwartałach 2016 r.

– Solidne wyniki finansowe to budowanie wartości całej Grupy. Przychody operacyjne wzrosły o 7,7%, a tylko w trzecim kwartale – o 9,4%. Jest naprawdę dobrze. Deklaruję, że tendencja ta będzie utrzymana, a wyniki powinny być coraz lepsze. – powiedział Krzysztof Mamiński, który wspomniał także o spadku w ciągu trzech kwartałów br. zadłużenia długoterminowego Grupy PKP Cargo o 200 mln zł.

Dużym sukcesem PKP Cargo jest zawarty w czerwcu kontrakt z Grupą ArcelorMittal za prawie 1,3 mld zł na kontynuację przewozów na rzecz kluczowego w świecie producenta stali w ciągu kolejnych 3 lat. Do listy sukcesów należy też dodać przedłużenie kontraktów na przewozy węgla dla Grup Enea i Tauron.

PKP Cargo zdecydowało się dokonać inwestycji w Sekcji Utrzymania i Napraw Taboru Południowego Zakładu Spółki w Jaśle, gdzie remontowane będą wagony na wyższym poziomie utrzymania, z naprawami głównymi włącznie. Oddział ten do niedawna przeznaczony był do zamknięcia, ale nowy zarząd spółki dostrzegł w nim potencjał. Z kolei w Zakładzie Napraw Taboru Spółki PKP Cargotabor w Zduńskiej Woli-Karsznicach uruchomiono w lipcu nowoczesną linię produkcji i napraw wagonowych zestawów kołowych. Dzięki nowej inwestycji zakład zwiększy docelowo ilość naprawianych zestawów aż o 150 proc. Przybędzie także nowych miejsc pracy.

Warto przypomnieć, że PKP Cargo, jako mecenas zabytków techniki kolejowej, poważnie traktuje swoje obowiązki związane z zachowaniem kolejowego dziedzictwa. Na kilku lokomotywach spółka przywróciła historyczne barwy, co ucieszyło miłośników kolei. W sierpniu spółka zorganizowała „Parowozjadę” – wielki festyn kolejowy w Chabówce, gdzie pojawiły się unikatowe zabytkowe parowozy i wagony z Polski i Słowacji. Ponadto, na malowniczych podhalańskich trasach kolejowych uruchomiono budzące zachwyt historyczne pociągi.

Inwestycje w PKP Intercity za 7 mld zł

Bardzo dobre wyniki ma też PKP Intercity. W tym roku prognozowany zysk spółki wyniesie ok 270 mln złotych, co jest wynikiem najlepszym od wielu, wielu lat. Licząc się z niezłymi wynikami finansowymi, spółka zaprezentowała w grudniu największy w historii program inwestycyjny „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” na łączną kwotę ponad 7 miliardów złotych. W nim ponad 4 mld zł stanowić będą zakupy nowego taboru. Pozostałe 3 mld zł zostanie przeznaczonych na modernizacje i budowę stacji postojowych i obsługowych taboru w kilkunastu lokalizacjach.

Stabilne ratingi finansowe, jakie wykonały dla spółki wiarygodne instytucje, bardzo pomagają PKP Intercity. Spółka wypracuje również środki własne na inwestycje. Będzie to kwota ok. 2 mld zł. Wykorzysta też środki, którymi przewoźnika dokapitalizowało PKP SA. 800 mln zł będzie pochodzić z Unii Europejskiej. 3,6 mld zł – to suma, którą pozyska ze źródeł finansowania zewnętrznego. Będą to efektywne, nowoczesne mechanizmy finansowania, pochodzące z różnych instytucji finansowych.

PKP Intercity zamierza zmodernizować aż 200 lokomotyw, zarówno elektrycznych, jak i spalinowych (EU/EP07, EP08 oraz SM42). Na sieci ma się pojawić łącznie 118 nowych lokomotyw (łącznie z 25 z programu partnerskiego z NCBiR). Inny projekt PKP Intercity zakłada modernizację ponad 700 wagonów i zakup 185 nowych. To nie wszystko.
– Na tory wjedzie też 12 nowych ezt (przetarg został już rozpisany), 7 elektrycznych zespołów trakcyjnych zdolnych pojechać do 230 km/h i 2 zestawy push&pull. Po 2023 roku natomiast, z perspektywą do 2030 roku, będziemy chcieli posiadać odpowiednio 38 takich nowoczesnych ezt, 52 lokomotywy oraz 15 składów push&pull – powiedział Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Przewoźnik rozwija swoją sprzedaż internetową. Od marca na intercity.pl można już kupić bilet okresowy, popularny bilet weekendowy a także bilety rodzinne. W listopadzie umożliwiono pasażerom zakup biletów z przesiadką na inny pociąg tego samego przewoźnika.

PKP Intercity na początku roku zakładało, że przewiezie 39,2 mln pasażerów. Liczbę tę udało się osiągnąć znacznie wcześniej. Od stycznia do listopada na pokładach pociągów przewoźnika podróżowało prawie 39,4 mln osób. Obecne prognozy wskazują, że w całym roku przewiezionych zostanie o około 11% więcej pasażerów niż w roku ubiegłym, kiedy podróżowało w sumie 38,5 mln pasażerów.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5